• TinyDeLuxe

Dags att köpa bilbarnstol!!

Då har min lille son Dante blivit för stor för sitt babyskydd, och det är dags att byta till en bilbarnstol! Frågan är bara vilken.... Vi har volkswagen passat.

Han gillar inte att ligga ner, utan vill sitta så upprätt som möjligt när han åker bil. Men samtdigit så ska det vara enkelt att justera till liggande när han sover. 

Har tittat på tusen olika men vill höra från er som verkligen använder dom, hur är dom egentligen och vad rekommenderar ni? För och nackdelar? Eftersom vi köper den ny så vore det bra om stolen ni har är ny eller att samma modell fortfarande säljs =)

Tack för svar!

• Svar på tråden Dags att köpa bilbarnstol!!
  • novembermamman

En bra stol är brio zento den kan anv från 6 mån- 4år då den går att använda som bältesstol sen. Men det går inte att få den i bra liggläge.. För övrigt en mycket prisvärd barnstol, lycka till :)

• TinyDeLuxe
    novembermamman skrev 2011-08-22 23:40:53 följande:
    En bra stol är brio zento den kan anv från 6 mån- 4år då den går att använda som bältesstol sen. Men det går inte att få den i bra liggläge.. För övrigt en mycket prisvärd barnstol, lycka till :)

tack! vad kostar den?
  • Ellenö

Kanske ett tråkigt svar men mitt tipps är att åka till en affär som säljer bilbarnstolar tex barnens hus eller babyproffsen och sen pröva olika stolar och se vilken som passar bäst i bilen och som sonen sitter bäst i :)

• novembermamman

Köpte min via toyland.se för 1999:- i butik (babyproffsen) 2795:-

• Little me

Vi bytte till dottern vid sex mån.
    Valde mellan BeSafe izi kid X3 och en Mobi (minns inte märket på mobi)

BeSafe vann trots priset och vi är såååååå nöjda! Dottern med såklart!

• cloudberry79

NTF har bra råd och en marknadsöversikt:

www.ntf.se/konsument/fraga639.asp

Alla stolar passar inte i alla bilar, så prova i er egen bil vad som verkar bäst utifrån de stolar ni kan tänka er. Kolla så stolen klarar 25 kilo på den plats ni kommer ha stolen, ska ni ha den på olika ställen i bilen efter behov är det ju väldigt bra om den klarar 25 kg på samtliga platser.

En del isofix-stolar är bara godkända för användning upp till 18 kilo och det är inte mycket, många fyra-femåringar passerar viktgränsen innan de storleksmässigt vuxit ur stolen, så kolla extra noga att ni väljer en stol som kommer hålla. Vi har en Britax secura själva, eftersom den var godkänd på samtliga platser och var den stol som vi fick bäst pris på helt enkelt.

If you love me - please don't feed me!
  • Linnea84a

besafe izi kid, hade x1 tills jag krocka och fick ut en x3 på försäkringen, en toppen stol, enda nackdelen är 18 kg gränsen,jag har fler barn=fler stolar så när 18 kg gränsen nådd blir det att flytta till britax som så (troligtvis) de äldre syskonet växt ur. mina har ej kunnat använda besafen tills de blivit 4, inte ens 3 faktiskt ;)
    men x3 är värld sina pengar :)

• Pumpkin

Vi har en Maxi Cosi Mobi som vi (och sonen förstås) är jättenöjda med. Han sitter väldigt upprätt när han är vaken, men när han somnar är det bara att fälla honom bakåt med ett enhandsgrepp - under färd. Supersmidigt! Vad jag vet är det den enda stolen som är så enkel att fälla, när vi köpte den fick vi höra att det var den enda stolen som föraren (om barnet sitter fram) kan fälla under färd.

Svar på tråden Dags att köpa bilbarnstol!!