Inlägg från: BonusPapi |Visa alla inlägg
  • BonusPapi

Monarki? För/mot argument?

Monarkin bör avskaffas av följande skäl:
    Odemokratiskt.
    Helt absurt att personer kan stå över lagen och inte straffas för eventuella brott. 

Monarkin bör finnas kvar av följande skäl:
    Trevligt med kungliga bröllop ca vart 20 år..
    Tradition 

• BonusPapi

Odemokratiskt för att kungen inte är vald utan ärvt sin position.
    En position som ger honom immunitet mot lagen och en icke så försumbar titel vid namn: statschef. 

• BonusPapi
    Morse skrev 2011-08-23 21:26:20 följande:
    Och vad är det odemokratiska? Är diplomatisk immunitet också odemokratisk enligt dig?  Demokrati betyder folkstyre, skulle folket inte vilja ha monarki hade man kunnat rösta bort det. I ett land där man röstar på politik som kan avsätta vem som helst eller ändra vilken lag som helst är det inte odemokratiskt.
    Det är odemokratiskt för att vi aldrig har haft en folkomröstning om monarkin och kommer förmodligen aldrig ha heller.  

Angående immunitet så är det inte odemokratisk, dock etiskt fel i mina ögon.
    Varken kungen, diplomater ska ha immunitet mot lagen.
  • BonusPapi
    Morse skrev 2011-08-25 12:42:56 följande:
    Det är mycket vi inte haft en folkomröstning om, skulle vi ha det om precis allt skulle vi inte behöva välja representanter för våra politiska åsikter. Detta hade inneburit att det varit folkomröstningar varje dag.
    En viss skillnad att rösta om statsskick och vår statschef än om barnbidraget ska vara 800 eller 1200  tycker du inte det?

Jag tycker vi har alldeles för få folkomröstningar i Sverige.

Förövrigt instämmer jag till 100% i Skåne P`s senaste inlägg..
    Precis dessa ord jag menade men inte lyckades få fram..  haha
  • BonusPapi
    JAG är BÄST skrev 2011-08-27 21:27:53 följande:
    Ahhh min pappa är egenföretagare, får jag också ärva det
    jorå, du får ärva och kan dessutom på egen hand bli egenföretagare.
    Lite svårare för dig att på egen hand bli statschef dock  
Svar på tråden Monarki? För/mot argument?