• Protea

Någon mer gravid i London?

Cannelle skrev 2011-12-13 19:00:58 följande:
    Har ni andra i tråden någon gravidetsförsäkring? Det verkar vara en hel djungel med försäkringar i det här landet...
    Nej jag hade ingen med forra och ingen denna gang. Vet inte om det ar nagot man forsakrar har? Vet att det finns i Sverige.

Varfor behover man en sadan forsakring?
  • Protea
    Cannelle skrev 2011-12-14 12:42:06 följande:
    Gud jag vet knappt själv! Om t.ex. barnet föds med CP-skada eller hjärtfel tror jag man kan få ersättning eller om barnet måste ligga på sjukhus eller dör. (hemska tanke!) Eller om man får ett prematurbarn och det blir en massa merkostnader när man är på sjukhus. 

Det är väl också för att barnet ska vara försäkrat direkt från födseln. 

Jag hittar inte riktigt motsvarande försäkring här i UK, det verkar mest vara försäkringar för privat sjukvård etc. 

Har ni någon olycksfalls- eller livförsäkring? Vi har ingenting och det känns ju som att man borde ha något, men jag vet inte...
    Jag har faktiskt aldrig hort nagon som har sadan forsakring har i UK, vet inte ens om det finns?  Sjukhuskostnader blir det ju inte har for det ar ju gratis. Vi har privat sjukvardsforsakring genom mitt mans jobb for hela familjen och pa den star aven barnen forsakrade fran borjan.

Livforsakring har vi da vi ager hus men ingen annan. Min man pratatde dock om att ta en extra forsakring just om man skulle raka ut for nagot.
  • Protea
    LillWilden skrev 2011-12-14 17:13:00 följande:
    Oj, hjälp! Ännu mer att änka på... Tror inte vi har någon olycksfallsförsäkring, men måste nog ta upp detta med fästmannen. Men om man föder på NHS känns det som det borde vara medräknat - eller är jag naiv nu?
    Du behover inte betala nagot extra om barnet skulle fodas prematur eller nagot annat.
  • Protea
    LillWilden skrev 2011-12-14 17:19:48 följande:
    Ska lyssna på det där radioprogrammet senare i veckan. Tack för tips! Älskar för övrigt att lyssna på svensk radio och titta på svensk tv när jag är här i England. Så mysigt :)

Har inte hört nåt från min kompis än om huruvida man använder de där greppet här i UK. Ska träffa henne på söndag så om inte förr får jag reda på det då.

Undrar också om det här med smärttröskel. Skulle gissa att min är rätt låg, kan till och med tycka det gör för ont att klämma en finne ibland... Rynkar på näsan Börjar gråta för minsta lilla (tappade min mobiltelefon på foten i lördags och bölade som bara den - hormoner?). Epidural känns rätt lockande om jag ska vara ärlig, men sen finns så mycket skrämselpropaganda överallt, risker hit och dit. Allt jag vet är att jag är skraj för smärtan. Vissa andra kvinnor jag har pratat med har sagt något i stil med "att föda barn är det naturligaste som finns, en smärta vi måste kunna ta oss igenom utan droger och annat jox". Hmm... önskar jag kunde ha samma inställning.

Har läst på annat håll att vissa inte klarar av gas & air, får dem bara att må illa... Ojojoj.
    Epidural kostar ju en del for sjukhuset sa du kommer inta att bli papackad nagon i UK, sa har jag forstatt det i alla fall. Jag gick pa en informationskvall innan min forsta forlossning och beslot att jag ville ha det men sen fanns det ingen tid till nagon epidural sa det funkade med bara lustgas! Hade inte klarat mig utan den for det gjorde ont! Kommer inte ihag smartan nu, bara att det gjorde ont!

Madde inte illa av lustgasen utan tyckte den var guld vard!
  • Protea
    Silee skrev 2011-12-18 22:26:11 följande:
    Ni som har fött på BB i England, vet ni om bebisen får låna kläder därifrån? Som i Sverige.
    Eller sätter dem på kläder som vi har hämtat på direkten?

