• Silee

Någon mer gravid i London?

Jag tror jag också hoppar in i tråden, trots att jag bor en bit utanför London.
    Jag väntar mitt första barn.
    Hur gör ni tjejer med ekonomin? Studerar ni, lediga, arbetslösa eller jobbar?

I väntan på mini BF 1 feb 2012 Silee.blogg.se
  • Silee
    LillWilden skrev 2011-10-24 15:58:25 följande:

Välkommen!

Ja, det blir ju svårare med ekonomin här. Jag jobbar, men tjänar rätt dåligt, 24K. Min fästman jobbar inte, lever på besparingar som han tjänade från sitt förra företag som han drev, men det kommer ju inte räcka i alla evighet. Vi räknar med lite finansiellt stöd från fästmannens föräldrar, men vi kommer ju inte ha så vansinnigt mycket pengar. Hur gör ni?

Tack.

Det verkar som om alla har lite problem med ekonomin Rynkar på näsan
    Själv, blir jag försörjd av barnets pappa än så länge, men det känns så fel så jag försöker komma på ett eget sätt att få pengar. Man kan ju få income supprt ( 11 weeks before the baby is due), Sure start maternity grant ( efter vecka 25), och lite annat, så jag hoppas att jag kan få det med tanke på att jag är svensk medborgare, och inte engelsk..
    I vilken vecka är du i ? ( eller har du redan fått barn?)
  • Silee
    glenda skrev 2011-10-24 23:42:36 följande:
    Jag har jobbat frilans sa hade inga mojligheter till Maternity leave. Mitt senaste kontrakt slutade 3 veckor innan mitt due date,  och jag fick Maternity Allowance (£128 i veckan i 39 veckor) fran dess. Har man inte betalat in tillrackligt mkt NI sa far man istallet income support, och da maste man nog fa ngn top up i tax credits (antar jag, eftersom Income support bara ar runt £65 i veckan.). Sen ar Child Benefit runt £20 i veckan. Jag soker housing benefit och council tax benefit och hoppas pa att det kommer att tacka full hyra och council tax. Jag ar i ett forhallande med en man, men han jobbar inte och vi bor inte ihop.  

...fast, jag bor ju inte ensam langre - min son foddes ju faktiskt den 16e Glad   En komplicerad forlossning som slutade som ett akut kejsarsnitt (och efterfoljdes av blodproppar i livmodern) och jag ar mkt imponerad av behandligen jag fick pa UCLH. Inte lika imponerad av Maternity Care - kande inte att jag fick tillrackligt mkt hjalp med amning tex. Men vi fixade det, fick braka lite for att inte bli utskriven innan vi var klara bara. Uppfoljningen av community midwives i hemmet efter forlossningen har varit jattebra, och jag har aven fatt ett hembesok av breast feeding support midwife.  

Vad innebär council tax? och hur mycket får man? är det säkert att man får housing benefit om man inte har något jobb eller inkomst? jag har sökt det, men väntar nu på svar..

Åh, grattis till sonen! Hoppas han mår bra :)
  • Silee
    LillWilden skrev 2011-10-26 15:02:07 följande:
    Income support, kan man bara få det om man inte jobbar?

Jag var på min booking appointment igår och snart har jag mitt första ultraljud. Troligtvis är jag i vecka 11, så rättså tidigt än så länge. I vilken vecka är du?

Jag är inte så jätteorolig för ekonomin. Har haft fast jobb i två år och har betalat NI sen jag flyttade hit 2002. Min fästman har också sparade pengar, men jobbar inte för tillfället. Han skulle behöva skaffa sig en ordentlig inkomst, skulle kännas tryggare. Det enda som stör är att vi skulle haft mycket mer pengar om vi var i Sverige... suck.

Jag betalar £320 mortgage i månaden, sen förstås alla räkningar och strunt (grrr). Council tax är verkligen det värsta...

