Tack! :) Ska kika på det nån dag.
Maxbox skrev 2011-11-20 17:02:20 följande:
Jag bor inte London, utan fortfarande i Sverige, men började läsa er tråd av intresse då vi pratat lite om att flytta till dit. Så här kommer lite frågor som är lite OT kanske. Glenda; du skrev att ingen kommer att informera om vilka benefits man har rätt till. Hur går man tillväga för att ta reda på det?
Hur länge kommer ni vara föräldralediga? Kommer era män vara föräldralediga?
Trivs ni i London, och träffar/umgås ni med många andra svenskar?
Jag flyttade hit tillsammans med min svenska sambo (numera make) för fyra och ett halvt år sen ungefär. Vi har trivts väldigt bra och lyckades få jobb som vi trivdes med rätt snabbt (vi flyttade eftersom vi var arbetslösa och jobbsituationen i Sverige såg omöjlig ut). Men precis som Glenda så tänker vi antagligen flytta tillbaka till Sverige efter att bebisen kommit. Jag ska ta 9 månader till ett års föräldraledigt medans vi planerar. Man får bara nio månader betald ledighet här, men kan vara ledig tre till utan betalt. Man kan även numera "ge" tre månader av sin ledighet till pappan, men det skulle inte funka för oss eftersom han tjänar rätt mycket mer än mig (förutsatt då att han hittar ett nytt jobb med ungefär samma lön som innan han blev uppsagd!). Annars kan pappan ha två veckor ledigt när bebisen föds (om man jobbat en viss tid på samma ställe, samma för mamman med ledigheten).
Vi vill flytta tillbaka eftersom vi tror vi kan få ett bättre liv som barnfamilj i Sverige än här, tex finns det ingen chans att vi skulle ha råd att köpa hus/lägenhet här men det kommer vi troligen kunna i Sverige och så vill vi vara närmare släkten. Men det är mycket vi kommer sakna med London också, som att det alltid finns nåt att göra, alla restauranger osv. Men det kommer man väl inte hinna med lika mycket med barn ändå! Nåt av det jobbigaste här tycker jag är bostadssituationen, har man inte råd att köpa och måste hyra blir det dyrt och jobbigt. Det tar tid att hitta lägenhet och så skriver man oftast kontrakt på ett år så sen kanske man måste flytta efter ett år igen. Vi har bott i fyra olika lägenheter under tiden vi varit här och jag är otroligt trött på att flytta vid det här laget.
Vi umgås med några svenskar, min make fick jobb på ett skandinaviskt företag så de träffade vi därigenom. Annars umgås vi mest med britter. Men vill man träffa svenskar så är det nog inte speciellt svårt, finns ju jättemånga här.