Aynrand skrev 2011-08-26 09:45:41 följande:
kommer ni inte att sakna dem de där SD:are?
de är bränslet till mkt passionerade samtal idag....ja jag vet vi får prata sex ännu mer när de är borta...de där idioterna tar mkt uppmärksamhet och energi som annars skulle kunna gå till sex...
Kul!
Yoyna skrev 2011-08-26 09:44:15 följande:
NG, ja man kan ju hoppas att det får människor att fundera ett varv till... Men det är ju ett tag till nästa val, mycket hinner ändras...
Skrev ner lite tankar om detta i en annan tråd i politikforumet i morse...
Jag har tänkt mycket på SD, eller kanske främst på deras väljare den sista tiden, med anledning av en annan tråd, men jag tror diskussionen kan fungera i denna tråd också.
Många (inklusive jag) gör vad vi kan för att sprida våra åsikter om SD och deras politik. Men alla dessa missnöjesröster då? De kommer aldrig försvinna, oavsett hur bra våra argument är, oavsett vem som har rätt och vem som har fel och vem eller vilka som känner starkast. Folk kommer alltid vara missnöjda med något, så är det ju och kanske ett samhälle inte kan existera utan dessa missnöjda människor som hela tiden kämpar emot istället för att styra upp det som finns och finna ett slags samförstånd.
Men det finns ju ett missnöje och detta tror jag är farligt att ignorera i kampen mot att främlingsfientliga partier ska få större fäste än idag. Det var så SD kom in i riksdagen. De hade ingen röst, ingen lyssnade, sedan kom Jimmie och gav dem en röst som hördes, inte bara en i en liten källarlokal på vischan.
Såvida man inte kan erbjuda dessa människor ett öra, ett lyssnande sådant och inleda ett slags samarbete, så förlorar vi dem till mer och mer extrema organisationer, partier och annat.
Jag tycker att denna nedgång vi ser av SD ska stå för det underbara i att allt är föränderligt och tappar man så mycket på så kort tid, är stödet inte speciellt stabilt. Oavsett orsaken.