Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place
    Yoyna skrev 2011-08-26 09:11:54 följande:
    God morgon!

NG, såg de senaste siffrorna. Visserligen glädjande men många som backat har nog gjort det tillgälligt på grund av ABB och inte på grund av ett långsiktigt ändrat tankesätt...

Såg även att det var ett gäng till partier som föll under 4% strecket vilket jag tycker är tråkigt, mångfald gör politiken mer levande.

Ja det är nog sant, det är den förklaringen SD själva ger i samband med artikeln och undersökningen.
    Men det har ju bevisligen varit ett wake up call vad gäller nationalismens verkan på samhället. 
  • Nice Girl Wrong Place
    Aynrand skrev 2011-08-26 09:45:41 följande:
    kommer ni inte att sakna dem de där SD:are?

de är bränslet till mkt passionerade samtal idag....ja jag vet vi får prata sex ännu mer när de är borta...de där idioterna tar mkt uppmärksamhet och energi som annars skulle kunna gå till sex...
    Kul!

Yoyna skrev 2011-08-26 09:44:15 följande:
    NG, ja man kan ju hoppas att det får människor att fundera ett varv till... Men det är ju ett tag till nästa val, mycket hinner ändras...
    Skrev ner lite tankar om detta i en annan tråd i politikforumet i morse...

Jag har tänkt mycket på SD, eller kanske främst på deras väljare den sista tiden, med anledning av en annan tråd, men jag tror diskussionen kan fungera i denna tråd också.
    Många (inklusive jag) gör vad vi kan för att sprida våra åsikter om SD och deras politik. Men alla dessa missnöjesröster då? De kommer aldrig försvinna, oavsett hur bra våra argument är, oavsett vem som har rätt och vem som har fel och vem eller vilka som känner starkast. Folk kommer alltid vara missnöjda med något, så är det ju och kanske ett samhälle inte kan existera utan dessa missnöjda människor som hela tiden kämpar emot istället för att styra upp det som finns och finna ett slags samförstånd.
    Men det finns ju ett missnöje och detta tror jag är farligt att ignorera i kampen mot att främlingsfientliga partier ska få större fäste än idag. Det var så SD kom in i riksdagen. De hade ingen röst, ingen lyssnade, sedan kom Jimmie och gav dem en röst som hördes, inte bara en i en liten källarlokal på vischan.

Såvida man inte kan erbjuda dessa människor ett öra, ett lyssnande sådant och inleda ett slags samarbete, så förlorar vi dem till mer och mer extrema organisationer, partier och annat.       

Jag tycker att denna nedgång vi ser av SD ska stå för det underbara i att allt är föränderligt och tappar man så mycket på så kort tid, är stödet inte speciellt stabilt. Oavsett orsaken. 
  • Nice Girl Wrong Place
    Yoyna skrev 2011-08-26 09:56:45 följande:
    NG, har ingen tillgång till dator just nu så jag orkar inte skriva så långt.

Du har helt rätt i att man inte ska ignorera "missnöjesröster"! Tyvärr tycker jag politik börjar handla mer om sakfrågor än ideologi och då är det lätt att rösta på den som skriker högst i just den fråga man stör sig på för dagen...

Absolut, visst är det så och det är en fara.
    Men vi blir mer och mer ett russin ur kakan-samhälle. Tyvärr.
  • Nice Girl Wrong Place

Driftwood!

Det finns tydligen en hel del Banksy i Brixton...denna finns typ tvärsöver från Brixton Academy.
    Min fascination grundar sig i att jag bott länge där och passerat dessa dagligen utan att notera (de har försvunnit i mängden av annan graffiti. 

• Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2011-08-26 10:15:14 följande:
    Eller den som står för undersökningen på Synovate !!!

Wake upp call.........!   Är det därför det bara blir 4 (fyra) partier kvar i riksdagen ???

Missade ett "nog" där.
    Jag tror SD skulle ge samma förklaring. Ska leta rätt på artikeln, men häromdagen gick SD ut med ett förbud för alla politiker och representanter att prata om dåden i Norge i media.
    Man tycker man fått ta för mycket skit och att allt man säger feltolkas så man väljer tystnad.
    Säkerligen ser de denna nedgång som ett resultat av detta.

Svar på tråden Trash-tråden