• Anonym (123)

Vad anser ni om min lön?

Hejsan.

Jag är 20 år jobbar som bilmekaniker sedan 2 år tillbaka. I dagsläget tjänar jag ca 25000 - 26000kr i månaden (till viss del ackordsbaserat). En extremt bra månad när det bara flyter på kan jag ha runt 27500kr. 

När jag började jobba som bilmek hade jag 17000kr. Jag har i stort sett inga kompisar i samma ålder inom samma bransch eller egentligen överhuvudtaget inom någorlunda "kvalificerade jobb" att jämföra lön med.

Själv är jag nöjd med lönen och trivs med jobbet men det förekommer att det kan vara väldigt stressigt, känslan att detta jobb måsta man klara av relativt fort trots att man aldrig har gjort det förut osv för annars brakar tidsplaneringen (detta är inte "jättevanligt" men förekommer som sagt).. Varje dag river man upp armar, svettas, svär lite och blir skitig =). Samtidigt blir ändå jobbet vad man gör det till och jag har kravet på mig själv att prestera bra, speciellt eftersom jag får gå på mycket kurser. Cheferna är dock väldigt nöjda med mig. 

Jag gör i stort sett alla förekommande jobb på bilar. Vi har bra sammanhållning på verkstaden och hjälper varandra och stämningen är  mycket god. 40 timmars arbetsvecka och ganska sällan övertid.

Alla siffror är givetivs före skatt..

• Svar på tråden Vad anser ni om min lön?
  • mpermper

Jag tycker du ska vara nöjd med lönen. Den är bra - du är bara 20 år och kommer att kunna avancera. Det finns många som är betydligt äldre som inte är uppe i de nivåerna. Du har en bra inställning till jobbet och vad det går ut på tycker jag. U go - det kommer att gå bra för dig.

• jessi

som bilmekaniker i den åldern är väl det en jättebra lön? känner folk som jobbat med det i 10 år och inte har den lönen du har!

• Maskot

Grattis! Låter som en jättebra lön!  Du är väldigt ung, och det känns som att det går väldigt bra för dig.

• Krumpy

Lägg sedan till alla svarta pengar du drar in ts, så kan du förmodligen skratta hela vägen till banken ;)

• Arbiter

Måste fråga varför du startar en tråd. Du har extremt bra lön för att vara så ung utan någon speciellt tung utbildning. Dessutom satsar företaget på dig med betald utbildning.Stressigt? Måste prestera? Svettas? Välkommen till verkligheten.

Vill egentligen inte låta negativ men om du tycker att du är underbetald så tänk om lite. Du har nästan ett halvsekel på dig att avancera. Nu är du en arbetare som faktisk producerar nytta och har den lön du har. Vänta bara tills du blir tjänsteman/chef. Då kommer du inte producera någon som helst nyttighet men lönen går genom taket, sett från ett "normalperspektiv" givetvis.  

• Maggis

Ur min synvinkel så har du en riktigt bra lön. I övrigt så låter det väl ungefär som det kan vara på vilket jobb som helst. Så är det i arbetslivet.

//Maggis
  • Flygfotogen

Jag tycker att du ska vara väldigt nöjd med tanke på ålder och att du inte har någon direkt utbildning i bagaget.

• babban

Din lön ligger ungefär på samma nivå som på min arbetsplats, de mekanikerna som har lång utbildning eller någon specialkompetens ligger lite över och det är väl helt rätt.

• Jonas 183

du menar väl innan skatt?

• Maggis
    Jonas 183 skrev 2011-08-24 18:48:27 följande:
    du menar väl innan skatt?
    Ja, det står längst ner i ts att det handlar om bruttolön.
    //Maggis
  • Anonym (123)
    Krumpy skrev 2011-08-24 17:16:56 följande:
    Lägg sedan till alla svarta pengar du drar in ts, så kan du förmodligen skratta hela vägen till banken ;)
    Hehe precis, vill man så kan man tjäna väldigt mycket.
    babban skrev 2011-08-24 18:08:21 följande:
    Din lön ligger ungefär på samma nivå som på min arbetsplats, de mekanikerna som har lång utbildning eller någon specialkompetens ligger lite över och det är väl helt rätt.
    Arbiter skrev 2011-08-24 17:37:34 följande:
    Måste fråga varför du startar en tråd. Du har extremt bra lön för att vara så ung utan någon speciellt tung utbildning. Dessutom satsar företaget på dig med betald utbildning.Stressigt? Måste prestera? Svettas? Välkommen till verkligheten.

