Varför ser adoptionsprocessen olika ut?
Jansing skrev 2011-08-24 15:34:41 följande:
Vad jag vet har Guatemala inte tillträtt Haagkonventionen och genomför därför inte adoptioner på "korrekt sätt". USA tillåter att adoptioner genomförs även från länder som inte tillträtt Haagkonventionen. I USA är det dessutom vanligare att adoptioner av ett redan känt barn genomförs så om en adoptionssökande har en klar hemutredning, hittar ett tillgängligt barn vid ett barnhem som någon amerikansk adoptionsorganisation har kontakt med så är det ganska kort tidsförlopp från tanke till barn.Det skulle INTE kunna gå till så i Sverige. Tack och lov!
Om man har ett system där man gör hemutredning och på så sätt sållar bort folk som kanske är oseriösa, och om man måste gå igenom vissa utbildningar som det är nu och måste vänta på sin tur i en adoptionsorganistation, så att man tvingas tänka igenom sitt beslut, så gör det väl inget om det går fort sedan när man väl kommit fram i kön? Varför ska det ta tre år för väntan i landet, efter att man redan stått tre år i kö här i sverige?
Idag måste man ju ha en viss plats först på själva adoptionsorganisationen, och sedan kan det ta upp till 6 år när man står i kö till själva landet.
Jag hade tyckt att det borde räcka med ett par år från att man ställer sig i kö, längre är ju bara tortyr.
Sedan vet jag inte varför det skulle vara så hemskt om man får välja barn, för man brukar ju säga att blod är tjockare än vatten, men kärlek är tjockare än blod, och jag tycker att man "klickar" ju bättre med vissa människor än med andra, och personligen skulle jag inte välja det sötaste barnet, utan det som jag känner att jag klickar med, och det tror jag att de flesta skulle göra. Smaken är ju som baken.
Om det är så att de här i guatemala tex adopterar bort kidnappade barn, eller något sånt, då tycker jag också att det är otäckt, men tycker inte att det verkar vara så oseriösa barnhem när jag ser familjers berättelser om sin adoption på youtube.
Jag såg en film nu precis där familjen visserligen verkade jättefin och de hade gjort en så gullig film om sin lilla flicka som de adopterade, men jag reagerade på att de redan hade 4-5 barn, varav ett adopterat. Ska inte de barn som finns gå till föräldrar som inte ens har ett först?
Det verkar som sagt lättare att adoptera i USA.
Eller är det en kostnadsfråga? Att så få har råd med det där? De har ju lite större klyfta mellan fattig och rik där.