• cloudberry79

Dags att köpa bilbarnstol!!

NTF har bra råd och en marknadsöversikt:

www.ntf.se/konsument/fraga639.asp

Alla stolar passar inte i alla bilar, så prova i er egen bil vad som verkar bäst utifrån de stolar ni kan tänka er. Kolla så stolen klarar 25 kilo på den plats ni kommer ha stolen, ska ni ha den på olika ställen i bilen efter behov är det ju väldigt bra om den klarar 25 kg på samtliga platser.

En del isofix-stolar är bara godkända för användning upp till 18 kilo och det är inte mycket, många fyra-femåringar passerar viktgränsen innan de storleksmässigt vuxit ur stolen, så kolla extra noga att ni väljer en stol som kommer hålla. Vi har en Britax secura själva, eftersom den var godkänd på samtliga platser och var den stol som vi fick bäst pris på helt enkelt.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    Pumpkin skrev 2011-08-23 07:52:29 följande:
    Vi har en Maxi Cosi Mobi som vi (och sonen förstås) är jättenöjda med. Han sitter väldigt upprätt när han är vaken, men när han somnar är det bara att fälla honom bakåt med ett enhandsgrepp - under färd. Supersmidigt! Vad jag vet är det den enda stolen som är så enkel att fälla, när vi köpte den fick vi höra att det var den enda stolen som föraren (om barnet sitter fram) kan fälla under färd.
    Det stämmer inte, vi kan också fälla vår stol med ett snabbt enhandsgrepp, även under färd och den är fyra år gammal
  • cloudberry79
    Little me skrev 2011-08-24 20:04:13 följande:
    Alltså, vi har ju en izi kid X3 och viktgränsen är 18kg.

Min syster är sju år och har precis passerat den gränsen! (dock har hon inte använt vår stol utan haft kudde ett tag)
    Men det jag menar är att viktgränsen på 18 kg är inte jättelite
    För oss med små ungar är 18 kilo rätt mycket, min fyraåring väger bara drygt 14 kilo och är spensligt byggd. Han skulle nog kunna sitta i en X3a till skolstart. Fast, han ligger ju på -2-kurvan! En genomsnittlig pojke på 4 år väger ganska precis 18 kilo (en flicka i samma ålder 17 kilo, alltså nästan lika mycket), vilket betyder att ungefär hälften av alla barn som är runt sin fyraårsdag väger för mycket för att stolen ska vara godkänd för bruk för dem. Det tycker i alla fall jag är dåligt. bättre ha en stol som är godkänd till 25 kilo så är man på säkra sidan oavsett man får ett barn som är litet eller stort.
Svar på tråden Dags att köpa bilbarnstol!!