Vill egentligen inte låta negativ men om du tycker att du är underbetald så tänk om lite. Du har nästan ett halvsekel på dig att avancera. Nu är du en arbetare som faktisk producerar nytta och har den lön du har. Vänta bara tills du blir tjänsteman/chef. Då kommer du inte producera någon som helst nyttighet men lönen går genom taket, sett från ett "normalperspektiv" givetvis.  
     Varför jag startar tråden tycker jag framgår ganska tydligt, både av rubriken och frågeställningen i trådstarten?
    Nu har jag inte provat på något annat yrke än detta förutom att stå i köket på Mcdonalds en period under skoltiden och visst är man friare som bilmek men jobbet i sig är inte direkt slappare.

Om du läser inlägget en gång till så ser du att jag är nöjd med min lön och jobb, men har  ingen större koll vad folk tjänar inom samma yrke/ålder förutom de löner if metall anger som lägsta tillåtna löner eller vad det är. Som du säger verkar melodin vara att dra in pengar, iallafall i början av sitt arbetsliv.
    Okej. Absolut ska det löna sig att vilja utvecklas och bli duktig. På vissa verkstäder är det dock de som många servicar och rutinjobb om dagarna som tjänar in mycket pengar pga deras ackordsystem.
    Marsch skrev 2011-08-24 17:54:14 följande:
    Jag tycker att du ska vara väldigt nöjd med tanke på ålder och att du inte har någon direkt utbildning i bagaget.
    Ja okej. Nej den utbildning jag har är 3 års fordon på gymnasiet med tror det var 15 praktikveckor totalt. Samt kurser via jobbet då.

Vill passa på att tacka alla som skrivit för fina och peppande inlägg! =)
  • Maggis
    Anonym (123) skrev 2011-08-24 21:04:01 följande:
    Hehe precis, vill man så kan man tjäna väldigt mycket.
     Varför jag startar tråden tycker jag framgår ganska tydligt, både av rubriken och frågeställningen i trådstarten?
    Nu har jag inte provat på något annat yrke än detta förutom att stå i köket på Mcdonalds en period under skoltiden och visst är man friare som bilmek men jobbet i sig är inte direkt slappare.

Om du läser inlägget en gång till så ser du att jag är nöjd med min lön och jobb, men har  ingen större koll vad folk tjänar inom samma yrke/ålder förutom de löner if metall anger som lägsta tillåtna löner eller vad det är. Som du säger verkar melodin vara att dra in pengar, iallafall i början av sitt arbetsliv.
    Okej. Absolut ska det löna sig att vilja utvecklas och bli duktig. På vissa verkstäder är det dock de som många servicar och rutinjobb om dagarna som tjänar in mycket pengar pga deras ackordsystem.Ja okej. Nej den utbildning jag har är 3 års fordon på gymnasiet med tror det var 15 praktikveckor totalt. Samt kurser via jobbet då.

Vill passa på att tacka alla som skrivit för fina och peppande inlägg! =)
    Jag kan ju som jämförelse tillägga att jag jobbat som sjuksyrra i 12 år nu och har en grundlön på 25100. Får ut kanske 27 brutto om jag har OB-tillägg på det (vilket inte alltid är fallet då jag varvar avdelningsarbete med dygnetruntpass med dagmottagning). Inte samma bransch alls men ändå.

Och då är jag nog en av de bättre betalda på min enhet just för att jag "kan" flera verksamheter och vet hur man driver en mottagning på egen hand. Men jag är alltså helt medveten om att det inte går att jämföra rakt av då det handlar om helt olika yrken och olika arbetsgivare osv.
    //Maggis
  • SysterYster76

Känner bara att jag vill säga grattis till dig och fråga mig själv varför jag valde att laga människor istället för bilar...

Är sjuksköterska, räddar dagligen liv (direkt eller indirekt) och tjänar 23 350:- före skatt. Och har studieskulder på det of cozzzzzz
    Bah!

• Anonym (123)

Och jag vill verkligen säga till er som jobbar inom vården eller med människor överhuvudtaget att jag tycker ni gör ett sjukt viktigt och bra jobb. De få gånger jag behövt åka till sjukhus har jag alltid blivit jättebra bemött och hjälpt av personalen med ett leende på deras läppar. Ni förtjänar bättre lön! 

Jag har själv alltid haft ett intresse för polisyrket just för att få jobba med människor, det verkar intressant. Som tur är har jag ändå endel kundkontakt på jobbet.   

Min mamma jobbar t.ex på ett ålderdomshem sedan 8 år och jag vet inte exakt vad hon tjänar men det är inte så bra. 

Svar på tråden Vad anser ni om min lön?