Anonym (123) skrev 2011-08-24 21:04:01 följande:
Hehe precis, vill man så kan man tjäna väldigt mycket.
babban skrev 2011-08-24 18:08:21 följande:
Din lön ligger ungefär på samma nivå som på min arbetsplats, de mekanikerna som har lång utbildning eller någon specialkompetens ligger lite över och det är väl helt rätt.
Varför jag startar tråden tycker jag framgår ganska tydligt, både av rubriken och frågeställningen i trådstarten?
Nu har jag inte provat på något annat yrke än detta förutom att stå i köket på Mcdonalds en period under skoltiden och visst är man friare som bilmek men jobbet i sig är inte direkt slappare.
Om du läser inlägget en gång till så ser du att jag är nöjd med min lön och jobb, men har ingen större koll vad folk tjänar inom samma yrke/ålder förutom de löner if metall anger som lägsta tillåtna löner eller vad det är. Som du säger verkar melodin vara att dra in pengar, iallafall i början av sitt arbetsliv.
babban skrev 2011-08-24 18:08:21 följande:
Din lön ligger ungefär på samma nivå som på min arbetsplats, de mekanikerna som har lång utbildning eller någon specialkompetens ligger lite över och det är väl helt rätt.
Okej. Absolut ska det löna sig att vilja utvecklas och bli duktig. På vissa verkstäder är det dock de som många servicar och rutinjobb om dagarna som tjänar in mycket pengar pga deras ackordsystem.Ja okej. Nej den utbildning jag har är 3 års fordon på gymnasiet med tror det var 15 praktikveckor totalt. Samt kurser via jobbet då.
Vill passa på att tacka alla som skrivit för fina och peppande inlägg! =)
Jag kan ju som jämförelse tillägga att jag jobbat som sjuksyrra i 12 år nu och har en grundlön på 25100. Får ut kanske 27 brutto om jag har OB-tillägg på det (vilket inte alltid är fallet då jag varvar avdelningsarbete med dygnetruntpass med dagmottagning). Inte samma bransch alls men ändå.
Och då är jag nog en av de bättre betalda på min enhet just för att jag "kan" flera verksamheter och vet hur man driver en mottagning på egen hand. Men jag är alltså helt medveten om att det inte går att jämföra rakt av då det handlar om helt olika yrken och olika arbetsgivare osv.