• Fru U

Ni som fått dropp hemma ...

Jag är ingen expert men

problemet med att få dropp hemma är att någon måste sätta en nål och hemsjukvården är väldigt begränsad.

De kommer med all sannolikhet inte att vilja sätta port-a-cath (eller hur det nu stavas) eller cvk eftersom infektionsriskerna med dem är stora och en infektion i blodet är det sista man vill orsaka vid en graviditet.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U

Men vem har skrivit att du inte kämpat?

Jag tex har bara försökt förklara för dig hur systemet fungerar och varför de troligtvis väljer att göra som de gör

• Fru U

Ingen fara

Jag har full förståelse för att det inte fungerar att åka in och vara borta flera dagar. Det är rent ut sagt skit.

Tyvärr är sjukvården väldigt dålig på att förklara men det mesta går att lösa bara man har en bra läkare. Tyvärr  (eller tyvärr o tyvärr ) så vill de gärna ha koll på patienten, särskilt under en graviditet.

Det jag kan rekommendera dig är att läsa på om hyperemisis (eller hur det nu stavas, jag är också trött ), riskerna osv, läsa på om dropp och risker. Helt enkelt informera dig så mycket som det går och sen ta diskussionen igen med läkaren tillsammans med det Jenny skrivit (om att läkaren ska skriva remiss o så) och förklara att du förstår riskerna men att du tar dem.

Grejen är den att sjukvården ogärna vill lägga upp en handlingsplan innan en graviditet är ett faktum (eller ett problem är ett faktum) eftersom att de inte kan lova för framtiden. Även de säger till dig idag att vi löser det, du får dropp hemma så kanske de resurserna inte längre finns när du är gravid och då har du planerat utifrån något som inte finns.

Det är absolut inte totalt omöjligt att få till att få dropp hemma eller på vårdcentral eller närmaste mottagning men det är näst intill omöjligt. Men informera dig och ta diskussionen igen

Lycka till

• Fru U
    lcln skrev 2011-08-29 17:56:26 följande:

Tack!!

Har just suttit och letat i olika tidsskrifter om hyperemesis....och hittade en högst intressant och deprimerande artikel. En svensk studie på ca 35 000 kvinnor som visar att ett normalt BMI 20-25 minsar risken, jag har 22 så det är "lungt".....MEN undersökningen visar också att rökning innan och under första delen av graviditeten minskar risken för hyperemesis med 30-50% !! Kan förklara varför varken min mamma eller moster har drabbats... ironiskt....

Fast det finns hur många rökare som helst som får hyperemesis så det är nog ingen bot på så vis. Om det är till nån tröst

Jag förstår att det känns tröstlöst att behöva ligga på sjukhus och att öht ha kontakt med vården men vad gör man inte för att få ungar Solig
Svar på tråden Ni som fått dropp hemma ...