• glenda

Någon mer gravid i London?

BF 12 Oktober - ar pa UCH. Hittills ar jag val ganska nojd, aven om barnmorskorna ar 60% bra, 30% ointreserade, 10% dalig attityd / stressade. Det ar bara att hoppas pa att fa en bra nar det ar dags... Men jag har tur eftersom jag ocksa har en van som pluggar till BM (3e aret) som ska vara med for extra support.

Jag valde UCH for att folk som fott dar rekomenderade, och for att jag var dar for en tidig scan i vecka 7 for att jag var orolig - och det ar det renaste sjukhuset jag varit pa sa valet blev latt efter det forsta besoket.

• glenda

Jag har jobbat frilans sa hade inga mojligheter till Maternity leave. Mitt senaste kontrakt slutade 3 veckor innan mitt due date,  och jag fick Maternity Allowance (£128 i veckan i 39 veckor) fran dess. Har man inte betalat in tillrackligt mkt NI sa far man istallet income support, och da maste man nog fa ngn top up i tax credits (antar jag, eftersom Income support bara ar runt £65 i veckan.). Sen ar Child Benefit runt £20 i veckan. Jag soker housing benefit och council tax benefit och hoppas pa att det kommer att tacka full hyra och council tax. Jag ar i ett forhallande med en man, men han jobbar inte och vi bor inte ihop.  

...fast, jag bor ju inte ensam langre - min son foddes ju faktiskt den 16e Glad   En komplicerad forlossning som slutade som ett akut kejsarsnitt (och efterfoljdes av blodproppar i livmodern) och jag ar mkt imponerad av behandligen jag fick pa UCLH. Inte lika imponerad av Maternity Care - kande inte att jag fick tillrackligt mkt hjalp med amning tex. Men vi fixade det, fick braka lite for att inte bli utskriven innan vi var klara bara. Uppfoljningen av community midwives i hemmet efter forlossningen har varit jattebra, och jag har aven fatt ett hembesok av breast feeding support midwife.  

• glenda
    Silee skrev 2011-10-25 00:32:49 följande:
    Vad innebär council tax? och hur mycket får man? är det säkert att man får housing benefit om man inte har något jobb eller inkomst? jag har sökt det, men väntar nu på svar..

Åh, grattis till sonen! Hoppas han mår bra :)
    Tack! Jo han mar bra

Council tax ar en skatt  du betalar till borough dar du bor - men om du inte betalar det kanske det ingar i din hyra / att din landlord betalar? Det ar alltsa inget du far om du inte betalar det sjalv. Samma som med housing benefit - du far housing benefit sa att det tacker din hyra - fast bara upp till vardet av ditt borough's Local Housing Allowance, vilket vaxlar fran borough till borough.

Sen ar jag lite osaker pa vad man har ratt till for bidrag om man inte har jobbat och betalat nga NI contributions/ om man inte varit i landet sa lange, men jag tror inte att det ska vara ngt problem eftersom du har barn med en engelskman. Fast - om ni bor ihop sa raknar man med att han forsorjer dig. 

Ngt du far rakna med ar att "dom", myndighetspersonerna, kommer att behandla dig som skit under ansokningsprocessen. Du maste sjalv ta reda pa alla bidrag du har ratt till och soka, ingen kommer att hjalpa till och saga vart du kan fa mer pengar. Its a jungle out there...  
  • glenda
    SE3 skrev 2011-11-14 17:03:14 följande:
    Vilka sjukhus ar ni inskrivna pa, och hur har era reaktioner vart? 
    Min son Winston foddes pa UCH den 16e Oktober (oj en manad idag kom jag pa, det har gatt fort!) Som jag skrev i mitt forra inlagg sa var for-varden lite si och sa, mest for att det var hit and miss vilka midwives man traffade, men alla generellt ar jag mkt nojd. Jag var ocksa high risk (pga overvikt) sa jag fick tva extra ultraljud. Hade lite problem med hogt blodtryck och blev nogrannt monitored vid nga olika tillfallen. 

Forlossningen blev komplicerad och jag ar sa otroligt glad att jag var pa UCH for alla var verrkligen fantastiskt duktiga. Det slutade med ett akut snitt och darefter en till operation for att bli av med blodproppar i livmodern.

Men, maternity ward var inte superbra. Hade svart att amma och fick kampa med att bli tagen pa allvar och fa hjalp. Forsta dagen tog han pyttelite brost, och jag var sa svag efter forlossningen och jag fattade inte att jag behovde tjata for att fa hjalp. Pa natten den forsta natten, nar han inte atit pa 7 timmar, gav jag upp och gav honom formula. Dagen efter ville dom skicka hem med for att jag hade ju anda borjat pa formula, men da orkade jag braka och vagrade aka hem innan vi fixade amningen. Dagen efter blev jag i princip utslangd, men jag fattar ju att dom behover sangarna och vi var ju faktiskt redo att aka... men det var lite jobbigt att sitta och vanta pa min bil hem (sen pappa) i vantrummet med ny forsta bebis.

