• InaLo

Är det ok att låta en 11åring ha maskara?

Hej!
    Jag är lite lite förvånad över att min 11åring ville ha maskara. Hon berättaade att nästan alla i henes klass har det. Hon har tjatat om det i 1år nu och tydligen så har många i klassen haft maskara i ca 1år alltså från att de var 10 år. Jag trodde denna diskution skulle börja i 13års åldern men inte. Det är ju jätte svårt att säga nej när 12 av 14 tjejer i klassen har smink. Hon känner sig utanför.Hon har inte lätt med kompisar. Inte så att hon blir mobbad men hon har ingen bästis och faller ofta mellan grupperna.
    Skulle du låta din 11åring ha maskara om nästan alla andra i klassen har det.

• Svar på tråden Är det ok att låta en 11åring ha maskara?
  • hysteria
    EllanEriksson skrev 2011-08-23 12:54:06 följande:
    Micro: varför inte? Barn brukar ju, rent utsagt, göra kaos med mammans sminkväska mycket tidigare på sig själva så 10-11-12 tycker jag är en bra ålder att introducera lite mascara och kanske läppglans... Fick själv läppglans i födelsedagspresent när jag fyllde 10 eller 11...
    En bra ålder att introducera? Det låter som att du som förälder vill att ditt barn ska sminka sig? 

På skolan här i byn, har dom "smink-förbud" innan högstadiet, vilket många föräldrar är väldigt glada och tacksamma för.  
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • EllanEriksson

Micro: om barnet själv vill är de bra.. I vår by har de aldrig vart sminkförbud... Tycker en sådan idé känns löjlig då barnen lär få avgöra själva...

• hysteria
    EllanEriksson skrev 2011-08-23 13:12:41 följande:
    Micro: om barnet själv vill är de bra.. I vår by har de aldrig vart sminkförbud... Tycker en sådan idé känns löjlig då barnen lär få avgöra själva...
    Har inte tid att svara, får väl gå och lägga en make på min 3 åring så han hänger med i tiden...Obestämd
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • La Lola
    hysteria skrev 2011-08-23 13:16:35 följande:
    Har inte tid att svara, får väl gå och lägga en make på min 3 åring så han hänger med i tiden...Obestämd
    Du känner inte att det är lite överdrivet att skriva så?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Insatt
    hysteria skrev 2011-08-23 13:10:00 följande:
    En bra ålder att introducera? Det låter som att du som förälder vill att ditt barn ska sminka sig? 

På skolan här i byn, har dom "smink-förbud" innan högstadiet, vilket många föräldrar är väldigt glada och tacksamma för.  
    Men om det är ett allmänt förbud slipper ju enskilda barn bli utanför. I min klass var det eleverna som bestämde att man inte fick ha smink, eller bh. Och om man bröt mot det fick man spö! Jag hade b-ckupa redan i 6:an och hade behövt ha bh men men... det gick ju inte.
  • Brinken

Flickor vill vara vackra så låt dem vara det.

Feministens favorituttryck är att barnet själv ska välja men det gällde tydligen inte här. 

• Insatt
    Brinken skrev 2011-08-23 13:23:58 följande:
    Flickor vill vara vackra så låt dem vara det.

Feministens favorituttryck är att barnet själv ska välja men det gällde tydligen inte här. 
    Jag är råfeminist. Jag tycker att man får välja!
  • EllanEriksson

Bellamorte har ett... Ska man säga bradåligt exempel.. Det är bra att barnen SJÄVLA får bestämma om sådana förbud men det är dåligt när det går ut över nått man behöver... Som bh dådå...

• Insatt
    EllanEriksson skrev 2011-08-23 13:27:19 följande:
    Bellamorte har ett... Ska man säga bradåligt exempel.. Det är bra att barnen SJÄVLA får bestämma om sådana förbud men det är dåligt när det går ut över nått man behöver... Som bh dådå...
    Ja, det var ju inget officiellt beslut, även om det var en skitskola tvivlar jag på att de gått med på att stryk fick vara en repressalie för att bryta mot regler Det hade väl varit en annan sak om man snackat igenom det hela, men detta var nått som utarbetades på rasterna.

Det gör ju att barnen höjer sina krav på sig själv. Tex "hmm... nu måste jag sminka mig för att bli fin"  

Barn har även känsligare hud....  

Svar på tråden Är det ok att låta en 11åring ha maskara?