• Cannelle

    Någon mer gravid i London?

    Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

  • Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • 2020

    Nu är inte jag gravid :) men vill lugna dig angående föda barn i London. Jag har fött både i Sverige och i London och tycker att vården här är mycket bättre!. Vilket sjukhus tillhör du?

  • Cannelle

    Hej Kolfinna, tack för ditt svar.

    Det finns flera sjukhus där jag bor men jag har nu valt "Chelsea and Westminster hospital", mest för att deras « antenatal care » äger rum nära där jag bor.

    Det finns så klart fullt med skäckhistorier om hur hemskt det är att föda där, hur smutsigt det är, otrevlig personal etc. Ett genomgående tema verkar i alla fall vara att så fort bebisen är född så får man i stort sett ingen mer hjälp. Jaja, jag vet, man ska inte tro allt man läser. (och jag har varit där och de delar jag har sett så var det i alla fall inte heltäckningsmatta på toaletterna, alltid något!)

    Vart födde du?  


     


     

  • MamaPapa

    Jag tror det varierar väldigt ftån sjukhus till sjukhus. Det finns skräckhistorier även i Sverige så du ska inte lyssna på allt du hör
    Jag har fött tvp gånger på NHS i nordvästra England och allt har varit bra. Första blev akut snitt, andra planerat snitt.
    Man får bara bortse från att det inte är nymålat, nya gardiner och nya möbler som i Sverige - det viktiga är att du blir väl omhändertagen vilket jag alltid blivit.

  • Nice Girl Wrong Place

    Jag födde på Mayday Hospital i södra London (tror de bytt namn nu) och jag tyckte det var helt ok.
    Visst - standarden går inte att jämföra med en del sjukhus i Sverige, men även sjukhus i England har ju olika standard.

    Mer avskalat och inget gulligull och fika efteråt, inte samma ombonade känsla, men när man ligger där med värkar har man annat att tänka på haha...
    Och kvalitén på vården (och inte inredningen) tror jag inte alls det är några större fel på.

    Jag var 21 när jag födde min dotter där. 2002, så det var ett tag sedan...


  • anette90

    jag åkte hem och födde i sverige när jag blev gravid i london. det är jag glad för nu:)

  • tänkertill

    Jag födde på University College Hospital London feb 2009. Den avdelningen var helt ny då. Vet flera sjukhus i London som har rustat upp sina maternity wards. Har iofs inte fött i Sverige, men kan inte komma på något som jag kan tänka mig som skulle kunna varit bättre. Hade bästa barnmorskan! Har känslan av att det är högre personaltäthet här på NHS generellt, så mer "mänsklig" kontakt mao... 

    Vilket sjukhus gäller det?

    Jag tyckte eftervården med barnmorskan som kom hem till en var toppen! 

  • Nice Girl Wrong Place
    tänkertill skrev 2011-08-28 22:03:41 följande:
    Jag födde på University College Hospital London feb 2009. Den avdelningen var helt ny då. Vet flera sjukhus i London som har rustat upp sina maternity wards. Har iofs inte fött i Sverige, men kan inte komma på något som jag kan tänka mig som skulle kunna varit bättre. Hade bästa barnmorskan! Har känslan av att det är högre personaltäthet här på NHS generellt, så mer "mänsklig" kontakt mao... 

    Vilket sjukhus gäller det?

    Jag tyckte eftervården med barnmorskan som kom hem till en var toppen! 

    Japp där håller jag med helt.
    Hade en helt underbar barnmorska! 
  • Cannelle

    Tack för era lugnande svar! 


    Jag har valt "Chelsea and Westminster hospital" (NHS) och har bestämt mig för att ha med en doula också. Har hittat en svensk tjej (som t o m har blivit vald till UK:s bästa doula för 2 år sedan) så det känns betryggande... 
  • Protea

    Jag ar gravid och bor i London med BF 7e mars 2012!

    Fick min forsta son i januari 2011 sa jag har en 8 manaders och tycker varden ar bra! BB stangde pa det sjukhus dar jag borjade sa jag var tvungen att byta och det nya var inget vidare nar det gallde diabetesvard (ar typ 1 diabetiker) sa jag hade lite otur men annars har jag varit och ar jattenojd!

    Man far ju normalt (vad jag forstatt 2-3 besok av barnmorskan hemma efter man akt hem fran BB och det tycker jag var toppen! Sen tar ju BVC eller the health visitor over och gor 2 hembesok vid forsta barnet. jattebra tycker jag!

    Fraga pa om du vill veta nagot mer!

  • glenda

    BF 12 Oktober - ar pa UCH. Hittills ar jag val ganska nojd, aven om barnmorskorna ar 60% bra, 30% ointreserade, 10% dalig attityd / stressade. Det ar bara att hoppas pa att fa en bra nar det ar dags... Men jag har tur eftersom jag ocksa har en van som pluggar till BM (3e aret) som ska vara med for extra support.

    Jag valde UCH for att folk som fott dar rekomenderade, och for att jag var dar for en tidig scan i vecka 7 for att jag var orolig - och det ar det renaste sjukhuset jag varit pa sa valet blev latt efter det forsta besoket.

Svar på tråden Någon mer gravid i London?