• Vaniljkex

Någon mer gravid i London?

Cannelle skrev 2011-08-23 13:03:03 följande:

Hej Kolfinna, tack för ditt svar.

Det finns flera sjukhus där jag bor men jag har nu valt "Chelsea and Westminster hospital", mest för att deras « antenatal care » äger rum nära där jag bor.

Det finns så klart fullt med skäckhistorier om hur hemskt det är att föda där, hur smutsigt det är, otrevlig personal etc. Ett genomgående tema verkar i alla fall vara att så fort bebisen är född så får man i stort sett ingen mer hjälp. Jaja, jag vet, man ska inte tro allt man läser. (och jag har varit där och de delar jag har sett så var det i alla fall inte heltäckningsmatta på toaletterna, alltid något!)

Vart födde du?  

Kanner manga som har fott dar, var sjalv inskriven dar till v16 med forsta barnet, men bytte till privat da. Antenatal ar bra,  forlossningen med, men postnatal ar inget vidare, sager alla mina kompisar. 
  • Vaniljkex
    LillWilden skrev 2011-11-29 13:01:10 följande:
    Hoppas allt är bra med er!

Någon som vet hur man kan signa upp för antenatal courses? Jag skulle gärna träffa andra gravida kvinnor i mitt område och helst kombinera det med fysisk träning.
    NCT, men de sysslar ju inte med traning sa vitt jag vet. Kurserna lar vara populara, sa boka i god tid (sjalv skippade jag NCT for deras hemsida var sa svar att hitta pa, och mitt sjukhus erbjod dessutom utmarkta kurser som vi gick pa istallet).  Men pregnancy yoga borde inte vara sa svart att hitta.

Grattis till er som fatt era bebisar! 
  • Vaniljkex
    Cannelle skrev 2011-12-13 13:49:38 följande:
    Efter att ha läst så mycket om att riskerna för sugklocka/sprickor ökar om man tar epidural så tänker jag att jag skulle vilja försöka föda utan, men det kommer jag säkert inte klara av... Har ingen aning om hur jag reagerar vid extrem smärta, har liksom aldrig varit utsatt för riktigt stark smärta. (tandläkaren räknas väl inte?!) Jag blir alltid så förvånad när en del säger att de har hög smärttröskel, jag menar, hur vet man det?
    Pa var foraldrakurs pa Portland sade BM som ledde den att risken ar mindre att man spricker kraftigt om man tar epidural. Eftersom jag oxa last att det skulle oka risken, sa fragade jag bade henne och min forlossningslakare speciellt om detta och vad som egentligen galler. Enligt BM gallde miskad risk att spricka vid mobile epidural, vilket ar det som man far pa Portland. Min doktor sade oxa att risken minskar med epidural, eftersom det kan vara lockande att krysta allt man kan nar huvudet ar som lagst, och det ar lattare att harda ut en langsam utdrivning om man har epidural. Sa kolla vad som galler pa ditt sjukhus. Jag blev klippt vid forsta forlossningen, vilket jag var urskraj for innan, men det var peanuts jamfort med den pyttelilla sjalvsprickan jag fick vid andra forlossningen. Hade epidural bagge gangerna, men den funkade inte andra gangen tror jag, for det var sa annorlunda kansla jmf med forsta gangen, men det gick bra anda. Fast det dar med att klara att harda ut, naja, for mig var det snarare sa andra gangen att jag kande att jag inte ville krysta mer, eftersom jag kande att jag klarar smartan just nu, men kanske inte om det blir varre. Men det ar inte sa farligt faktiskt. Skulle kunnat foda barn igen dagen efter, sa ingen blir skraj nu Trodde att jag hade lag smarttroskel, men tror numera att den ar hog, trots allt. Och det har min tandlakare bekraftat, sa det raknas visst!
  • Vaniljkex

Min absoluta favoritrestaurang ar Kai pa South Audley Street.  Poulle au Pot vid Orange Square,  Roussillion pa St Barnabas Street, Colombier pa Dovehouse Street, Goodmans pa Maddox Street (?) ar andra favoriter.

• Vaniljkex

Ga med i Svenska mammor, det kostar runt 300 kr for ett ar, har jag for mig, och da far du kontaktinfo till alla andra medlemmar och far veta var och nar grupperna ses. Jag har varit medlem forut, men vara traffar (Chelsea) var sa sallan, sa det rann ut i sanden. 

• Vaniljkex

iCandy har jattesma sitsar, kan vara vart att veta. Jag provade en Pear pa Peter Jones nar min aldsta dotter var kanske 18-20 manader, och da var hon for lang for vagnen (suffletten slog i huvudet). Vi har en Cameleon och en City Select. Jag gillar den senare battre, den har t ex en fantastisk varukorg och den funkar ju aven som syskonvagn. Bada har teleskophandtag.

