• Zalia

Någon mer gravid i London?

Hej! Tänkte också hoppa in här. Bor i norra London och väntar första barnet i februari.

Vi har valt Whittington Hospital, dels för att det är rätt nära där vi bor, och för att de verkar har rätt bra rykte och ett nytt birth centre. Hittils har allt gått bra där, förutom att de alltid är superstressade. Men de är alltid trevliga och hjälpsamma och det är väl huvudsaken.

Intressant att höra hur ni andra klarar ekonomin. Vi trodde det skulle vara lugnt för oss, jag har inte jättebra betalt men kommer vara ledig från januari nån gång, men mannen tjänade hyfsat så det skulle gå bra. Sen blev han av med jobbet nu, han har iaf betalt året ut så det är bara leta jobb som en tok som gäller för honom nu, för annars lär det bli lite knapert när bebisen kommer! Skapligt dålig timing, men det ska nog ordna sig.

Tänkertill - Kul att höra positiva upplevelser av NCT kurs! Vi ska också gå en sån, mest för att träffa folk i området då vi nyligen flyttat och inte känner nån i närheten. Och mina kompisar från jobbet och så är de flesta yngre än mig och inte alls i barntankar än så det hade varit kul att träffa lite andra mammor.

• Zalia

Tack för välkomnandena! :)

LillWilden - Lugn och sansad? Jag? Jag är inte säker på att maken skulle hålla med... Det går lite upp och ner det där. Det som stressar upp mig mest är att kontraktet på vår lägenhet går ut i februari och om de kollar jobb och inkomst igen för att förnya det så ser det ju inte så bra ut. Men han har redan fått en intervju till nästa vecka så det har lugnat ner mig betydligt.
    Lycka till på UL idag!

Canelle - Bebis är beräknad till 20 februari. NHS brukar väl också ha kurser, men jag har ingen vidare koll på det. Min barnmorska verkade tycka att det räckte bra med NCT kursen. Tycker det låter jättebra med en doula! Så vet man att man har nån där som kan hjälpa till ifall mannen flippar ur. ;)

SE3 - Välkommen! Kika på NCT's hemsida, har för mig att man kan söka på sin postkod så får man upp de kurser som är närmast, de verkar ha på många ställen över hela London. Rätt dyrt är det dock!

• Zalia

Kul med så många i London! Men är alla söderut? Ingen mer i norra London?

Funderar också på vattenfödsel, de har det på vårt birth center. Vet inte hur mycket jag vill vara i vatten dock, men en stund är det nog skönt. Borde nog se om man kan gå på nån rundtur på centret så man vet hur det är, har bara läst på hemsidan.

Jag har faktiskt inte sett One born every minute, undvek det när vi försökte bli gravida och sen har det väl inte gått igen tror jag. Skulle vilja se det nu dock! Kanske finns på hemsidan, är det Channel 4?

• Zalia
    Rhina skrev 2011-11-16 18:19:01 följande:
    Du kan se det här www.channel4.com/programmes/one-born-every-mi...#3178845 Man blir lätt fast i det.
    Tack! :) Ska kika på det nån dag.
    Maxbox skrev 2011-11-20 17:02:20 följande:
    Jag bor inte London, utan fortfarande i Sverige,  men började läsa er tråd av intresse då vi pratat lite om att flytta till dit. Så här kommer lite frågor som är lite OT kanske. Glenda; du skrev att ingen kommer att informera om vilka benefits man har rätt till. Hur går man tillväga för att ta reda på det?

Hur länge kommer ni vara föräldralediga? Kommer era män vara föräldralediga?

Trivs ni i London, och träffar/umgås ni med många andra svenskar?
    Jag flyttade hit tillsammans med min svenska sambo (numera make) för fyra och ett halvt år sen ungefär. Vi har trivts väldigt bra och lyckades få jobb som vi trivdes med rätt snabbt (vi flyttade eftersom vi var arbetslösa och jobbsituationen i Sverige såg omöjlig ut).  Men precis som Glenda så tänker vi antagligen flytta tillbaka till Sverige efter att bebisen kommit. Jag ska ta 9 månader till ett års föräldraledigt medans vi planerar. Man får bara nio månader betald ledighet här, men kan vara ledig tre till utan betalt. Man kan även numera "ge" tre månader av sin ledighet till pappan, men det skulle inte funka för oss eftersom han tjänar rätt mycket mer än mig (förutsatt då att han hittar ett nytt jobb med ungefär samma lön som innan han blev uppsagd!). Annars kan pappan ha två veckor ledigt när bebisen föds (om man jobbat en viss tid på samma ställe, samma för mamman med ledigheten).

