• InaLo

Är det ok att låta en 11åring ha maskara?

Hej!
    Jag är lite lite förvånad över att min 11åring ville ha maskara. Hon berättaade att nästan alla i henes klass har det. Hon har tjatat om det i 1år nu och tydligen så har många i klassen haft maskara i ca 1år alltså från att de var 10 år. Jag trodde denna diskution skulle börja i 13års åldern men inte. Det är ju jätte svårt att säga nej när 12 av 14 tjejer i klassen har smink. Hon känner sig utanför.Hon har inte lätt med kompisar. Inte så att hon blir mobbad men hon har ingen bästis och faller ofta mellan grupperna.
    Skulle du låta din 11åring ha maskara om nästan alla andra i klassen har det.

• Svar på tråden Är det ok att låta en 11åring ha maskara?
  • Trolovade

Ja, jag skulle låta min 11 åring ha mascara, men inte för att alla andra hade det, isf om det är något hon själv vill.

• La Lola

Japp, det tycker jag.

Alma får ha det.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sundance Kid

Ja, jag skulle låta henne ha mascara men jag skulle se till att det inte går överstyr på något sätt, finns ju faktiskt de som kan bli "beroende" av smink i den åldern och bara vilja ha mer och mer smink på sig.

• Selfish Geene

Jag skulle låta min son ha mascara (har inga döttrar) men jag skulle kanske tänka på att inte ge något extra beröm för att h*n är söt/fin just för att h*n har sminkat sig.

Att inte tänka på sitt utseende öht är inte realistiskt, men man kan göra en ansträngning för att utseendet inte ska få orimligt mycket fokus

• Mumin80

Jag skulle kanske tillåta smink i allmänhet men vara lite försiktig med mascara och ögonskugga, p.g.a. allergier och infektionsrisk. D.v.s. tillåta vid fest men inte till vardags, välja allergitestade produkter, byta sminket ofta så att det är färskt o.s.v. Men av ovan nämnda anledningar så skulle jag ju hellre ge henne eget smink än det troliga alternativet, att hon lånar kompisars. 

• linjes

Min 12åring har precis börjat sminka sig med mascara och lite eyeliner,läppglans

Hon har innan sminkat sig till fester sen hon va 9 ca så ja mascara är ok i den åldern

• La Lola
    sasty skrev 2011-08-23 09:50:46 följande:
    Okej på kalas.. Inte i skolan
    O nyfikna jag undrar varför?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • FruLiNi

Nja, jag tror inte att jag hade tillåtit det. Var sak har sin tid, och jag tycker att det är för tidigt för en 11-årig flicka att sminka sig.

Svar på tråden Är det ok att låta en 11åring ha maskara?