• Mareldsbarn

Vill Sälja en guldring med diamanter i, vart? Hur fungerar pantbanken?

Har en guldring som jag vill sälja av med diamanter i. Vart gör jag det på bästa sett? Har skickat in till smsguld men de värderar inte diamanterna och därav tappade jag några tusenlappar då jag från början vet ringens värde.
    Har även lite andra småsaker som jag skulle vilja sälja till pantbanken men hur fungerar det? på deras hemsida står det något om att man behöver betala ränta för att de ska hålla kvar sakerna i några månader men jag vill ju inte hämta ut dessa saker. Har du sålt på pantbanken? Berätta gärna hur det fungerar.

• Svar på tråden Vill Sälja en guldring med diamanter i, vart? Hur fungerar pantbanken?
  • Amizah

Om du vill hämta ut sakerna på pantbanken så betalar man ränta, men du kan välja att sälja dem o då betalar du inget extra. Om de säljer fin ring m vinst så får du, efter alla avgifter, de resterande pengarna :) jätte bra!

• Mareldsbarn

Amizah, så det betyder att när jag lämnar in ringen så får jag inga pengar utan jag får pengarna först när de säljer den?

Jag bor inte i Sthlm. Bor i Göteborg.

• Amizah

Nej du säljer den till dem för det pris de värderar den till och efter 2-3 mån så säljer de den på auktion. Om den säljs för mer än vad du fick så får du det som blir kvar efter avgifterna.

• Amizah

Alltså du får pengarna i handen.. Direkt :)

Jag fick 2300 kr för 12,8gr 18k guld.

• riboflavin

På en pantbank får du ett "lån" och lämnar en vara som säkerhet, vill du sedan hämta ut varan så får du betala det du fick låna+ränta för att få tillbaka den.

Vill du inte hämta ut varan så säljer pantbanken varan för att täcka ditt lån och göra en viss vinst på den.

Du får pengar i handen när du lämnar varan, men räkna med att du får ut mindre än vad ringen är värd på marknaden, då pantbanken vill ha en viss marginal. 

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • KoolaFarsan80

Lämna in smyckena till Kaplans istället. De är seriösa och riktigt bra! Jag har iofs aldrig sålt något på Kaplans, men jag har köpt en del diamantörhängen och ringar till min fru där.

Svar på tråden Vill Sälja en guldring med diamanter i, vart? Hur fungerar pantbanken?