• INFO

    Varför ser adoptionsprocessen olika ut?

    Jag har alltid varit intresserad av adoptioner och brukar lite då och då läsa här i forumet. Har insett att adoption är en lång väg till ett barn, och att det är få barn som är tillgängliga för adoption och att väntetiden därför är lång. Likväl att man som sökande även måste passa in på de kriterier som de olika länderna kräver.

    Tidigare i veckan såg jag världens adoptioner för första gången på Tv4+ och blev så förvånad. Handlade om en kvinna i USA som var ensamstående och ville adoptera. Hon ville inte adoptera från USA då de biologiska föräldrarna där har rätt att ändra sig en tid efter, och det kan man ju förstå. Hon valde därför Guatemala, och efter oklart hur lång tid blev hon mamma till en nyfödd liten son där. När sonen, Sloan, var kanske 4 år (lite osäker här) så bestämde hon sig för att hon ville ha ett till barn. Hon mailade då föreståndaren på barnhemmet i Guatemala att hon ville adoptera ett till barn, och efter två timmar fick hon svar med frågan om hon ville ha en son eller dotter. Efter lite funderade bestämde hon sig för en son till. Därefter fick hon ett nytt mail med bild på två olika pojkar, där hon efter en halvtimmes funderande valde den ena pojken, som även han var nyfödd.

    Hur kommer det sig att adoptionsprocessen ser ut så här i USA? Eller är det Guatemalas process? Är det lättare att adoptera om man är amerikan? Hur kommer det sig att kvinnan fick både välja kön och vilket barn hon ville ha? Kan det gå till så här även i Sverige? Många frågor här nu Solig.

  • Svar på tråden Varför ser adoptionsprocessen olika ut?
  • jansson77

    Många bra frågor. Är själv mycket intresserad av svar från nån bättre vetande


    Jag och min man ska adoptera och har väntat lääääänge Solig

  • Jansing

    Vad jag vet har Guatemala inte tillträtt Haagkonventionen och genomför därför inte adoptioner på "korrekt sätt". USA tillåter att adoptioner genomförs även från länder som inte tillträtt Haagkonventionen. I USA är det dessutom vanligare att adoptioner av ett redan känt barn genomförs så om en adoptionssökande har en klar hemutredning, hittar ett tillgängligt barn vid ett barnhem som någon amerikansk adoptionsorganisation har kontakt med så är det ganska kort tidsförlopp från tanke till barn.

    Det skulle INTE kunna gå till så i Sverige. Tack och lov! 

  • Hjärtat längtar
    Jansing skrev 2011-08-24 15:34:41 följande:
    Vad jag vet har Guatemala inte tillträtt Haagkonventionen och genomför därför inte adoptioner på "korrekt sätt". USA tillåter att adoptioner genomförs även från länder som inte tillträtt Haagkonventionen. I USA är det dessutom vanligare att adoptioner av ett redan känt barn genomförs så om en adoptionssökande har en klar hemutredning, hittar ett tillgängligt barn vid ett barnhem som någon amerikansk adoptionsorganisation har kontakt med så är det ganska kort tidsförlopp från tanke till barn.

    Det skulle INTE kunna gå till så i Sverige. Tack och lov! 
    Sverige samarbetar väl med länder som inte tillträtt haagkonventionen?
  • INFO

    Tack för svaren. Jag blev som sagt riktigt förvånad över hur processen gick till på tv. Men just att hon mailade och fick välja kön och sen även vilket barn hon ville ha, det kändes faktiskt ganska osmakligt. Tyvärr kan jag inte se programmet mer just den tiden men jag är verkligen nyfiken på fler program.

  • VNmamma
    Hjärtat längtar skrev 2011-08-25 08:36:52 följande:
    Sverige samarbetar väl med länder som inte tillträtt haagkonventionen?
    Stämmer.

    Kenya, Ryssland och Vietnam är länder som inte ratificerat Haagkonventionen och som Sverige adopterar eller har adopterat från. 

    ts
    Guatemala är ökänt för sin adoptionsverksamhet, landet har varit inblandat i flera adoptionsskandaler.
    Nu vet jag förstås inte hur just den här kvinnans adoption förmedlats men landet är som sagt känt för att förmedla friska, små barn till mindre seriösa via mindre seriösa organisationer.