Hoppas det ordnar sig för dig! Håll mig gärna uppdaterad.
    Skönt att ni har lite besparingar i alla fall! Själv har jag ingenting!
    Jag kom hit för att studera, men tänkte ta en paus nu, för att det känns så onödigt att betala för ett helt år, när jag ändå kommer bara gå hälften. Så jag har ju inte jobbat i landet, och har nu sökt JSA, men idag fick jag höra att det kanske inte ens är säkert att jag får det, för att jag inte har jobbat! Så jag är lite orolig nu :(
    Jag är i vecka 27..
  • Silee
    KristinX skrev 2011-11-15 21:32:01 följande:

Har faktiskt inte sett 'One born every minute', tittar valdigt lite pa tv! Men jag har kompisar som har positiva erfarenheter av vatten fodelse. Tycker man inte om det kan man val bara kliva ur antar jag.. Har inte haft nagra bra forlossningar innan, sa hoppas pa tredje gangen gillt liksom!

Tror ocksa att det ar olika med pool vid olika birth centres, jag hade inte det valet forra gangen.

Idag var jag tvungen att aka in till sjukhuset for att bli kopplad till en san dar monitor for att se hur bebisen ror sig efter att min GP tyckte att bebisen hade lag hjart frekvens plus att jag namnde att den inte har rort sig lika mycket den senaste veckan. Men allt var lugnt (precis som jag trodde)! Maste dock tillbaka imorgon, for har de val dokumenterat mindre rorelser hos barnet sa maste man kollas tva dagar i rad... Jag hade visst lite sammandragningar ocksa, men det ar inget jag kanner av.

får jag fråga i vilken vecka du är i?
    I väntan på mini-ENGLAND BF 1 feb 2012 Silee.blogg.se
  • Silee
    KristinX skrev 2011-11-16 12:50:02 följande:
    Jag ar i vecka 39 (38+1) sa snart dags! Eller nar som helst kanske... Och du ska ha i feb antar jag?  
    Wow, ja, snart är det dags för dig!

Yes, jag ska ha i feburari, gick in i vecka 30 idag.
    Igår åkte jag in till sjukhuset för att jag inte hade känt bebisen röra på sig, och dem sa inget om att jag skulle komma in dagen efter, så det var därför jag undra lite..
  • Silee

jag såg alla avsnitt av one born every minute på youtube :)

• Silee

Jag såg en tjej idag som var med i One Born every minute!
    Hahaha, jag hade nästan lust att stoppa henne och säga: "its you,you are the girl from that show!"

men hon fattade nog från min blick att jag kände igen henne.
    Hennes son var förövrigt jätte stor nu, så det var kul Skrattande

• Silee
    LillWilden skrev 2011-11-18 14:33:44 följande:
    Haha, vad kul! Och att du kände igen henne med en gång, var du hade sett henne alltså. Hade nog inte jag gjort... men sen hälsar jag ju på kändisar också (som jag alltså inte känner personligen) Obestämd

Själv har jag så svårt att förstå hur nån kan vilja ställa upp i "One born...". Skulle aldrig i livet tänka mig göra det... Speciellt inte efter att ha läst alla attacker om de som är med på Mumsnet.
    haha ja det var lite kul. Jag minns henne eftersom hon skrek och såg ut att ha jätte ont. Jag minns henne faktiskt väldigt väl. Hennes förlossning slutade i akutsnitt, tror jag.
    Jag hälsade inte, utan bara log så där lite fånigt, haha..

Nej, jag skulle faktiskt aldrig heller vara med.
  • Silee
    Maxbox skrev 2011-11-20 17:02:20 följande:
    Jag bor inte London, utan fortfarande i Sverige,  men började läsa er tråd av intresse då vi pratat lite om att flytta till dit. Så här kommer lite frågor som är lite OT kanske. Glenda; du skrev att ingen kommer att informera om vilka benefits man har rätt till. Hur går man tillväga för att ta reda på det?

Hur länge kommer ni vara föräldralediga? Kommer era män vara föräldralediga?

