SofiaD skrev 2011-08-24 14:25:05 följande:
Han hade ungefär +3 på ena och något lite bättre på andra. Men till oss sa de att det inte skulle gå bort. Han vägrade ofta ha sina glasögon för han tyckte han såg bra, men det blev ändå bra. Nu hoppas jag innerligt att det ska bli lättare att få son nr 2 att använda sina, men eftersom han ser sämre borde han vilja ha sina enligt ortoptisten..
Jag har googlat lite och läst att det kan växa bort även om man har upp mot de styrkorna din dotter har, men det vekar väldigt olika! Jag för min del hoppas på att min son kommer att åtminstone förbättras så han KAN klara sig utan glasögon när han blir lite äldre och det kan vara känsligt att ha glasögon.. Jag hittade i alla fall ett par jättefina bågar från Disney med cars märke på bågen på lensway. Frågan är om man kan få tag i den bågen, för visst är det smartast att köpa hos optiker när det gäller barn??
Tack för era svar!
Var nere hos optikern idag för o laga dotterns glasögon, o denna gång så sa han att hon tittade med båda ögonen!
Något positivt! Har vart krångel med glasögonen och hon vill inte heller ha de så ofta, bara om hon får ta på sej själv, men då hamnar de under näsan :)
Men brukar luras med henne och säga att jag ska ta dom så vill hon ha dom.
Nu har hon dom uppemot en halvtimma timma per gång ibland :)
Ja är väl bäst att räkna med att det kanske inte kan försvinna, men chansen är ju större ju tidigare de får dom och använder dom.
Om det inte försvinner översyntheten, går det då att operera i framtiden?
Dottern skelar en hel del, och det kunde tydligen opereras.
Men å andra sidan är jag glad över att hon faktiskt skelar, annars hade vi aldrig märkt att synen var så dålig.
Vi vet inget om glasögon och synfel då vi inte har det själva, och tycker inte man får veta något speciellt på ögonkliniken eller hos optikern heller =/
Bågar var ju kanonsvårt att hitta till de små, Man kan väl höra efter med olika optiker om de kan köpa hem just de bågarna ?
Det gjorde vi.
Både på gott och ont att det inte finns många bågar, då behöver man inte stå och välja mellan 100 man tycker om ;)
Men usch vilket jobb att leta och leta, och prova..
Ingen av er som skulle vilja lägga upp ett kort, på era små söta med glasögon?