Inlägg från: lille Birger |Visa alla inlägg
  • lille Birger

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 20:25:03 följande:
    De organisationer som stödjer kvinnor, stödjer kvinnor som utsätts för grovt och systematiskt våld. Oavsett ursprung, men av en man.

Förstår du inte hur detta inte är jämförbart med en organisation som stödjer svenska brottsoffer som utsatts för brott av invandrare?
    Det är två helt olika saker, en systematisk, i en nära relation (det är sådana kvinnor kvinnohus och organisationer jobbar med, inte kvinnor som fått en örfil av en random snubbe på gatan, som skulle vara jämförbart med en organisation för brottsoffer där gärningsman varit invandrare).

Ja, men då ska det ju gå hur bra som helst med en organisation som stödjer invandrare som blivit utsatta för grovt systematiskt våld, oavsett kön, av etniska svenskar, eller vice versa. Alltså inte svenskar/invandrare som bara fått en örfil. Jag tror dock att det inte skulle vara lagligt.
    Men okej, du ser uppenbarligen en skillnad på grovt systematiskt våld och grovt systematiskt våld, som jag inte kan se. Då har vi i alla fall rett ut det.

Jag vill att en individ (sak samma om h*n är blond, mörk, blå, gul, lila, muslim eller kristen, man eller kvinna) som blivit utsatt för våld i nära relation ska få hjälp för att h*n blivit utsatt för våld i nära relation. Hur man behandlar det ska vara baserat på det unika fallet, man ska inte blanda in massa generaliseringar.

Alla ska med, som Göran Persson brukade säga.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 20:29:18 följande:
    Så du tror att kvinnohus och andra som arbetar med traumatiserade kvinnor undviker män för att skapa fördomar mot kön?
    Det handlar om psykologi och människor i djup kris.
    Det är väl ingen, ingen som har målet att "dessa kvinnor ska minsann aldrig mer behöva vara nära en man"?
    Skärpning.
    Nej, jag syftade inte på själva kvinnohusen. Jag menade att det traumatiserade offret, om det nu är okej med fördomar, måste få skapa fördomar mot etnicitet lika mycket som mot kön.

En individ som kommer till en hjälpmottagning måste få säga

"Min sambo misshandlade mig i kristendomens namn, därför skulle jag helst inte vilja träffa en kristen kurator."

utan att personalen säger:

"Nej det tänker vi inte ta hänsyn till, men hade du sagt att du varit rädd för män hade det varit okej."
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 20:36:42 följande:
    Nej.
    Jag motsätter mig ditt exempel. Du bortser helt från graden av påverkan på indviden i dina jämförelser och hur detta påverkar stödet de behöver och varför.
    Ja, det stämmer faktiskt bra att jag inte förstår hur man kan bestämma att individen bara kan påverkas av, och få fördomar baserat på, förövarens kön. Jag tror att det är ganska individuellt, vissa blir säkert rädda för könet, medan andra blir rädda för andra attribut. Tycker t ex att det är fel att tala om för en traumatiserad människa vad som är rätt och fel att vara rädd för.
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 20:49:50 följande:
    Och vid närmre eftertanke, skulle det nästan vara logiskt om människor är känsligare vad gäller rasism än sexism.
    Iaf i exemplen du tagit upp.
    Rasism kan rikta sig från vem som helst mot vem som helst men den klassiska tanken vad gäller rasism är ju vitas rasism gentemot svarta. De som ansåg sig vara starkare, smartare och tog för sig mer på tiden då det begav sig (säg, kolonialismen). 
    Rasism åt andra hållet skulle man ha svårt att ta åt sig under imperialismen. Man skulle snarare förstå den. 

2012 tjänar män fortfarande mer än kvinnor, världen styrs mer eller mindre av män, kvinnor fick rösträtt senare än män i de flesta länder och det är kvinnor som i större utsträckning än män diskriminerats i arbetsliv och samhälle, så när man talar om att kvinnor som brottsoffer utsätter män för sexism, under rådande och historiska omständgheter, ja, jag förstår att det är känsliga frågor.     