Vi vill flytta tillbaka eftersom vi tror vi kan få ett bättre liv som barnfamilj i Sverige än här, tex finns det ingen chans att vi skulle ha råd att köpa hus/lägenhet här men det kommer vi troligen kunna i Sverige och så vill vi vara närmare släkten. Men det är mycket vi kommer sakna med London också, som att det alltid finns nåt att göra, alla restauranger osv. Men det kommer man väl inte hinna med lika mycket med barn ändå! Nåt av det jobbigaste här tycker jag är bostadssituationen, har man inte råd att köpa och måste hyra blir det dyrt och jobbigt. Det tar tid att hitta lägenhet och så skriver man oftast kontrakt på ett år så sen kanske man måste flytta efter ett år igen. Vi har bott i fyra olika lägenheter under tiden vi varit här och jag är otroligt trött på att flytta vid det här laget.

Vi umgås med några svenskar, min make fick jobb på ett skandinaviskt företag så de träffade vi därigenom. Annars umgås vi mest med britter. Men vill man träffa svenskar så är det nog inte speciellt svårt, finns ju jättemånga här.
  • Zalia

Var ett tag sen jag skrev nåt här, gott nytt år allihopa!

Jobbar näst sista veckan nu, ska bli sååå skönt att slippa stressa på tunnelbanan varje dag sen och bara ta det lugnt.

LillWilden skrev 2012-01-04 11:05:42 följande:
      Ikväll börjar nya serien av One Born Every Minute förresten - jippie!
    Åhå! Det hade jag missat! Jag som fortfarande inte kommit mig för att kolla på de gamla, får försöka se det nu då!
  • Zalia
    tänkertill skrev 2012-01-04 13:01:24 följande:
    Har inte flera sjukhus ett birth centre? Exempelvis UCHL har ett Birth Centre (dit bara barnmorskor är välkomna) våningen ovan det vanliga BB:t. Så märker man att man vill ha en epidural eller läkartillsyn kan man bara be om att be förflyttad en våning ner. Lite lättare än att behöva åka någonstans.

Jag har också vänner som har förflyttats under förlossningen eller direkt efteråt... 

Själv födde jag på den vanliga avdelningen men var mycket tydlig i min birth plan att jag helst ville klara mig med bara barnmorska så långt som möjligt. Och de lyssnade på mig Skrattande  

Men hursomhelst att man själv känner sig trygg i sitt val såklart!  
    Jag vill föda på birth centre på Whittington, det är våningen under labour ward så där skickar de bara upp en dit om det behövs. Känns tryggare än ett birth centre som inte är i anslutning till sjukhus, jag gillar verkligen inte sjukhus men skulle vara för nervös för att föda nån annanstans så det känns som en bra kompromiss.

LillWilden - Ja, har rest i rusningstrafiken, på Northern Line, verkar inte spela nån roll när jag åker hem, är alltid packat åt det hållet. Får sitta för det mesta nu faktiskt, om man nu inte blir fast vid dörren för att man inte ens kan komma fram till sätena... Rekommenderar att knäppa upp jackan så magen syns bättre! Flört Jag har BF 20 Feb, magen går inte att missa nu.
  • Zalia
    LillWilden skrev 2012-01-04 16:11:19 följande:
    Jag funderar också på birth centre på St Thomas hospital men läste nyss att de bara har två pooler för vattenfödslar och att de därmed förstås inte kan lova att man kommer ha tillgång till en. Fansicken! Skulle jag föda på birth centre så skulle jag ju verkligen vilja använda vattenbad.

Läste om sjukhusavdelningen där med, men bilderna ser förskräckliga ut. Åh, ibland önskar jag att jag var i Sverige... fast jag vet, jag vet... att inte allt är bättre där.

Usch, rusningstrafiken är hemsk. Reste också på Northern line på mornarna innan vi flyttade från Vauxhall/Oval till West Norwood. Nu tar jag tåg till London Bridge där jag antingen måste ta Northern Line två stationer (hu, hemskt!) eller promenera 30 min till mitt kontor. Ska be om att få jobba tidigare skift när det börjar bli för jobbigt i trafiken med magen och lågt blodtryck.
    Trist att de bara har två pooler! Jag skulle också vilja testa bad, Whittington har iaf fyra så man får väl hoppas nåt är ledigt. Får hoppas det är lugna dagar när det är dags för oss!

Jobba tidigare skift låter som en bra idé, man har verkligen inte samma ork längre (eller iaf inte jag!).

Förresten, nån som läst Ina May's Guide to Childbirth, av Ina May Gaskin? Håller på och läser den nu och den har verkligen fått mig att tänka till om förlossningen. En del i den är lite för hippie flummigt för min smak men annars väldigt läsvärd. Positivt tänkande inför förlossning är det som gäller här nu! Glad
  • Zalia
    Cannelle skrev 2012-01-05 13:51:12 följande:
    Zalia skrev 2012-01-04 16:38:44 följande:
    Förresten, nån som läst Ina May's Guide to Childbirth, av Ina May Gaskin? Håller på och läser den nu och den har verkligen fått mig att tänka till om förlossningen. En del i den är lite för hippie flummigt för min smak men annars väldigt läsvärd. Positivt tänkande inför förlossning är det som gäller här nu! Glad
    Jag har inte läst hennes bok men lyssnade på ett reportage om henne för inte så länge sedan på P1:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Visst har hon vunnit något pris också? Är boken bra? Jag har hitintills bara läst en massa böcker på svenska så jag skulle verkligen behöva läsa någon på engelska också. 

