• ozzie01

    Behöver hjälp med en sak

    Jag vet en mamma som inte tar hand om sitt barn utan låter sitt barn bo hemma hos barnets mormor han är nu 14 år. Hans mamma verkar göra så varje sommar och då får sonen bo hos sin mormor hela sommaren fram till att skolan börjar,det har blivit mycker på lov hur kan man göra så mot sitt barn. Mamman verkar labil och det kan finnas droger och alkohol och olika karlar med i bilden. Hon får bidrag för sonen som barnbidrag underhållsbidrag men även bidrag från socialen och inget går till mormor när han är dä hela sommaren + andra lov. Hon tar pengar för dessa månader själv och verkar festa upp dom. Inget går till sonen eller mormor och mormor är sjukpensionär och har väl inte så gott ställt. Men det som är hemskt är ju att hon inte hör av sig till sonen så mycket under den här tiden och sen när hösten kommer och skolan börjar ja då ska han hem. Nu till mina funderingar ska man anmäla mamman för bidragsfusk ringa socialen om detta,Vad tycker ni? Jag vill ju bara barnets bästa. Skulle vara tacksam för era svar

  • Svar på tråden Behöver hjälp med en sak
  • Fnollan

    Jag hade ringt socilalen, inte för bidragsfusket först och främst utan för att sonen uppenbarligen inte får vad han behöver..

  • Tow2Mater

    Borde det inte vara upp till barnets mormor? Jag bodde hos mormor flera somrar för att jag ville. Inte fick hon betalt av min mamma heller, för inte ville hon ha betalt.

  • Fnollan
    Tow2Mater skrev 2011-08-22 21:21:58 följande:
    Borde det inte vara upp till barnets mormor? Jag bodde hos mormor flera somrar för att jag ville. Inte fick hon betalt av min mamma heller, för inte ville hon ha betalt.
    Det är nog inte den ekonomiska biten som är viktigast här eller?

    Men om mamman inte hör av sig och håller på med droger och alkohol och uppenbarligen struntar i sitt barn borde soc informeras.

    Ts Sonen blir ju inte fosterhemsplacerad imon om du ringer, det kanske kan få mamman att vakna upp.
  • Tow2Mater

    Om mamman inte hör av sig är det väl upp till dem tre. Vad vet vi om hon ringer eller inte, och vad spelar det för roll, då mormor tar hand om pojken? Om mamman 'håller på' med lagliga droger är väl bättre att pojken inte är där.

    Olagliga droger är ju inte bra, men lika där, bättre isåfall att poken inte är där. Men lite bevis ska man väl ha för en sån anmälan tycker jag?

  • Fnollan

    Så du menar att det är helt ok för mamman att inte ta sitt ansvar som förälder?
    Visst är det tur att pojken har sin mormor men jag vidhåller ändå att mamman behöver vakna upp.

    Har ju inte några bevis eller fakta men eftersom ts startar en tråd om detta så har ju ts redan en uppfattning om att detta inte är ok.   

  • Mälaröbo

    och vad vill du uppnå?? Att pojken inte ens ska kunna vara hos sin mormor??
    Om du misstänker att han far illa när han ÄR med sin mamma så ska du anmäla, men du kan inte anmäla att han har det bra hos sin mormor....

    Vad man gör när barnen är borta säger ingenting om ens föräldraskap och faktiskt inte hur många man ligger med heller....

  • ozzie01

    Kan ju säga att det har varit mycket med den stackars pojken under hela hans uppväxt,mkt bråk med mellan hans pappa och mamma,Pappan finns ju men tar inte heller sitt ansvar,när sonen ska göra något så ringer han ju till honom och får pengar till tex gröna lund,bio osv men det jag menar är att varför ska mamman ha barnbidrag och underhållsbidrag när sonen inte är hemma hos henn på över 3 mån det är varje sommar för att hon ska kunna festa,barnbidrag ska väl ändå gå till barnet  för kläder,mat osv eller?

    Klart hon ska vakna upp men har förr försökt med detta men det hjälper inte
    Tycker så synd om pojken,som när han va hos henne innan sommarlovet så gick skolan åt helvete för att dom inte kom upp på morgonen ska det vara så,en mamma ska se till att barnet kommer till skolan och gör sina läxor,hans betyg är ju helt i botten,

    Jag bryr mig inte heller om pengarna men jag gillar inte fusk jag vill bara att pojken ska få kläder och kunna göra saker med sina kompisar.

  • ozzie01
    Tow2Mater skrev 2011-08-22 21:21:58 följande:
    Borde det inte vara upp till barnets mormor? Jag bodde hos mormor flera somrar för att jag ville. Inte fick hon betalt av min mamma heller, för inte ville hon ha betalt.
    Vad menar su med upp till barnets mormor? Nu är det så att ingen har ju frågat honom om han vill utan han s mamma har bara sänt honom dit. Klart hon inte heller vill ta betalt,men mat och kläder e ganska dyrt om man inte har pengar eller?
  • Fnollan
    ozzie01 skrev 2011-08-22 22:41:24 följande:
    Kan ju säga att det har varit mycket med den stackars pojken under hela hans uppväxt,mkt bråk med mellan hans pappa och mamma,Pappan finns ju men tar inte heller sitt ansvar,när sonen ska göra något så ringer han ju till honom och får pengar till tex gröna lund,bio osv men det jag menar är att varför ska mamman ha barnbidrag och underhållsbidrag när sonen inte är hemma hos henn på över 3 mån det är varje sommar för att hon ska kunna festa,barnbidrag ska väl ändå gå till barnet  för kläder,mat osv eller?

    Klart hon ska vakna upp men har förr försökt med detta men det hjälper inte
    Tycker så synd om pojken,som när han va hos henne innan sommarlovet så gick skolan åt helvete för att dom inte kom upp på morgonen ska det vara så,en mamma ska se till att barnet kommer till skolan och gör sina läxor,hans betyg är ju helt i botten,

    Jag bryr mig inte heller om pengarna men jag gillar inte fusk jag vill bara att pojken ska få kläder och kunna göra saker med sina kompisar.

    Tycker du ska ringa soc imon och förklara att du är oroad, du får ju vara anonym. De kommer prata med mamman och det kanske räcker för att hon ska skärpa sig och ta sitt ansvar.
  • ozzie01
    Tow2Mater skrev 2011-08-22 21:35:05 följande:
    Om mamman inte hör av sig är det väl upp till dem tre. Vad vet vi om hon ringer eller inte, och vad spelar det för roll, då mormor tar hand om pojken? Om mamman 'håller på' med lagliga droger är väl bättre att pojken inte är där.

    Olagliga droger är ju inte bra, men lika där, bättre isåfall att poken inte är där. Men lite bevis ska man väl ha för en sån anmälan tycker jag?
    Jag vet att hon inte ringer för jag är nämligen barnets moster och har bra kontakt med min mamma (barnets mormor) Ja men men jag frågar ju hur jag ska göra ska man ta kontakt med soc och fråga om han får stanna hos mormorn,,för när skolan börjar så ska mamman vara den duktiga mamman och han ska hem
Svar på tråden Behöver hjälp med en sak