Cannelle skrev 2012-02-13 16:17:56 följande:
Olika länder har så olika rekommendationer och det är svårt att veta vad man ska tro. På min NCT-kurs så är det flera fransyskor och de berättade att i Frankrike så använder de alltid koksaltslösning på bomull för att göra rent ögonen på barnen, de tyckte att det verkade jättehemskt att använda vanligt kranvatten. (kanske att kranvattnet förresten är bättre i Sverige så att man därför inte behöver sterilisera?)
Hade jag haft lite mer plats i köket så hade jag kanske köpt en, ja, jag vet inte. Samtidigt tänker jag att bebisar när de blir lite större så stoppar de allt möjligt i munnen, och man kan ju inte sterilisera leksaker etc. (eller det kanske man kan?!:))
Jag saknar förresten vanliga tvättlappar, ni vet sådana där som finns i Sverige i papper, det verkar som alla använder bomull här. (eller sådana där fuktiga baby wipes, men sådana är väl fulla av cancerframkallande ämnen?)
Protea, var ska ni flytta?
Som sagt, tror att de stressar lite val mycket har eller sa behandlar de alla som om man inte har nagot vanligt vett over huvud taget!
Jag steriliserade upp till 6 manader tror jag, inte langre i alla fall. Min mamma ar BVC tant hemma och hon sa att dar sager de bara att koka napparna da och da for att forhindra svamp. Hemma rekommenderar de aven en liten bebiskudde - har fororsakar det tydligen plotslig spadbarnsdod....
Sa fort de borjar vara pa golvet och ta sig runt sa stoppar de ju allt mojligt i munnen och man kan ju inte steriliera allt plus de behover ju bygga upp ett immunforsvar ocksa! Sunt fornuft ar det som galler!
Bomull anvande vi och de flesta tror jag, bara i borjan pa sjukhuset sen korde vi wetwipes. Smidigt, vissa marken ar battre an andra. Jag gillar tescos egna! Jag har ocksa haft reusable wipes and nappies. Min kommun sponsrar foraldrar sa att man kan prova och det fungerade jattebra! Det blir ju sa mycket sopor av blojor. Eftersom vi bor i lagenhet an sa lange sa anvander jag de bara pa sommaren nar de kan torka fort.
Vi flyttar bara en liten bit till Upper Abbey Wood, passar oss perfekt om allt nu klaffar. Trevligt hus i perfekt lage. Haller tummarna!