LillWilden skrev 2011-12-09 16:46:18 följande:
Jo, till  tor del var det ju hennes man som gjorde det extra svårt för henne. Det oroar jag mig inte för, min fästman är toppen och jag vet att han kommer ställa upp. Han har det väldigt fritt vad gäller jobb, så kommer kunna vara hemma mycket och hjälpa till med plutten/pluttan. Det som oroade mig när jag läste artiklen är hur motvilliga arbetsgivare är att vara flexibla och öppna, det om något skrämmer mig. Har bott i London i 9.5 år, men nu känns det verkligen som att Sverige hade varit ett tryggare alternativ. Vi har ordnad ekonomi och hus med bara lite mortgage kvar, men trots det känns ju föräldrapenning och maternity pay rättså knapert.
Men det är som du skriver, det är knappast så att allt skulle komma gratis i Sverige heller... Man får väl vänta och se, ta det som det kommer.
Jag är iofs inte gravid nu men har en 2,5-åring här. Att arbetsgivare inte är lika flexibla som i Sverige borde inte vara någon nyhet - arbetsmarknaden fungerar ju annorlunda här och Sverige ligger ju verkligen i framkant på det området.
Min erfarenhet är dock att det finns arbetsgivare som är flexibla om än inte på det svenska sättet. Vi är dock i UK. När jag kom tillbaka från min mammaledighet, kontorsjobb, gick jag ner till 4 dagar i veckan. Jag fick dessutom igenom att jobba 2 av dessa dagar hemifrån vilket innebar att jag slapp stressen med att ta mig fram och tillbaka till jobbet. Det tyckte jag var helt okej. Jag skulle nog säga att majoriteten av de mammor jag lärde känna när jag var gravid jobbar 3 eller 4 dagar i veckan numera.
Däremot kände jag att det var upp till mig att ta reda på mina rättigheter och förmåner från jobbet och inte serverat till mig (som jag kan tänka mig sker i Sverige). Jag hålla med om att det känns som att jag som arbetstagare har sämre skydd här, men å andra sidan har jag det mycket lättare att få jobb här. Jag tror att det är två sidor av samma mynt.
Angående förlossningsbrevet så tror jag att mycket beror på vilken barnmorska man får. "Vår" barnmorska var allt man kunde önska sig som läste mitt förlossningsbrev noggrant och såg till att jag hade det bra hela tiden. Jag hade iofs en 
relativt enkel förlossning, men det tror jag delvis berodde på barnmorskans engagemang.
Trots att systemet är annorlunda här och kanske sämre än i Sverige på många punkter så väljer många ändå att stanna här. Så det som är positivt måste ju rimligen väga tyngre.