Monarki? För/mot argument?

Vilka för/mot argument finns det om monarki?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Monarki? För/mot argument?

Då menar jag monarkin i Sverige.

• CinnamonGirl

Emot: Att ärva en titel känns väldigt gammaldags idag. Tradition, jag vet, men traditioner är väl till för att brytas?

För: Det blir inte billigare att vara republik.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • zygoma girl

För - traditionen, "samlande" för folket

Mot - odemokratiskt

Men jag har den totala lösningen (som är så enkel att jag inte förstår varför inget parti föreslår det); i samband med att riksdagen väljer ny regering var 4:e år väljer den också statschef.

Inom överskådlig framtid kommer det att vara en Bernadotte i vilket fall men det blir demokratiskt. Och vi har en lång tradition i Sverige att välja vår kung, mitt förslag innebär en modernare variant av Mora stenar.

Hur tror ni Svensk monarki kommer se ut i framtiden? Vilka bestämmer om den ska vara kvar? 

• CinnamonGirl
    zygoma girl skrev 2011-08-23 19:16:06 följande:
    För - traditionen, "samlande" för folket

Mot - odemokratiskt

Men jag har den totala lösningen (som är så enkel att jag inte förstår varför inget parti föreslår det); i samband med att riksdagen väljer ny regering var 4:e år väljer den också statschef.

Inom överskådlig framtid kommer det att vara en Bernadotte i vilket fall men det blir demokratiskt. Och vi har en lång tradition i Sverige att välja vår kung, mitt förslag innebär en modernare variant av Mora stenar.
    Men då kan man väl lika bra införa republik och välja president?
  • zygoma girl
    CinnamonGirl skrev 2011-08-23 19:21:04 följande:
    Men då kan man väl lika bra införa republik och välja president?
    Men Sverige har "alltid" varit ett kungarike. Varför byta ut något som fungerar? Och med tanke på det låga valdeltagandet tror jag väldigt få skulle bry sig om en konstitutionell president.

Eller menar du att vi helt skulle göra om vårt politiska system?
  • CinnamonGirl

Tja, varför inte göra om det till parlamentarisk republik...

• zygoma girl
    CinnamonGirl skrev 2011-08-23 19:39:43 följande:

Tja, varför inte göra om det till parlamentarisk republik...

Om inte annat torde det vara dyrare att göra om hela Sveriges politiska system än att försörja familjen Bernadotte i ett antal år framöver...
  • katalysator

Ett annat alternativ är ju att inte byta ut kungen mot en flådig president, utan helt enkelt nöja oss med att ha en statsminister.

Svar på tråden Monarki? För/mot argument?