Tacksam för svar.
    Man far ta med sig allt sjalv! Tom handdukar till dig sjalv, blojor mm till bebisen. Sa var det dar jag fodde i alla fall och jag tror det ar standard. Pa sjukhuset dar jag fick min son fick 2-3 blojor av sjukhuset men de gar ju at ratt fort!
  • Protea
    LillWilden skrev 2011-12-19 13:35:40 följande:
    Roligt med mandelmassa-diskussionen. Måste säga att jag gärna skållar och maler själv någon gång då och då. Att skålla dem och ha på flingsalt är ett väldigt gott snack! :)

Pratade med min kompis som utbildar sig till barnmorska. Hon sa att barnmorskor här inte tar ett sådant grepp som visades i Uppdrag Gransknings dokumentär. Hon sa att det till och med kunde göra mer skada om bebisens huvud inte fick komma ut snabbt nog då man tänjer "bandet" mer än vad som egentligen behövs. Hon förklarade även att de gör mycket annat arbete just för att förhindra sprickning och att det absolut vanligaste är att kvinnorna spricker så pass lite att det kan självläka. Av all de barnaföderskor hon träffat under sin utbildning (upp till 100 st) hade ingen drabbats av en sån sprickning som tjejen i dokumentären hade fått. Det fick mig att känna mig lugnare. Däremot var min kompis rätt anti epidural då hon menar att de medför många andra risker och komplikationer, men jag är ändå osäker. Måste verkligen tänka igenom detta ordentligt.

Själv födde min barnmorskekompis i vattenbad och hon sa att det heta vattnet hjälpte oerhört mycket med att dämpa smärtan. Hmm... tvekar att det skulle räcka för mig.
    Jag badade flera ganger for att lindra varkarna iborjan av min forra forlossning och det hjalpte verkligen sa jag kan tanka mig att 'waterbirth' ar toppen. Alla BM jag traffat har varit for att foda sa naturligt som mojligt plus att epidural kostar ju mer an att foda med enbart lustgas. Pethidin tog jag for att jag inte stod ut med smartan men det hjalpte inte over huvud taget men vet flera som har sagt att det fungerat bra for dem. De vanner jag har som fott som inte fott med hjalp av tanger eller sugklocka sprack inte alls eller sa lite att de inte behovts sys.

Pa onsdag ar det dags for tillvaxtultraljud nummer 2 for mig - haller tummarna att allt ser bra ut! Sen bar det av hem till Sverige for att fira jul och nyar!
  • Protea
    Cannelle skrev 2011-12-19 17:08:43 följande:
    Hoppas det Inte är som i Frankrike bara, där får sjukhusen ersättning efter hur många epidural/kejsarsnitt etc de utövar och tydligen är det mer ekonomiskt lönsamt för sjukhusen att ge epidural/använda kejsarsnitt än att låta kvinnan ha en "naturlig" förlossning.

Lycka till på ultraljudet och ha en riktigt god jul i Sverige! Själv ska jag fira min första jul här i UK, brukar alltid åka till Sverige annars! 
    Tvartom - det ar ju billigare att inte ge epidural eller gjora kejsarsnitt sa da valder ju givetvis NHS detta! Sen sa ar det ju toppen om det gar bra att foda pa det mest naturliga sattet!

Jag har firat manga jular har - alskar xmas lunch!!!!! Forra aret satt vi ju fast har eftersom jag beraknad till den 8e januari! God jul!!
  • Protea
    Cannelle skrev 2012-01-03 11:33:49 följande:
    Jag överlevde christmas puddingen med nöd och näppe! :) 
    Jag gillar ocksa puddingen och min familj i Sverige gor det med sa jag tar numera med mig en hem till Sverige varje ar!
  • Protea
    Cannelle skrev 2012-01-03 11:17:02 följande:
    Hoppas ni alla haft en bra jul och nyår! 

Angående det här med att spricka, så här skriver min doula: 

"Att spricka vid forlossningen ar nagot som alla kvinnor oroar sig for.  Det beror alldeles pa vilken slags forlossning man har.  Foder man med en epidural sa ar risken betydligt hogre eftersom man inte kanner hur mycket man krystar.  Att foda i vatten,  utan bedovningar brukar skydda undergarden.  En ‘midwifery led unit’ ar ocksa mycket battre eftersom barnmorskorna verkligen vet att alla kvinnor kan foda barn!" 
    En svensk kompis till mig valde att foda pa Berkintine Birth centre i Canary wharf men nar forlossningen gick snett sa fick hon aka akut i ambulans till sjukhuset.

Personligen sa kan jag inte foda pa ett sadant centre da jag ar typ1 diabetiker men aven om jag inte vore det sa skulle jag valja sjukhus - jag vill ha tillgang till lakare och 'utrustning' om nagot skulle ga fel. Men sadan ar jag och det ar ju givetvis upp till var och en att valja det som kanns bast!
  • Protea

Nu menar jag ju inte att jag ar tvungen att ta epidural mm men jag vill ha tillgang till det om det skulle behovas. Aven vill jag har tillgang till SCBU om det skulle behovas. Man vet ju aldrig.

Svar på tråden Någon mer gravid i London?