    I Sverige finns ett visst skydd mot såna organisationer. Enbart auktoriserade organisationer får förmedla adoptioner och kraven för att få göra det är ganska höga. 
  • Hjärtat längtar
    VNmamma skrev 2011-08-25 11:11:36 följande:
    Stämmer.

    Kenya, Ryssland och Vietnam är länder som inte ratificerat Haagkonventionen och som Sverige adopterar eller har adopterat från. 
    Och Taiwan, det innebär väl att man adoptionen måste godkännas i tingsrätten när man kommit hem med barnet. Med haagkonventionen godkänns det automatiskt. Har jag fattat rätt?
  • MammaSusan81
    VNmamma skrev 2011-08-25 11:11:36 följande:
    Stämmer.

    Kenya, Ryssland och Vietnam är länder som inte ratificerat Haagkonventionen och som Sverige adopterar eller har adopterat från. 

    ts
    Guatemala är ökänt för sin adoptionsverksamhet, landet har varit inblandat i flera adoptionsskandaler.
    Nu vet jag förstås inte hur just den här kvinnans adoption förmedlats men landet är som sagt känt för att förmedla friska, små barn till mindre seriösa via mindre seriösa organisationer.

    I Sverige finns ett visst skydd mot såna organisationer. Enbart auktoriserade organisationer får förmedla adoptioner och kraven för att få göra det är ganska höga. 
    Nu blev det lite fel, Kenya är visst med i Haagkonventionen (sedan -07) & adoptionerna blir klara i landet innan man får fara hem. Vad har jag missat?
    Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • VNmamma
    MammaSusan81 skrev 2011-08-25 11:57:56 följande:
    Nu blev det lite fel, Kenya är visst med i Haagkonventionen (sedan -07) & adoptionerna blir klara i landet innan man får fara hem. Vad har jag missat?
    Du har rätt, Kenya har undertecknat Haagkonventionen. Informationen från UD www.sweden.gov.se/content/1/c6/01/38/33/5d42cb7c.pdf stämmer inte.

    Här finns en lista som jag hoppas är aktuell:

    adoption.about.com/od/international/a/conventioncount.htm

    Ser att både Guatemala och Kambodja finns med...
  • willow123

    Tror att adoptioner i Guatelama är stängd nu. Serien Värdens adoptioner är några år.
    Det finns en bok skriven av en amerikans kvinna som adopterat därifrån som skildrar hur systemet var, mycket tvivelsamt etiskt.
    För den interesserade heter boken Mamalita av Jessica o`Dwyer.

  • fabbemam

    Hej
    Guatemala har väldigt många barn som behöver föräldrar som kan ta hand om dem menhar inget system idag som säkerställer att det inte går att finna deras biologiska eller nya föräldrar inom landet och framför allt inget system som skyddar mot barnhandel. Av denna anledning är det idag ingen svensk organisation som förmedlar adoptioner från Guatemala även om jag vet att det förekommit förut och att FFIA var på gång så sent som för ett år sedan.

    USA har helt andra regler än Sverige där adoptioner är noggrant kontrollerade av MIA, en statlig myndighet. I Guatemala finns så många barn på barnhemmen att föreståndarna troligen blir överlyckliga om mnågon vill adoptera ett av barnen och efter som det inte finns någon statlig myndighet som matschar barn o föräldrar så är det ju fullt möjligt att välja o vraka bland barnen.... Av de länder Sverige samarbetar med är det mig veterligen inget där man får välja kön.