• Vaniljkex
    Zalia skrev 2012-02-07 12:48:30 följande:
    Förresten, nån som har nåt förslag på var man kan hitta en bra nattlampa? Vill ha en lagom svag lampa till sovrummet så man inte behöver tända starka lampor på nätterna när bebisen vaknar och ska ammas och så, men jag hittar ingen jag gillar.
    Vi anvande lampan som ar inbyggd i lyssnarenheten pa babymonitorn nar vi gick in/upp pa natten. Den ger bara precis sa mycket ljus att man ser att byta bloja, hitta en tappad napp, inte kliver pa nagon leksak pa vag till spjalsangen etc, men ar alldeles for svag for allt annat. Rekommenderar den vi har, BT150, starkt, jag tycker att den har varit super.
  • Vaniljkex

Bra skotbadd finns pa John Lewis och Mothercare (har samma matt, har haft bada), mjukt och skont med rejala upphojningar pa sidorna. Sok pa wedge changing mat. Mothercare saljer losa overdrag till. De passar bara sa dar, men funkar bra om du inte vill sy egna i frotte, viljet jag gjorde till lillasyster.

• Vaniljkex

Du kan ju alltid farga i maskinen. Fast pulverfargen man kan kopa har har en tendens att finnas kvar i nagra tvattar, sa var forsiktig bara, och kor bara svart/morkt i typ fem tvattar efterat.

• Vaniljkex

Var GP, som sjalv hade tbc som barn, tyckte absolut att barnen skulle ha BCG! I Westminster far alla barn, i Wandsworth bara barn i riskgrupper, vilket vi inte tillhor. Sa vi fick ordna sjalva till aldsta dottern, trots att GPn ringde PCT och forsokte ordna. Vi gjorde det pa Harley St, kostade val en £90. Med andra dottern bad jag paedatrician som tog hand om henne pa Portland att fixa det nar hon var nyfodd, da kostade det £32. Minns att sex barn smittades av en dagisfroken pa ett dyrt privatdagis i Belgravia for nagra ar sedan. Som jag ser det gar det inte att undvika tbc-baciller i en storstad med sa manga manniskor fran varldens alla horn, och man haller sig ju inte precis bara inom sin egen post code. Det blir en liten kula pa armen (sprutan laggs precis under huden, kommer den i muskeln funkar det inte), som sedan blir ett slags sar (ingen av dem har haft ont av det), som laker till en liten grop.

• Vaniljkex

Hahaha, mina barn vaknar varje natt, oftast flera ganger. Sovit en hel natt i strack, det gjorde jag senast nar mannen och jag var borta en natt fran aldsta dottern innan yngsta foddes, sa det blir val ungefar tva ar sedan... Verkar tyvarr vara ganska vanligt i vart umgange att barnen vaknar pa natterna, sa passa pa att sova nu! Vet att det later som en klyscha, det tyckte iaf jag, men det ar sa det ar... Sjalvklart gar det lite i perioder, igar natt sov faktiskt bada barnen i sina sangar hela natten, kors i taket!

• Vaniljkex

Haha, gud vad allt kostar pengar, och vad latt det ar att tjana pengar pa blivande foraldrar. Sjalva lade vi ned tusentals pund pa att spara vara barns stamceller. Hoppas innerligt att vi aldrig far anvandning for dem.

• Vaniljkex

Ca £1500 per barn betalade vi, fick val en liten rabatt andra gangen, men inte sa att det gjorde nagon skillnad.

LillWilden skrev 2012-05-10 18:52:17 följande:
    Jag horde ocksa det dar om stamceller men insag inte att det var sa dyrt! Ja, det ar verkligen sa, en malgrupp som man latt kan krama pengarna ur, nyblivna foraldrar. Brunchade med nagra tjejer fran min NCT-kurs idag. Tva av dem ska ha en doula, bara det kostar £800 har i London. Jag forstar dem, men jag skulle aldrig kunna lagga sa mycket pengar pa det...
  • Vaniljkex
    Om du fixar passet i Sverige istallet sparar du £100, det kostar £140 senast jag kollade har, men 400 kr i Sverige. Har dock ingen aning om vad ett brittiskt pass kostar, men om ni anda ska ha ett sadant kan det kanske lona sig att vanta. Ring polisstationen forst och kolla vad de ville ha for papper, for i Angelholm ville de ha fler papper an ambassaden skriver pa sin hemsida. Det var nagot med att vi inte stod som foraldrar at vara barn, men om man tittade pa barnen, sa star iaf jag med dar i folkbokforingen, sa tanten gav med sig till slut. Har ett par ar pa mig att kolla upp att allt star ratt till hos Skatteverket innan det ar dags for oss att fornya passen.
  • Vaniljkex

