Trash-tråden
Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 20:25:03 följande:
De organisationer som stödjer kvinnor, stödjer kvinnor som utsätts för grovt och systematiskt våld. Oavsett ursprung, men av en man.Förstår du inte hur detta inte är jämförbart med en organisation som stödjer svenska brottsoffer som utsatts för brott av invandrare?
Det är två helt olika saker, en systematisk, i en nära relation (det är sådana kvinnor kvinnohus och organisationer jobbar med, inte kvinnor som fått en örfil av en random snubbe på gatan, som skulle vara jämförbart med en organisation för brottsoffer där gärningsman varit invandrare).
Men okej, du ser uppenbarligen en skillnad på grovt systematiskt våld och grovt systematiskt våld, som jag inte kan se. Då har vi i alla fall rett ut det.
Jag vill att en individ (sak samma om h*n är blond, mörk, blå, gul, lila, muslim eller kristen, man eller kvinna) som blivit utsatt för våld i nära relation ska få hjälp för att h*n blivit utsatt för våld i nära relation. Hur man behandlar det ska vara baserat på det unika fallet, man ska inte blanda in massa generaliseringar.
Alla ska med, som Göran Persson brukade säga.
Nice Girl Wrong Place skrev 2012-06-30 20:29:18 följande:
Så du tror att kvinnohus och andra som arbetar med traumatiserade kvinnor undviker män för att skapa fördomar mot kön?Det handlar om psykologi och människor i djup kris.
Det är väl ingen, ingen som har målet att "dessa kvinnor ska minsann aldrig mer behöva vara nära en man"?
Skärpning.
En individ som kommer till en hjälpmottagning måste få säga
"Min sambo misshandlade mig i kristendomens namn, därför skulle jag helst inte vilja träffa en kristen kurator."
utan att personalen säger:
"Nej det tänker vi inte ta hänsyn till, men hade du sagt att du varit rädd för män hade det varit okej."
Men om du inte håller med henne ber jag om ursäkt om jag fick det att framstå så.