PrimitivMan skrev 2013-07-03 11:09:08 följande:
I lumpen hade vi en del psykologi och ledarskapsutbildning. hade flera befäl som varit lärare på officershögskolan och väldigt intresserade av ämnet.
En teori delar upp människor i lejon, ugglor och hundar.
Lejon: Dominanta, aggressiva
Ugglor: Kloka och eftertänksamma
Hundar: Lojala, följer andra
Vi fick göra en övning där vi skulle diskutera en fråga. Lösningen var helt ointressant utan det egentliga var att studera mönstren i diskussionerna. Vem som går på vem etc. Vem som håller med. Själv var jag lite unik för jag gick på alla i gruppen. Egentliga syftet var att ta reda på vilken personlighetstyp man är. Lejon, uggla el hund.
Det användes sen som ett psykologiskt experiment när vi hade vår "fria kriget" övning (dvs gerillakrigföring som är lite strapatsrik). Ena gruppen, den jag tillhörde, var nästen enbart "Lejon". Den andra gruppen var sammansatt med något Lejon och resten ugglor/hundar. Förutom att övningen i sig var påfrestande, hårt fysiskt, lite sömn och mat och jobbigt väder (plusgrader, regn och minusgrader om vartannat) så lades slitningar inom gruppen till att göra det ännu värre.
Det var väldigt lärorikt. Det är kusligt hur snabbt en del personer bryts ned. Efter fem dagar var en del så apatiska att det var fara för deras liv. Typ gick och la sig och sov frysande under en gran. Det lärde en också att det är först när en person utsätts för hård press som det visar sig om han/hon går att lita på.
Nallen hade nog klassificerats som en hund om han var med på övningen, för han är är väldigt lojal och snäll.
Jag undrar om militären är något för honom.