• SofiaD

Översynthet, växer det bort?!

Är precis hemkommen från ortoptisten med min 4 åring och han är översynt med +5 på hö och +6,75 på vä öga. Ortoptisten sa att det inte kommer att växa bort, men det sa hon om min äldste son också som dock inte hade lika dåliga värden. Har själv läst lite och det verkar som om det inte är helt omöjligt att en översynthet av min yngste sons grad kommer att kunna bli bättre (han ska givetvis få glasögon). Så kan ni inte dela med er om hur det varit för era barn?!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 12:18
    Ja, det växte alltså bort på min äldste son!
  • Svar på tråden Översynthet, växer det bort?!
  • Supermamman71
    SofiaD skrev 2011-08-24 14:25:54 följande:
    Din tös, märker hon att hon ser dåligt??
    Nej hon gör inte det av det vi förstår när hon pratar...
  • Ad Infinitum I det oändliga
    SofiaD skrev 2011-08-24 14:25:05 följande:
    Han hade ungefär +3 på ena och något lite bättre på andra. Men till oss sa de att det inte skulle gå bort. Han vägrade ofta ha sina glasögon för han tyckte han såg bra, men det blev ändå bra. Nu hoppas jag innerligt att det ska bli lättare att få son nr 2 att använda sina, men eftersom han ser sämre borde han vilja ha sina enligt ortoptisten..
    Jag har googlat lite och läst att det kan växa bort även om man har upp mot de styrkorna din dotter har, men det vekar väldigt olika! Jag för min del hoppas på att min son kommer att åtminstone förbättras så han KAN klara sig utan glasögon när han blir lite äldre och det kan vara känsligt att ha glasögon.. Jag hittade i alla fall ett par jättefina bågar från Disney med cars märke på bågen på lensway. Frågan är om man kan få tag i den bågen, för visst är det smartast att köpa hos optiker när det gäller barn??
    Tack för era svar!
    Var nere hos optikern idag för o laga dotterns glasögon, o denna gång så sa han att hon tittade med båda ögonen!
    Något positivt! Har vart krångel med glasögonen och hon vill inte heller ha de så ofta, bara om hon får ta på sej själv, men då hamnar de under näsan :)
    Men brukar luras med henne och säga att jag ska ta dom så vill hon ha dom.
    Nu har hon dom uppemot en halvtimma timma per gång ibland :)
    Ja är väl bäst att räkna med att det kanske inte kan försvinna, men chansen är ju större ju tidigare de får dom och använder dom.
    Om det inte försvinner översyntheten, går det då att operera i framtiden?

Dottern skelar en hel del, och det kunde tydligen opereras.
    Men å andra sidan är jag glad över att hon faktiskt skelar, annars hade vi aldrig märkt att synen var så dålig.

Vi vet inget om glasögon och synfel då vi inte har det själva, och tycker inte man får veta något speciellt på ögonkliniken eller hos optikern heller =/

Bågar var ju kanonsvårt att hitta till de små, Man kan väl höra efter med olika optiker om de kan köpa hem just de bågarna ?
    Det gjorde vi.
    Både på gott och ont att det inte finns många bågar, då behöver man inte stå och välja mellan 100 man tycker om ;)
    Men usch vilket jobb att leta och leta, och prova..

Ingen av er som skulle vilja lägga upp ett kort, på era små söta med glasögon?
  • SofiaD
    Ad Infinitum I det oändliga skrev 2011-08-24 21:27:33 följande:
    Tack för era svar!
    Var nere hos optikern idag för o laga dotterns glasögon, o denna gång så sa han att hon tittade med båda ögonen!
    Något positivt! Har vart krångel med glasögonen och hon vill inte heller ha de så ofta, bara om hon får ta på sej själv, men då hamnar de under näsan :)
    Men brukar luras med henne och säga att jag ska ta dom så vill hon ha dom.
    Nu har hon dom uppemot en halvtimma timma per gång ibland :)
    Ja är väl bäst att räkna med att det kanske inte kan försvinna, men chansen är ju större ju tidigare de får dom och använder dom.
    Om det inte försvinner översyntheten, går det då att operera i framtiden?

Dottern skelar en hel del, och det kunde tydligen opereras.
    Men å andra sidan är jag glad över att hon faktiskt skelar, annars hade vi aldrig märkt att synen var så dålig.

Vi vet inget om glasögon och synfel då vi inte har det själva, och tycker inte man får veta något speciellt på ögonkliniken eller hos optikern heller =/

Bågar var ju kanonsvårt att hitta till de små, Man kan väl höra efter med olika optiker om de kan köpa hem just de bågarna ?
    Det gjorde vi.
    Både på gott och ont att det inte finns många bågar, då behöver man inte stå och välja mellan 100 man tycker om ;)
    Men usch vilket jobb att leta och leta, och prova..

