och skrev 2011-11-24 14:40:50 följande:
Javisst är det fel.
Problemet är att de svenska eleverna försvinner helt i vissa skolor. Deras föräldrar gör aktiva val och skjutsar hellre sina barn en bit för att de ska gå med "svenskar". Till slut blir det bara invandrare kvar, och då får vi plötsligt barn som växer upp utan att ha några "svenska" kompisar alls. Kika på skolorna i de fattigaste områdena i Stockholm så kan man se hur eleverna flyttar runt. Detta orsakar dessutom ekonomiska problem för skolorna, oftast för de kommunala skolorna. De har lokaler och personalstyrka anpassad för ett visst antal elever osv, och så försvinner plötsligt hundra barn från en termin till en annan. Det skapar en stor ekonomisk osäkerhet och gör att det är svårt att upprätthålla en stabil och bra skolverksamhet.
Den andra biten är att folk faktiskt föredrar att umgås med andra som är lika dom själva. Man är ofta vän med de som har liknande drag och som man kan identifiera sig med, vilket i sig kan skapa svårigheter i en klass där man är ensam svensk.
Och därför, ska vi segregera eleverna?
För att stoppa den pågående segregationen, där svenska elever flyr förortsskolorna?
Ang ekonomin, så skulle det lätt lösas om skolan förstatligades lite. Kommunaliseringen har inte endast varit av godo.
Gör de? Föredrar att umgås med folk som är lika dem själva?
Alltså jag börjar tro att du driver med dig när du skriver... "Man är ofta vän med de som har liknande drag och som man kan identifiera sig med."
Ser inga likhetstecken där alls. Någon jag kan identifiera mig väl med, kan vara någon som inte har en enda fysisk likhet med mig.
Men alright, du säger alltså lika barn leka bäst och därför (bl a) förstår du att man delar in klasser efter etnicitet?