  • Hjärtat längtar
    fabbemam skrev 2011-08-25 21:47:39 följande:
    Av de länder Sverige samarbetar med är det mig veterligen inget där man får välja kön.
    ville bara inflika att i ansökan till Taiwan CSS genom BV kan man i ansökan kryssa i vilket kön man vil ha, jag blev jätteförvånad när jag såg det. Men BV avråder starkt till att välja kön, det kan ju ta ännu längre tid att få BB om man gör det också...
  • fabbemam
    Hjärtat längtar skrev 2011-08-25 22:50:28 följande:
    ville bara inflika att i ansökan till Taiwan CSS genom BV kan man i ansökan kryssa i vilket kön man vil ha, jag blev jätteförvånad när jag såg det. Men BV avråder starkt till att välja kön, det kan ju ta ännu längre tid att få BB om man gör det också...
    Tack för infon, alltid kul att lära sig något nytt!
  • halvbonden
    Jansing skrev 2011-08-24 15:34:41 följande:
    Vad jag vet har Guatemala inte tillträtt Haagkonventionen och genomför därför inte adoptioner på "korrekt sätt". USA tillåter att adoptioner genomförs även från länder som inte tillträtt Haagkonventionen. I USA är det dessutom vanligare att adoptioner av ett redan känt barn genomförs så om en adoptionssökande har en klar hemutredning, hittar ett tillgängligt barn vid ett barnhem som någon amerikansk adoptionsorganisation har kontakt med så är det ganska kort tidsförlopp från tanke till barn.

    Det skulle INTE kunna gå till så i Sverige. Tack och lov! 
    Varför Tack och lov?

    Om man har ett system där man gör hemutredning och på så sätt sållar bort folk som kanske är oseriösa, och om man måste gå igenom vissa utbildningar som det är nu och måste vänta på sin tur i en adoptionsorganistation, så att man tvingas tänka igenom sitt beslut, så gör det väl inget om det går fort sedan när man väl kommit fram i kön? Varför ska det ta tre år för väntan i landet, efter att man redan stått tre år i kö här i sverige?

    Idag måste man ju ha en viss plats först på själva adoptionsorganisationen, och sedan kan det ta upp till 6 år när man står i kö till själva landet.
    Jag hade tyckt att det borde räcka med ett par år från att man ställer sig i kö, längre är ju bara tortyr.

    Sedan vet jag inte varför det skulle vara så hemskt om man får välja barn, för man brukar ju säga att blod är tjockare än vatten, men kärlek är tjockare än blod, och jag tycker att man "klickar" ju bättre med vissa människor än med andra, och personligen skulle jag inte välja det sötaste barnet, utan det som jag känner att jag klickar med, och det tror jag att de flesta skulle göra. Smaken är ju som baken.

    Om det är så att de här i guatemala tex adopterar bort kidnappade barn, eller något sånt, då tycker jag också att det är otäckt, men tycker inte att det verkar vara så oseriösa barnhem när jag ser familjers berättelser om sin adoption på youtube.

    Jag såg en film nu precis där familjen visserligen verkade jättefin och de hade gjort en så gullig film om sin lilla flicka som de adopterade, men jag reagerade på att de redan hade 4-5 barn, varav ett adopterat. Ska inte de barn som finns gå till föräldrar som inte ens har ett först?

    Det verkar som sagt lättare att adoptera i USA.
    Eller är det en kostnadsfråga? Att så få har råd med det där? De har ju lite större klyfta mellan fattig och rik där.
  • adoption kan gå fort

    Det är inte alltid en lång väntan till barn via adoption! Det kan fortfarande gå väldigt fort även om man som adoptivförälder bor i Sverige. Det beror bland annat på om man är öppen för små skavanker på barnen eller inte, och är aktuell för de länder som det går att adoptera dessa barn ifrån. Det finns många barn som fortfarande väntar på familj från olika länder! Bland annat Kina.

    Det behöver inte vara svåra saker som är vårdkrävande, utan väldigt enkla skavanker! Men som räknas som särskilt behov i vissa adoptionsländer. Inte svårare skavanker än medelsnittsbarnen som föds här i Sverige. Om man får uttrycka sig så. Alla har vi något. Det går också fort att adoptera barn från vissa länder i Afrika. Så det är inte sant att det alltid tar lång tid att adoptera om man är från Sverige, när väl hemutredningen är klar. Det är emellertid en noggrann och omfattande utredning innan man blir godkänd som adoptivförälder från Sverige. När den är klar kan det gå fort om man är öppen för att adoptera de barn som är i behov av föräldrar. 

Svar på tråden Varför ser adoptionsprocessen olika ut?