Trivs ni i London, och träffar/umgås ni med många andra svenskar?
    Helt ärligt så var (ÄR) det en hel djungel där ute, och det finns inte mycket hjälp att få, och inte många som är villiga att hjälpa till och så. Man får helt enkelt leta upp information själv, läsa, söka och vänta. Så gjorde jag.

Jag kontakde Citizen Advice Bureau, som många av mina kompisar tipsade mig om. Det var meningen att dem skulle hjälpa mig med vilka benefits I'm entitled too, men jag gick därifrån med " sorry you are not entitled to any benefits". Jag började gråta, och ville ge upp på plats. Student & gravid? Såg abort som enda utvägen.
    Jag gav som tur är inte upp, och letade efter information själv.

Du kan gå in på directgov och söka lite själv om du vill.
  • Silee
    KristinX skrev 2011-11-22 14:23:06 följande:
    Nu har min lilla plutt kommit Skrattande I lordags morse sa tittade han ut (38 +4). Han var 52 lang och vagde 2.5 kg. Forlossningen var jobbig, bebisen hjartfrekvens gick ner jatte lagt vid varje sammandragning, sa var tvungen att utsta konstanta undersokningar med olika instrument som gjorde svinont och blev helt knapp i huvudet av all lustgas. Jag skulle precis koras ivag till operation for kejsarsnitt eftersom bebisens syresattning borjade bli lag, nar han bestamde sig for att komma!! Sa glad att jag slapp kejsarsnittet!!
    Varden var jattebra, bade barnmorskorna och doktorerna (hade ett gang med mig i rummet under hela forlossningen) samt eftervarden.

Vi har kallat honom Zacharias. Mina andra tva tycker ocksa han ar super go och super sot!!
    Stort grattis till lillen!
    Jobbigt med en jobbig förlossning, men de lönade sig tillslut Glad

Grattis ännu än en gång!

Själv har man 70 dagar kvar! :D
    1 feb 2012 - I väntan på mini <3
  • Silee
    Cannelle skrev 2011-12-08 16:34:49 följande:
    Var det möjligtvis någon mer som tittade på Uppdrag Granskning förra veckan? Det handlade om kvinnor i Sverige som får total total sfinkterruptur, tydligen är det många fler i Sverige som drabbas av detta än i t.ex. Norge och Finland där barnmorskorna tydligen använder ett speciellt grepp för att skydda mellangården. (perinealskydd eller vad det nu hette)
    Är det någon som vet hur barnmorskorna jobbar i UK? 

Spricka hela vägen

"Varje år drabbas tusentals barnaföderskor i Sverige av allvarliga förlossningsskador i underlivet. Många av dem helt i onödan. Det finns en metod barnmorskor kan använda för att minska risken för de svåraste sfinkterrupturerna. Den metoden används i Finland, i Norge - men väldigt sällan i Sverige, visar reportern Erica Larssons granskning."

Jag såg avsnittet och undrar faktiskt samma sak Förvånad
    Silee.blogg.se BF 010212 i England
  • Silee

antar att man får säga till eller skriva det på förlossningsbrevet..

någon som vet om dem brukar ta sånt allvarligt?

eller skiter dem helt i det?

• Silee

Tänkte fråga om någon vet vad "sen avnavling" heter på engelska?
    och om det brukar tillämpas på britiska sjukhus?

• Silee

Ni som har fött på BB i England, vet ni om bebisen får låna kläder därifrån? Som i Sverige.
    Eller sätter dem på kläder som vi har hämtat på direkten?

Tacksam för svar.

• Silee

Tack för svar.

Jag misstänkte nästan att det var så.

Om jag ska stanna på sjukhuset i lite mer än 24 timmar efter bebisen är född, hur mycket kläder tror ni jag behöver packa ner?
    Hur mycket hade ni packat ner? Var det enough eller fattades något?

Svar på tråden Någon mer gravid i London?