Ingen av er som skulle vilja lägga upp ett kort, på era små söta med glasögon?
    Översynthet kan opereras med laser, ja. Men det känns länge till de är 18 och kan göra det Fast jag började själv med linser när jag gick i 6:an och det fungerade utmärkt - jag verkligen avskydde mina glasögon!

Jag ska in och höra idag om de inte kan beställa hem Blixten bågen, just synsam verkade väldigt hjälpsamma. Tror det var synoptik som annars hade andra disneybågar och det borde vara samma leverantör så de kanske kan fixa hem dem annars. Lika bra att göra det med en gång så slipper vi vänta flera veckor på bågen när vi väl varit hos ögonläkaren. 
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Ad Infinitum I det oändliga
    SofiaD skrev 2011-08-25 08:43:08 följande:
    Översynthet kan opereras med laser, ja. Men det känns länge till de är 18 och kan göra det Fast jag började själv med linser när jag gick i 6:an och det fungerade utmärkt - jag verkligen avskydde mina glasögon!

Jag ska in och höra idag om de inte kan beställa hem Blixten bågen, just synsam verkade väldigt hjälpsamma. Tror det var synoptik som annars hade andra disneybågar och det borde vara samma leverantör så de kanske kan fixa hem dem annars. Lika bra att göra det med en gång så slipper vi vänta flera veckor på bågen när vi väl varit hos ögonläkaren. 
    Okej.

Ja kan ju vara smart att göra så att de finns på plats när det är dax :)
  • SofiaD
    Ad Infinitum I det oändliga skrev 2011-08-25 09:26:29 följande:
    Okej.

Ja kan ju vara smart att göra så att de finns på plats när det är dax :)

Mm, har nu varit runt till både synoptik, specsavers och synsam. Det var bara på synsam man över huvudtaget bemödade sig med att FÖRSÖKA hjälpa till. De andra ställena var inte alls intresserade. Men iaf så ringde hon på synsam till någon och hörde sig för och ska ringa tillbaka till mig i em med ett besked om de kan ta hem den bågen eller inte. I värsta fall får jag beställa dem på nätet men det blir ju inte så smidigt om de går sönder eller behöver annan service. Fast sonen har tydligt deklarerat om han inte få blixten glasögon så "skiter vi i glasögonen, jag ser ju bra ändå" Gullungen! 
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • mamma till tre busungar

Min son har 3,25 på ena ögat och 5,25 på andra. Han är fem år. Det är lite för mycket för att det ska växa bort. Det kommer att bli bättre men glasögon kommer han troligen alltid att behöva bära för att se optimalt. 

Har ni ett smarteyes nära? Fördelen med dem är att där kostar inte de extratunna glasen extra! Vi tycker att bågarana har varit fina också men några blixten fanns tyvärr inte..... För tunna tycker jag att ni ska ha. De kommer att bli väldigt tjocka om ni inte väljer det.

• mamma till tre busungar
    SofiaD skrev 2011-08-24 14:25:54 följande:
    Din tös, märker hon att hon ser dåligt??
    Min son märkte inte att han såg dåligt men däremot märkte han en påtaglig förbättring då han började använda glasögon! Man får tänka på att barnet vet ju inget annat än att se så dåligt....
  • SofiaD
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-25 14:20:57 följande:
    Min son har 3,25 på ena ögat och 5,25 på andra. Han är fem år. Det är lite för mycket för att det ska växa bort. Det kommer att bli bättre men glasögon kommer han troligen alltid att behöva bära för att se optimalt. 

Har ni ett smarteyes nära? Fördelen med dem är att där kostar inte de extratunna glasen extra! Vi tycker att bågarana har varit fina också men några blixten fanns tyvärr inte..... För tunna tycker jag att ni ska ha. De kommer att bli väldigt tjocka om ni inte väljer det.

Nej jag tror väl egentligen inte heller sonen kommer bli glasögonfri, men jag hoppas på att han åtminstone KAN se hyfsat utan.
    Smarteyes har vi inte när, det kommer bli synsam Pratade med dem igen i em och jag kunde beställa bågen från lensway och komma in med den till dem så gör de glasen  
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

Någon mer med översynta barn som kan berätta hur det utvecklats?

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

Nu har vi varit hos ögonläkaren och fått recept på glasögon! Han såg +4,25 med hö och +6,0 med vä öga. Han har inget brytningsfel alls på hö och bara ett litet (0,5) på vä. Kom inte mig för att fråga, men nån som vet om det påverkar synen positivt, att det har större chans att rätta till sig med åldern och flitigt glasögonanvändande?? Han fick droppar idag och de mumlade något om att han inte ackomoderade (? svårt ord det där!) , är det dåligt?? Ska tillbaka om en månad och ska fråga mer då, men kanske nån i branchen eller nån annan som vet?!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Översynthet, växer det bort?!