Trash-tråden
I Blackrose I skrev 2011-10-11 10:48:48 följande:
Varför ska det motarbetas? Hur ska det motarbetas? Högre skatter? Högre löner för yrken som är "lågstatus"? Ja, då hamnar vi snart i Kinas sits där ingen kotte längre vill arbeta på industriföretagen. Vet inte om det skulle vara så lyckad.
Nej, jag gillar inte S-politik alls även om jag har stor respekt för den rena kommunistiska läran men att vara naiv lönar sig inte ilängden enligt mig.
Skillnader som inte gynnar någon i längden motarbetas enklast genom en progressiv fördelningspolitik. Bidra till det gemensamma efter förmåga.
Ren kommunism innebär diktatur, om än proletariatets diktatur och har inget med svensk blandekonomi att göra.
För att ha något att fördela måste man såklart göra det i samklang med marknadskrafterna. Just dessa exempel satte sverige i mellankrigsåren och var en tydlig inspiration till Roosevelts "New Deal" som tillsammans med övergivandet av guldmyntsfoten bidrog till återhämtningen av depressionen. De svenska idèerna gav återklang då vi efter kriget var så pass ptiviligerade att vi kunde fullfölja reformarbetet. Först med den flytande valutan för 20 år sedan som vi som nation tappade tron på blandekonimins självklarhet.
Jag tror du använder begreppet naivt lite lättvindigt just i detta sammanhanget Rose.