Det ar ingen bradska med skola an pa ett tag. De flesta har anda assessments av barnen i typ november for pojkar och februari for flickor aret innan de ska borja, och ofta kan man anmala sig upp till ett ar innan skolstart. Men vissa skolor har ett begransat antal platser i sin kolista, aven om de har assessments, sa det skadar inte att vara tidig. De som garanterar plats har ofta platser kvar vid intagningen, iaf haromkring, och vill ha betalt langt innan de andra skolorna meddelar antagning. Anmal till nagon stor, nagon liten, nagon akademisk etc sa det finns chans att komma in pa nagon som passar barnet bra. Om man planerar privatskola ar det skont att veta att alla inne i London ar bra.  Statlig skola beror ju pa catchment areas, och da galler det att bo pa ratt adress ett visst datum (har inte koll pa vilket), for att ha en chans att komma in pa den skola man vill ha.

• Vaniljkex

Kan lagga till att jag fick mycket hjalp av boken The good schools guide nar jag valde vilka skolor vi skulle stalla barnen i ko till. Vi hade "tur" och fick in storasyster pa var favoritskola, men assessmentperioden var psykiskt knackande for oss foraldrar, jag var otroligt nervos nar jag sprattade upp antagningsbrevet...

• Vaniljkex

LillWilden,

Tetra gor livet mycket enklare om kall formula ar ok. Jag hade med mig en liten termos med kokhett vatten, som jag blandade med nyoppnad evian till lamplig temeratur och hallde i pulver till storasyster, som bara drack 42-gradig formula. Du kan ju alltid ta med dig dettol wipes for att torka av platsen du staller ned flaskan pa om du ar orolig. Om du skruvar ihop flaskan och satter pa locket medan den ar het efter steriliseringen haller den sig steril pa insidan tills du oppnar den, sa du kan vara ute hela dagen om du vill.

• Vaniljkex

Ja, bebisen maste visas upp pa ambassaden.
    Det tar kopior pa alla papper/pass, som sedan skickas till Skatteverket. Originalen behaller du. Darefter tar det en manad sager de, sarskilt nu i semestertider, men gar sakert lite snabbare anda. Vi hade tur, jag ringde Skatteverket och forklarade var situation, och vi fick samordningsnumret efter nagon vecka hem i brevladan. En dam pa ambassaden var dessutom sa otroligt vanlig, sa hon ringde mig dagen innan det kom till oss och sade att de hade fatt besked om samordningsnumret, da hon visste att vi hade valdigt brattom att fa passet innan var resa hem for sommaren. Lillasyster foddes den 30 juni, vi hade bokat farja till den 25 juli, och da visste jag inte att Westminster town hall hade andrat rutiner for birth certificates sedan storasyster foddes... Sa det fick bli ett temporart pass, det fanns inte tid att vanta pa ett normalt pass. Brittiskt pass var inte ett alternativ for oss, vi vill inte att barnen ska bli medborgare har, och jag tror inte att vi kunnat fa det heller, jag hade nog bott i UK for kort tid da. Hade varit enormt surt att inte kunna utnyttja farjebiljetten som kostat over £1000 pga att det tog tio dagar att fa tid for birth certificate. Hade ju planerat att aka via town hall till ambassaden nar vi lamnade sjukhuset, men tji fick jag... Men det gick ju bra till slut!

• Vaniljkex

Jaha, da har de andrat rutinerna sedan vi var i farten for tva ar sedan. Det ar ju bra, faktiskt, for det kandes inte riktigt kul att dra in en nyfodd bebis i ett fullpackat, kokhett vantrum pa ambassaden, for att visa upp for personalen, och var ju dessutom riktigt besvarligt for de som inte bodde i London.

Min man ar oxa svensk, sa att barnen ska vara svenska foll sig helt naturligt for oss. Det finns dessutom ekonomiska fordelar att kunna vara sk non-dom till de fyller 18 ar, om vi bor kvar sa lange, och det vore dumt att stanga den dorren. Fast storasyster, 4 ar, blev valdigt ledsen nar vi efter Diamond Jubilee forklarade att hon inte var britt, att God save the Queen inte ar var nationalsang, och att Rule Britannia inte handlar om oss egentligen. Da sade hon att hon ville bli "british" nar hon blir stor. Sa nu sjunger vi Du gamla, du fria nastan varje dag, for att gottgora besvikelsen lite, men den verkar svarare att lara sig utantill... Lite lustigt att se ett sextiotal dagisbarn, dar endast en handfull ar britter, sjunga God save the Queen hogt och klart pa skolgarden! Man gor vad man kan for att integrera barnen

Vi aker till Sverige imorgon for sex veckor. Sasom vadret ar ser jag inte helt och hallet fram emot det, men det kan ju andra sig till det battre, far vi hoppas! Jag har hort att det ska ga relativt snabbt att fa ett brittiskt pass, sa det ska nog ga bra for er!

Svar på tråden Någon mer gravid i London?