Jag menar inte att eventuell sexism gentemot män är förståelig, men folks reaktioner på en jämförelse är det. 
    Jag håller faktisk inte med om det. Jag tror t ex inte att en person som en gång i tiden varit diskriminerad blir lyckligare av att en person av motsatt kön eller hudfärg blir diskriminerad i dagsläget. Och om man nu ska se det på det sättet tror jag snarare att dåtidens diskriminerade kan glädjas åt att nutidens diskriminerade får upprättelse.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 20:49:50 följande:
    2012 tjänar män fortfarande mer än kvinnor, världen styrs mer eller mindre av män,
    Judarna tjänade väl generellt mer än övriga tyskar innan Hitler kom till makten, så då kanske det argumentet också kan rättfärdiga försöket till utrotningen av dom.
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 21:34:26 följande:
    Det är ingen som påstått det sista du påstod BJ. Tvärtom.
    Och insinuerade det, har jag för mig. Obestämd Men om du inte håller med henne ber jag om ursäkt om jag fick det att framstå så.
    Men vad bra. Då kan vi iaf enas om att man inte ska ta hänsyn till kvinnor som vänder om, om de ser en man (som får hjälp, eller jobbar där) på mottagningen, iom att man då även måste utesluta olika etniciteter och trosuppfattningar på mottagningen.
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 21:47:29 följande:
    Du tolkar det jag skriver på väldigt konstiga sätt och missar poängen.
    Tröttsamt och lite irriterande.

Ingen har "rättfärdigat" något. Jag leker med tankar och förklaringar till olika reaktioner.
    Men min erfarenhet säger mig att sådant funkar illa på FL.
    Jaha, förlåt.
  • lille Birger
    Driftwood skrev 2012-06-30 21:56:18 följande:
    Är det verkligen så att man inte får inratta hjälporganisationer för vilka man vill?

Får man inte ha en organisation som tex hjälper misshandelsoffer som vill ha hjälp men inte vill stöta på någon som påminner om förövaren? 

Detta borde ju vara en generell beskrivning av vad kvinnojourer gör.

Är det så tycker jag Birger har en poäng. 
    Som jag förstår det får man inte det;
    12 §
    Diskriminering är förbjuden för den som
    1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder
    till allmänheten, eller
    2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.
  • lille Birger
    Driftwood skrev 2012-06-30 22:08:22 följande:
    Ok, så enligt lagen skulle kvinnojourer vara olagliga. Låter mysko.
    Det görs dock undantag hejvilt. Senast jag läste diskrimineringslagen stod det något i stil med att det får göras undantag om särskilda omständigheter råder, därmed finns det ingen diskrimineringslag i Sverige som konsekvent skyddar mot diskriminering, det är något som jag kritiserat i andra trådar.
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 21:47:29 följande:
    Du har fortfarande inte förstått exakt vad i ditt resonemang jag vänder mig emot så diskussionen är avslutad för min del.
    Problemet när man skriver så är att man nästan alltid blir frestad att skriva mer, när nya tankar dyker upp.
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 22:11:18 följande:
    Det är en fine line för när och hur mycket man ska anpassa sig och man kommer oftast långt med sunt förnuft.    
    Det håller jag med om, en stor utmaning för samhället. Men i fallet där man diskrimineras för att man tillhör fel kön är det faktiskt glasklart.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 22:11:18 följande:
    Ok.
    Är det diskriminering att människor av min längd inte får bli jockeys?
    Är det diskriminerande att en kvinna på 176 kg nekas jobb som dietist eller personlig tränare?
    Jag utgår ju får diskrimineringslagen. Oavsett hur lagen ser ut så ska lagen vara konsekvent. Diskrimineringslagen tar inte hänsyn till en persons längd så länge det inte är ett handikapp.

Diskrimineringslagen"har till ändamål att motverka diskriminering och på andra
    sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande
    identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning,
    funktionshinder, sexuell läggning eller ålder."

DIskriminering av kön likställs med diskriminering av etnicitet. Sen om man även bör likställa diskriminering av folk som är långa är en annan diskussion.
  • lille Birger
    lille Birger skrev 2012-06-30 22:23:04 följande:
    DIskriminering av kön likställs med diskriminering av etnicitet. Sen om man även bör likställa diskriminering av folk som är långa är en annan diskussion.
    eller folk som är korta.
Svar på tråden Trash-tråden