• TinyDeLuxe

Dags att köpa bilbarnstol!!

Då har min lille son Dante blivit för stor för sitt babyskydd, och det är dags att byta till en bilbarnstol! Frågan är bara vilken.... Vi har volkswagen passat.

Han gillar inte att ligga ner, utan vill sitta så upprätt som möjligt när han åker bil. Men samtdigit så ska det vara enkelt att justera till liggande när han sover. 

Har tittat på tusen olika men vill höra från er som verkligen använder dom, hur är dom egentligen och vad rekommenderar ni? För och nackdelar? Eftersom vi köper den ny så vore det bra om stolen ni har är ny eller att samma modell fortfarande säljs =)

Tack för svar!

• Svar på tråden Dags att köpa bilbarnstol!!
  • TinyDeLuxe
    novembermamman skrev 2011-08-22 23:40:53 följande:
    En bra stol är brio zento den kan anv från 6 mån- 4år då den går att använda som bältesstol sen. Men det går inte att få den i bra liggläge.. För övrigt en mycket prisvärd barnstol, lycka till :)

tack! vad kostar den?
  • TinyDeLuxe
    cicci85 skrev 2011-08-23 09:17:43 följande:
    Jag skulle välja Britax Multi-tech! Har den och är jättenöjd Nu är sonen 3 år, har provat nästan alla bilstolar och det är den här han sitter bäst i! Mobi och Hiway är trånga... Multi-techen är lätt att montera, sitter stenhårt i bilen, lätt att ändra bälteshöjden. Enda nackdelen är att den ger dålig benplats.

Den har ingen lutningsfunktion men det spelar ingen roll. Han sitter bra även när han sover och jag vill ju att han ska sitta så upprätt som möjligt hela tiden. Vi har även en Britax secura som man kan luta, men det gör vi aldrig, känns onödigt!Men den säljs ju inte längre, securan, så nu är kanske Mobin den enda man kan fälla på det sättet?

jag vet med säkerhet att graco soamic comfort s har en ratt som man bara snurrar på, hur enkelt som helst, ändrar den läge. nån som har en sådan?
  • TinyDeLuxe
    norgesessan skrev 2011-08-23 11:03:55 följande:
    Tiny, den ratten är skit. Den ändrar en cm, kanske...Max två. Gjorde ingen skillnad.

den nya? förra veckan var jag och "provrattade" och tyckte det var STOR skillnad.
  • TinyDeLuxe

izi kids x3 ska kollas =)

• TinyDeLuxe

ok jag hser att fler å fler säger att det inte är så nödvändigt med ett bra liggläge, så hoppar nog dom tankarna också! britax high way ska också kollas!

• TinyDeLuxe
    Moniqe1979 skrev 2011-08-23 23:47:59 följande:
    vi har en Acta Graco cosmic comfort med ratt och tycker verkligen inte den ratten är  "skit" använder den sällan nu då sonen har hunnit passera 3½ men när han var mindre och oftast sov under färd var det enorm skillnad på sittande "jag vill vara vaken och se" och "sova läget" utan det läget hade han "tappat huvudet"  och troligen sovit väldigt obekvämt

ok jo men det e det jag syftar på. att när dom e så små så åker huvudet fram å därför vill jag att stolen ska komma i så pass viloläge att det inte gör det. För min son e lika dan, när han e vaken så SKA han sitta upp å vara med =) därför tyckte jag den stolen verkade vettig men så skriver andra att det inte spelar någon roll. men då var det iaf nån som tyckte så =)
  • TinyDeLuxe
    Moniqe1979 skrev 2011-08-23 23:47:59 följande:
    vi har en Acta Graco cosmic comfort med ratt och tycker verkligen inte den ratten är  "skit" använder den sällan nu då sonen har hunnit passera 3½ men när han var mindre och oftast sov under färd var det enorm skillnad på sittande "jag vill vara vaken och se" och "sova läget" utan det läget hade han "tappat huvudet"  och troligen sovit väldigt obekvämt

får man fråga vad ni har för bil också? för övrigt så är ju den stolen relativt billig, vilket alltid e plus =)
  • TinyDeLuxe

ja zenton har riktigt dåliga omdömen :( tack för alla svar!

om ett par timmar bär det av =)=)=) 

• TinyDeLuxe
    cicci85 skrev 2011-08-26 09:22:10 följande:

har du blivit nå klokare bestämt vad ni ska prova för stolar?

ja jag ska prova graco cosmic comfort s, vet att dom har den i en sjysst färg till ett vettigt pris. sen ska jag prova britax varianterna, two way och i way och multitech. sen får jag se vad för mer grejer dom har, nu har jag lite kött på benen iallafall.  förhoppningsvis behöver vi inte prova ALLA stolar innan vi hittar nån bra.
  • TinyDeLuxe

Sådär =) då var stolen installerad, provkörd och vi är nöjda. Först å färmst, dom hade inte kvar den speciella gracon cosmic comfort s. Tittade på en annan som dom hade i massa färger, men nej, det var inte samma hjul på dom, och när man vred på ratten så gjorde det knappt skillnad. :(  Så antar att det finns olika varianter... 

Iallafall. Det blev en britax hi way =) Han sitter bra i den och sov på vägen hem och det såg bra ut för huvudet också! Mkt nöjd, och tusen tack för all hjälp och en trevlig diskussion =)

Kram på er!       

Svar på tråden Dags att köpa bilbarnstol!!