Yoyna skrev 2011-09-19 18:49:39 följande:
Tack för era synpunkter Mrs och Och!
Nu har vi pratat alla tre och de är överens och har skaffat en dagmatte så det blir nog bra.
Och, vill inte skriva allt här men min åsikt är att det är en relativt svår och krävande hund. Men de har absolut rätt förutsättningar för att ha en hund. Men jag vet att jag och min familj inte skulle klara av det.
Nu vet jag inte vad det är för hund, men är det en brukshund som de har tänkt sig så ska de helt klart tänka igenom saken några gånger till, och jag hoppas att de har tidigare erfarenhet av att ha hund.
Valpar får inte lämnas ensamma de första månaderna, tex, och dagmatten borde faktiskt passa hundvalpen hemma hos dom. När hunden blir större kommer den behöva motioneras och tränas i timmar varje dag. Finns det tid till det är det såklart jättebra, annars kommer hunden må dåligt.
Dessutom, och det här är nog det viktigaste argumentet, små barn och hundar går inte ihop. Barn kan inte låta en hund vara i fred, och för att hunden ska bli bra mentalt måste den känna sig helt trygg i sin hemmiljö. Om barnen är yngre än skolålder är det en enormt stor risk för att hunden blir osäker och beroende på ras kan det sluta väldigt illa.