Inlägg från: fabbemam |Visa alla inlägg
  • fabbemam

Varför ser adoptionsprocessen olika ut?

Hej
    Guatemala har väldigt många barn som behöver föräldrar som kan ta hand om dem menhar inget system idag som säkerställer att det inte går att finna deras biologiska eller nya föräldrar inom landet och framför allt inget system som skyddar mot barnhandel. Av denna anledning är det idag ingen svensk organisation som förmedlar adoptioner från Guatemala även om jag vet att det förekommit förut och att FFIA var på gång så sent som för ett år sedan.

USA har helt andra regler än Sverige där adoptioner är noggrant kontrollerade av MIA, en statlig myndighet. I Guatemala finns så många barn på barnhemmen att föreståndarna troligen blir överlyckliga om mnågon vill adoptera ett av barnen och efter som det inte finns någon statlig myndighet som matschar barn o föräldrar så är det ju fullt möjligt att välja o vraka bland barnen.... Av de länder Sverige samarbetar med är det mig veterligen inget där man får välja kön.

• fabbemam
    Hjärtat längtar skrev 2011-08-25 22:50:28 följande:
    ville bara inflika att i ansökan till Taiwan CSS genom BV kan man i ansökan kryssa i vilket kön man vil ha, jag blev jätteförvånad när jag såg det. Men BV avråder starkt till att välja kön, det kan ju ta ännu längre tid att få BB om man gör det också...
    Tack för infon, alltid kul att lära sig något nytt!
Svar på tråden Varför ser adoptionsprocessen olika ut?