• SofiaD

Översynthet, växer det bort?!

Är precis hemkommen från ortoptisten med min 4 åring och han är översynt med +5 på hö och +6,75 på vä öga. Ortoptisten sa att det inte kommer att växa bort, men det sa hon om min äldste son också som dock inte hade lika dåliga värden. Har själv läst lite och det verkar som om det inte är helt omöjligt att en översynthet av min yngste sons grad kommer att kunna bli bättre (han ska givetvis få glasögon). Så kan ni inte dela med er om hur det varit för era barn?!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 12:18
    Ja, det växte alltså bort på min äldste son!
  • Svar på tråden Översynthet, växer det bort?!
  • mady

Mina barn är översynta. Små barn är översynta. Min yngsta dotter kollades avoroptist vid 3 års ålder, klart översynt men de gav henne chansen att växa till sig. Vid fyra år fick hon glasögon.

Min dotter som nu är 11 år har 6.5 och 7 där har det inte förbättrats något alls. Hon fick glasögon vid tre års ålder. De säger att hon är för kraftiogt översynt för att det skulle kunna växa bort

Min dotter som nu är 14har stått på typ samma från hon fick glasögon vid 3,5 års ålder.

Jag som nu är 40 har varit översynt men bara typ 1.75 nu börjar de gå bort och slå över åt andra hållet istället.

Summa sumarum, räkna med glasögon för alltid! Lycka till!

• SofiaD

Ok, det verkar vara lite olika då, för vad jag förstått är det vanligt att det åtminstone blir bättre fram till de blir 8-10 år även om de inte blir glasögonfria.

Jag blir ganska ledsen över att min son ska behöva glasögon "för alltid", hade varit lite enklare om det varit dottern då det finns 100 gånger fler fräcka glasögon att välja mellan.. Var på Spec savers, synoptik och synsam idag och tyckte inte det fanns alls mycket att välja på till pojkar.  

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • mady
    SofiaD skrev 2011-08-24 12:57:21 följande:
    Ok, det verkar vara lite olika då, för vad jag förstått är det vanligt att det åtminstone blir bättre fram till de blir 8-10 år även om de inte blir glasögonfria.

Jag blir ganska ledsen över att min son ska behöva glasögon "för alltid", hade varit lite enklare om det varit dottern då det finns 100 gånger fler fräcka glasögon att välja mellan.. Var på Spec savers, synoptik och synsam idag och tyckte inte det fanns alls mycket att välja på till pojkar.  

man kommer alltid i fel tid till optikern för att leta bågar. Det var tomt nu för att höstens inte inkommit.... Min dotter köpte till sist en båge som nog var mer pojke än flicka.

När han har så pass starka, beställ specialglas. Det är dyrare men värt massor så att glaögonen blir smidiga annars blir glasen så tjocka.

• Ad Infinitum I det oändliga
    SofiaD skrev 2011-08-24 12:57:21 följande:

Hej !
    Måste fråga, din äldstas son växte det bort på.
    Vad hade han för synfel?
    Vår dotter har typ +3,75 och andra 4,25 fick glasögon vid 10 månader.
    De säger att det inte kommer växa bort, men då finns chansen till det endå?
  • mady
    Ad Infinitum I det oändliga skrev 2011-08-24 14:01:41 följande:
    Hej !
    Vad hade han för synfel?
    Nu svarar jag. Vi har fått uppgiften att har man ett litet synfel kan det växa bort i takt med att ögat växer. L;åter som ditt barns styrkor är lite för starka till den chansen
  • Supermamman71

Min son har plus 6,75 och plus7,50 och på han kommer det ej försvinna på, i dag e han 4 år drygt och han fick sina när han var 6 månader.

tösen där i  mot har plus 3,50 och 3,25 hon var närmare 2 när hon fick sina snart 6 år och har ändrat lite på ena ögat så det gick ner en aning i styrka på ett glas.

• SofiaD
    Ad Infinitum I det oändliga skrev 2011-08-24 14:01:41 följande:
    Hej !
    Vad hade han för synfel?

Han hade ungefär +3 på ena och något lite bättre på andra. Men till oss sa de att det inte skulle gå bort. Han vägrade ofta ha sina glasögon för han tyckte han såg bra, men det blev ändå bra. Nu hoppas jag innerligt att det ska bli lättare att få son nr 2 att använda sina, men eftersom han ser sämre borde han vilja ha sina enligt ortoptisten..
    Jag har googlat lite och läst att det kan växa bort även om man har upp mot de styrkorna din dotter har, men det vekar väldigt olika! Jag för min del hoppas på att min son kommer att åtminstone förbättras så han KAN klara sig utan glasögon när han blir lite äldre och det kan vara känsligt att ha glasögon.. Jag hittade i alla fall ett par jättefina bågar från Disney med cars märke på bågen på lensway. Frågan är om man kan få tag i den bågen, för visst är det smartast att köpa hos optiker när det gäller barn??
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    Supermamman71 skrev 2011-08-24 14:14:51 följande:
    Min son har plus 6,75 och plus7,50 och på han kommer det ej försvinna på, i dag e han 4 år drygt och han fick sina när han var 6 månader.

tösen där i  mot har plus 3,50 och 3,25 hon var närmare 2 när hon fick sina snart 6 år och har ändrat lite på ena ögat så det gick ner en aning i styrka på ett glas.

Din tös, märker hon att hon ser dåligt??
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    mady skrev 2011-08-24 13:52:47 följande:

man kommer alltid i fel tid till optikern för att leta bågar. Det var tomt nu för att höstens inte inkommit.... Min dotter köpte till sist en båge som nog var mer pojke än flicka.

När han har så pass starka, beställ specialglas. Det är dyrare men värt massor så att glaögonen blir smidiga annars blir glasen så tjocka.

Vi ska till ögonläkaren den 19 sep och sen kan vi beställa glasögon - då kanske det kommit in lite fler bågar att välja mellan. Fast sonen har redan deklarerat att han vill ha Blixten glasögonen!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • knäppisen

jag håller inte med om att det finns lite att välja på bara till killar. Tycker utbudet generellt är rätt dåligt.
    Min sons ögonläkare och även ortopisten har sagt att det kan bli bättre, men att han kommer se perfekt är nog inget vi ska räkna med. Han har ca +5 på båda ögonen o har haft glasögon sen han var 1,5 år. 

Svar på tråden Översynthet, växer det bort?!