• och

Trash-tråden

Yoyna skrev 2011-09-18 20:25:05 följande:
    Nä, och jag menade inte att låta sädär heller, skrev för fort. Förlåt!

Gud vet du, jag hade aldrig orkat ha tätt mellan mina. Då hade jag helt ärligt tagit livet av mig. Beundrar alla som klarar det! Hjärta 
    Ha ha. Vi kanske kan enas om att vi båda två skriver fort ibland? Solig
  • och
    Yoyna skrev 2011-09-19 17:21:08 följande:
    Hallå!!!

Jag kan be om er åsikt i en fråga...

Har en kompis som väldigt gärna vill ha en hund, hennes man har sagt nej i flera år( och jag är allmänt skeptisk till att ta en hund till en familj med småbarn och två som jobbar heltid)  men nu har hon bestämt sig. Hon ringgde mig igår och bad mig vara referens till stället de ska köpa hunden från. Jag sa ja efter att ha frågat om hennes man nu var med på noterna. -Självklart är han det, han ska springa en mil med henne varje kväll!

Tio minuter senare får jag ett surt sms från honom "Jag trodde du var på min sida..."

Så nu är han sur på mig för att jag ställt upp på henne... Suck! Jag skrev till honom att jag förstås frågat  henne om hans åsikt innan jag sa ja men nu kommer han tycka att det är MITT fel om de köper hund. Suck... Vad tycker ni jag ska göra????          
    Rent spontant låter det som en idiotisk idé att skaffa hund om båda jobbar heltid och de har små barn. Det kommer bli apjobbigt, och om det bara är en som vill ha hunden är det som bäddat för bråk längre fram.

Vad är det för hund hon har tänkt sig? 
  • och
    I Blackrose I skrev 2011-09-19 17:43:16 följande:
    Gör det men se till att ni hör varandra alla tre så ingen kan förneka den h*n har sagt till dig. Lycka till.

En fråga?
    Är det bara jag som tycker att hål i öronen på små flickor/små pojkar inte är Big deal? Min man hade hål i öronen när han var liten och då bara tråd. Fråga mig inte varför men det är tydligen något dom gör. Själv hade jag små söta guldrhängen när jag var liten och fick hål i öronen när jag var 3-4månader. Vad är felet? Förstår verkligen inte.
    Att ta hål i öronen  är ingen big deal för mig, men jag är lite fundersam över huruvida det är möjligt att ha det på så små barn. Jag kan själv råka fastna i kläder ibland, eller klia mig utan att tänka på att jag har örhängen i, och det gör ont.

Själva debatten kring hål i öronen verkar mer syfta till att förstärka mammors identitet som "goda mammor". Att ta hål går tämligen snabbt och är i princip smärtfritt, och ändrar man sig växer hålen igen snabbt. Löjligt att ens bli upprörd tycker jag. Jag fick aldrig ta hål i öronen som liten, gjorde det när jag var vuxen och var verkligen livrädd (helt i onödan) innan. Önskar faktiskt att mina föräldrar hade fixat det åt mig när jag var mindre istället, det hade besparat mig från en massa oro och beslutsvånda.
  • och
    Yoyna skrev 2011-09-19 18:49:39 följande:
    Tack för era synpunkter Mrs och Och!

Nu har vi pratat alla tre och de är överens och har skaffat en dagmatte så det blir nog bra.

Och, vill inte skriva allt här men min åsikt är att det är en relativt svår och krävande hund. Men de har absolut rätt förutsättningar för att ha en hund. Men jag vet att jag och min familj inte skulle klara av det.
    Nu vet jag inte vad det är för hund, men är det en brukshund som de har tänkt sig så ska de helt klart tänka igenom saken några gånger till, och jag hoppas att de har tidigare erfarenhet av att ha hund.

Valpar får inte lämnas ensamma de första månaderna, tex, och dagmatten borde faktiskt passa hundvalpen hemma hos dom. När hunden blir större kommer den behöva motioneras och tränas i timmar varje dag. Finns det tid till det är det såklart jättebra, annars kommer hunden må dåligt.

Dessutom, och det här är nog det viktigaste argumentet, små barn och hundar går inte ihop. Barn kan inte låta en hund vara i fred, och för att hunden ska bli bra mentalt måste den känna sig helt trygg i sin hemmiljö. Om barnen är yngre än skolålder är det en enormt stor risk för att hunden blir osäker och beroende på ras kan det sluta väldigt illa. 
  • och
    Yoyna skrev 2011-09-19 19:01:19 följande:
    Och: Hon har vuxit upp med hund och deras barn är i skolåldern. Hunden är några år så den är väl ingen valp men behöver kanske behandlas som det de första månaderna iaf.

Som sagt, jag (som vuxit upp med extremt väldresserade jakthundar) skulle inte ha tagit den hunden men jag skulle å andra sidan inte någon hund alls eftersom jag inte är speciellt djurkär.
    Det låter ju bra. Solig

Ursäkta mina långa utläggningar, men jag har sett hundar fara väldigt illa, och kan inte låta bli att föreläsa när ämnet kommer på tal .  
  • och
    I Blackrose I skrev 2011-09-19 21:32:24 följande:
    Köp en magbälte(?). Den hjälper enormt. Du kan hitta på tradera billigt. Rekommenderar det varmt. Du kommer känna dig mycket bättre.
    Ja, det hade jag glömt bort. Det underlättade!
  • och
    lille Birger skrev 2011-09-19 22:02:40 följande:
    Hmm, jag känner ju inte den där tanten så kan inte svara på om hon är en mobbare. Rynkar på näsan
    Jag lovar att skydda dig i sådana fall. Du får gömma dig bakom mina bröst.
  • och
    lille Birger skrev 2011-09-19 22:17:17 följande:
    God natt!
    och skrev 2011-09-19 22:08:53 följande:
    Jag lovar att skydda dig i sådana fall. Du får gömma dig bakom mina bröst.
    Ett par bröst tror jag tyvärr inte utgör tillräckligt skydd för att jag ska känna mig helt trygg. Jag tror att jag är mer av en sån kille som kryper in i slidan när jag känner mig hotad. Nalle
    Du kanske kan ta med dig din snuttefilt in i den andra tråden? Solig
Svar på tråden Trash-tråden