Det finns massa hjalp att fa med amning nar man kommit hem men det fattade jag inte nar jag fortf var kvar pa sjukhuset. Jag hade en breastfeed support worker hemma hos mig nga dgr efter vi kommit hem och fick massa hjalp fran breastfeeding clinics. 

Nu ar det mer ett problem att fa honom att sluta ata... Flört

• glenda

Londonsvenska - vara ar nastan lika gamla da? Min son foddes 16e Oktober. Jag traffade en 4 manaders tjej haromdagen, hon var overkligt stor - kanns sa konstigt att han kommer vara sa stor sa snart! 

• glenda
    londonsvenska skrev 2011-11-20 05:34:42 följande:
    Glenda - så kul att våra är nästan lika gamla :) hur stor var din son när han föddes? kom han i rätt tid? går allt bra? förstår att en 4 månaders bebis känns stor :)
    Elise var som sagt lite tidig men är helt underbar. hon vägde för en vecka sedan 3,3kg och växer som bara den, vilket känns skönt. Dock åkte hon på en jobbig  förkylning för några dagar sedan, men den verkar vara på väg bort nu, skönt! det är så jobbigt att se henne må dåligt!

är sonen ditt första barn? hur kommer det sig att du bor i london?
    Winston kom pa 40 +4 - 3760 och 50 cm. Jag vet inte hur mkt han gatt upp men han ater som en hast (dom senaste dagarna har han velat ha mer an vad jag har... sa har varit tvungen att nalla pa extramjolken i frysen, om han fortsatter sa sa maste jag borja dryga ut amningen med ersattning). Jag ska ga pa baby clinic och vaga honom pa Onsdag. 

Jag fruktar forkylningar / andra sjukdomar, har inte stocked upp pa calpol an. Det blir inte sa mkt tid over for mig  Han har ganska mkt gaser trots att han ar ammad och det ar tillrackligt jobbigt att se honom lida av det. 

Han ar mitt forsta barn. Jag har bott har i 11 ar - flyttade med davarande svensk pojkvan for att jobba i ett halvar som alla andra, men stannade och gjorde karriar. Winston's pappa ar engelsk och vi kommer troligtvis att flytta till Sverige till sommaren. Jag tycker det ar ganska jobbigt har for at vara arlig, speciellt med barn och utan arbetstrygghet. Sjalv? Har du fler?    
    Maxbox skrev 2011-11-20 17:02:20 följande:
    Jag bor inte London, utan fortfarande i Sverige,  men började läsa er tråd av intresse då vi pratat lite om att flytta till dit. Så här kommer lite frågor som är lite OT kanske. Glenda; du skrev att ingen kommer att informera om vilka benefits man har rätt till. Hur går man tillväga för att ta reda på det?

Hur länge kommer ni vara föräldralediga? Kommer era män vara föräldralediga?

Trivs ni i London, och träffar/umgås ni med många andra svenskar?
    Andra kanske han mer tur an mig, men for mig var det helt omojligt. Problemet ar att mina pengar kommer fran olika kallor och ingen har kunnat beratta for mig hur mkt jag skulle fa - om jag far £X fran Department och Work and pensions, £X child tax credit fran Inland Revenue och £X i child benefit - hur mkt far jag i housing och council tax benefit? Jag vet fortf inte exakt hur mkt jag far.. Det ar val lite speciellt for mig - jag ar ensamboende och frilansare (sa jag far inte maternity pay).

Jag ska vara ledig i 40 veckor, sen jobbar jag har lite for kapital, sen flyttar vi till Sverige. Jag ar vansinnigt trott pa london, men jag brukade gilla det, innan jag blev for gammal  
  • glenda

Jag ar faktiskt mkt orolig for det dar med att ha mitt blandade barn i Sverige nar jag flyttar tillbaka dit... Jag klarar inte ens av att det heter "mulatt" pa svenska, vet inte hur jag kommer reagera om jag far hora "neger"...   

• glenda

Forresten, KristinX, grattis! Winston har vaxt ur storlek 50 (och nastan 56) om du ar intresserad av lite klader. 

• glenda
    Cannelle skrev 2011-12-12 15:07:26 följande:

Hur säger man förresten « spricka » på engelska? Någon som vet?

Tear: terianal tear eller laceration (1st, 2nd, 3rd degree) 

• glenda
    glenda skrev 2011-12-12 18:20:07 följande:
    Tear: terianal tear eller laceration (1st, 2nd, 3rd degree) 
    sorry  - "perineal" saklart! 
Svar på tråden Någon mer gravid i London?