Jag lider med er som måste ta tunnelbanan varje dag, måste vara jättejobbigt.
    Ja, hon fick Right Livelihood Award 2011. Jag gillar boken för att den fått mig att tänka på förlossningen på ett annat sätt, känner mig mycket mer positiv nu. Som sagt är en del lite väl hippieaktigt, men helt klart en tankeväckande bok. Speciellt om man vill klara sig utan epidural skulle jag tro! Jag köpte den mest för att den var en av de populäraste på Amazon... :)

Brittiska sidor som familjeliv, ja du, jag har inte hittat nåt jag gillar. Finns ju mumsnet men den sidan gör mig mest irriterad, och så behöver man en jäkla ordlista för att fatta all förkortningar folk använder i forumet. Baby and bump är bättre tycker jag: www.babyandbump.com/
  • Zalia
    tänkertill skrev 2012-01-05 21:12:25 följande:
    Nu lägger jag mig i igen... Anyway, de flesta jag kände som var gravida samtidigt som mig ville föda i pool, men av olika anledningar blev det inte så. Min krabat kom 3 dagar innan jag var fullgången (dvs man måste vara 37 veckor för att vara på en barnmorskeledd unit), två andra hann inte (snabba födshar!), några blev igångsatta osv. Vad jag vill säga är att ha pool som mål men bli inte besviken om det inte blir så Flört Det viktigaste är ju ändå slutresultatet!
    Absolut! Man kan ju ha önskemål om hur man skulle vilja att det blev men vara medveten om att saker och ting inte alltid går som man tänkt sig, bara bebisen är okej.

LillWilden - Hoppas ultraljudet gick bra!

Vi hade vår första NCT träff igår, verkar bra än så länge. Gillar att det är så liten grupp, bara fem andra par. Glad

Och på tal om tunnelbanan igen, ibland kan man bli överraskad. Igår när jag åkte hem kastade sig två personer upp för att låta mig sitta, så jag fick sitta på ett sånt där säte man fäller ner. Hon bredvid på vanligt säte undrade om jag ville byta med henne eftersom de vanliga är bekvämare vilket var väldigt snällt tyckte jag eftersom jag faktiskt har jäkligt ont i svanskotan och ryggen och det faktiskt är skönare att sitta på de vanliga sätena. Så ibland kan man råka på snällt folk i tunnelbanan också! Skrattande
  • Zalia

LillWilden - Grattis till lyckat ultraljud! Glad Vi vet inte könet på våran, ser fram emot överraskningen.
    Usch för lågt blodtryck! Inte kul alls, speciellt inte på tåg. Är nog bra att ha sin baby on board badge då om man svimmar så folk fattar...
    Vi hör till Harringey NCT område, fast kursen är nära där vi bor, i East Finchely. Skönt att det är så nära! Är det förresten bara jag som bor i norra London här?

Tänkertill - Kul att höra att ni hade nytta av en yahoo grupp! Vi hade funderingar på att föreslå nåt sånt för vår grupp så det ska vi ta och göra nu. :) Går också mest på kursen för att träffa lite folk lokalt, känner i princip ingen i området vi bor, och har väldigt få vänner med barn i London över huvudtaget så jag hoppas det är några man vill umgås med senare. Nu verkar även läraren vara väldigt bra, och hon är även barnmorska vilket väl inte alla är, så det är ju bra det med.

SE3 - När jag kollade på NCT-kurser så fanns det olika datum beroende på när man har beräknad födsel, så kika på hemsidan och se vilken som passar bäst. Jag råkade boka fel så de bokade in mig på den de tyckte passade bättre. Alla utom en på min kurs är beräknande inom samma vecka.

Har precis fått mitt årsbesked från CSN och fick en smärre chock. Kul att betala av det när man knappt får några pengar. Är det nån av er som har ansökt om nedsättning baserat på brittisk föräldrapenning? Försökte läsa vad som gäller men blir inte klok på det, ska ta och ringa dem sen när jag blir ledig, men jag har inga större förhoppningar om att de kommer gå med på det.
    Maken har iaf precis fått nytt jobb! Tjoho! Så skönt att han hittat nåt innan bebisen kommer. Och vi har skrivit på kontrakt för ett år till på lägenheten. Så lättad nu att allt det är fixat så jag kan slappna av och koncentrera mig på bebis. Knapert kommer det bli, men nu behöver vi inte hamna på gatan iaf! Skrattande

Svar på tråden Någon mer gravid i London?