Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Aynrand skrev 2011-11-24 12:26:22 följande:
    Ja den kommer att vara med hela tiden.......

Ah...
    Såklart  
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    och skrev 2011-11-24 14:24:18 följande:
    På sätt och vis kan jag förstå dom. När de svenska eleverna överger skolan blir det bara ännu värre. Finns väl tydliga exempel på det i förorterna.

Förstå dem!?

Är det så vi ska bekämpa rasism och främlingsfientlighet också?
    Genom att helt enkelt skilja folk åt, så de slipper sammandrabbas?

Att segregera pga etnicitet i skolan är så fel på precis alla sätt och vis.     
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    Aynrand skrev 2011-11-24 14:29:28 följande:
    NG skall du inte ta en promenad och få lite frisk luft?

Jo snart. Var inte otålig
    Alldeles alldeles snart... 
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    och skrev 2011-11-24 14:24:18 följande:
    På sätt och vis kan jag förstå dom. När de svenska eleverna överger skolan blir det bara ännu värre. Finns väl tydliga exempel på det i förorterna.

Och det ÄR segregation som ställt till dessa problem vi ser. Ska man då uppmuntra det?
    Det finns ett exempel där man blandade elevr från en skola i förorten (detta var i Malmö tror jag) med elever från en skola där nästan endast svenska elever gick och man fann att elevernas resulat (de från förorten) blev betydligt bättre. Och det var inte på andras elevers bekostnad. Innan man gjorde detta, reagerade en del svenska föräldrar genom att FLYTTA sina barn från skolan dit förortseleverna skulle komma.

Grejen är, att precis all forskning visar att det är föräldrars utbildning som spelar störst roll när man ser till hur väl barn lyckas i skolan. Tar man då invandrarbarn, där det tom finns föräldrar med analfabetism och ingen egen erfarenhet från skolan, så är det ju ganska självklart att det blir svårare för dessa elever. Går alla dessa elever tillsammans, blir det ännu svårare. Jag har jobbat på skolor där det inte gått några svenska elever alls och även där särskiljer sig de elever som har föräldrar med utbildning, från resten.

Segregation är fällan, inte lösningen.

Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    och skrev 2011-11-24 14:40:50 följande:
    Javisst är det fel.

Problemet är att de svenska eleverna försvinner helt i vissa skolor. Deras föräldrar gör aktiva val och skjutsar hellre sina barn en bit för att de ska gå med "svenskar". Till slut blir det bara invandrare kvar, och då får vi plötsligt barn som växer upp utan att ha några "svenska" kompisar alls. Kika på skolorna i de fattigaste områdena i Stockholm så kan man se hur eleverna flyttar runt. Detta orsakar dessutom ekonomiska problem för skolorna, oftast för de kommunala skolorna. De har lokaler och personalstyrka anpassad för ett visst antal elever osv, och så försvinner plötsligt hundra barn från en termin till en annan. Det skapar en stor ekonomisk osäkerhet och gör att det är svårt att upprätthålla en stabil och bra skolverksamhet.

Den andra biten är att folk faktiskt föredrar att umgås med andra som är lika dom själva. Man är ofta vän med de som har liknande drag och som man kan identifiera sig med, vilket i sig kan skapa svårigheter i en klass där man är ensam svensk.   
    Och därför, ska vi segregera eleverna?
    För att stoppa den pågående segregationen, där svenska elever flyr förortsskolorna?

Ang ekonomin, så skulle det lätt lösas om skolan förstatligades lite. Kommunaliseringen har inte endast varit av godo.

Gör de? Föredrar att umgås med folk som är lika dem själva?
    Alltså jag börjar tro att du driver med dig när du skriver... "Man är ofta vän med de som har liknande drag och som man kan identifiera sig med."
    Ser inga likhetstecken där alls. Någon jag kan identifiera mig väl med, kan vara någon som inte har en enda fysisk likhet med mig.

Men alright, du säger alltså lika barn leka bäst och därför (bl a) förstår du att man delar in klasser efter etnicitet?       
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    Aynrand skrev 2011-11-24 14:51:14 följande:
    hmm mn sköna salope...har du jackan på dig?
    Jag underhåller min patos ser du väl...?
    Ring mig vid 3  
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    och skrev 2011-11-24 14:55:44 följande:
    Friskolorna förstör hur mycket som helst, och jag har personligen oerhört svårt att se att det är etiskt rätt att tjäna pengar på en skola.

Ja, faktiskt. Kikar man på kompiskretsar kan man ofta se liknande drag, liknande näsor, kindben osv. Samma vid val av partner. Sannolikt för att man omedvetet har större förtroende för de som liknar en då risken för att bli skadad av någon som man är nära släkt med är lägre. Självfallet finns det alltid undantag.

Mig veterligen har jag sagt att jag förstår att de gör så för att undvika att också de eleverna lämnar skolan. Inte någonstans har jag skrivit att jag anser att det är en bra med segregation.

Friskolor har väl inget med detta att göra?

Jag håller fortfarande inte med angående liknande drag.
    Om människor dras till varandra är det oftare för att de har liknande referensramar och intresse, framför liknande utseende.

Ok, du förstår det. Det gör inte jag. Det är ju ett idiotiskt drag. Och jag tror inte alls att det på sikt leder till att de eleverna stannar. Och det leder med all säkerhet till att de med annan etnicitet lämnar skolan. Men jag antar att det är ok, så länge man fått de svenska eleverna att stanna.       
    Eau de Salope
Svar på tråden Trash-tråden