sumpbävern skrev 2011-12-30 21:28:27 följande:
Du behöver inte bli så långdragen Maria. Du ställde en fråga om källa och jag länkade. Regeringen med Ullenhag i spetsen påstår att det är en myt att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken (vilket BRÅ har bevisat förr) När SD motionerar om en ny undersökning som kan reda ut saken så röstar riksdagen enhälligt nej vilket är märkligt med tanke på hur övertygade de är om motsatsen. All fakta finns på sidan jag länkade. Läs innan du ställer frågor.
Det är väl ingen nyhet att invandrare från typiskt muslimska länder är grovt överrepresenterade inom all grov brottslighet. Den som påstår något annat har definitivt inte alla hästar hemma. Orsaken då? Ja inte fan vet jag, men så ligger det iaf till, och har man inte lyckats vända trenden på 20 år eller mer så finns det väl ingen annan lösning än att dra ner på eländet. Eller vad tycker du?
Det finns gott om svenskar som begår brott också. Vilken orsaken är vet jag inte heller, men vi kan ju inte utvisa svenskar tyvärr.
Det verkar som om du har diskuterat med "fel" SD-sympatisörer. Prova tex Mats Dagerlind.
Det där är enbart en källa på att motionen avslogs. Vart säger regeringen att det är en myt att det finns en överrepressentation?
Den undersökning som finns hos BRÅ visar ju för övrigt att det till stor del handlar om nordiska invandrare och andra europeska invandrare. Att människor från just muslimska länder skulle vara överrepresenterade rent generellt, finns inga siffror på.
Trenden är och har alltid varit att brottsligheten är högst i grupper på samhällets botten. Att utvisa alla kriminella invandrare löser ingenting, brottsligheten i Sverige har rent generellt inte ökat (
http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=3&id=336 ) och skulle inte minska nämnvärt av att utvisa de som utvisas kan.
Orsaken känner inte du till nej, inte SD heller. Man ser något som är fel, skiter i varför det är fel och hänger sig desperat fast i dessa få ting de faktiskt har, som man tycker kan "avhjälpas" med sin politik. För de har inte mycket, de har nästan ingenting. Och istället för att se lösningar, letar man syndabockar och menar att hallå, om vi bara gör oss av med detta försvinner problemet. Som att dra upp ogräs utan rötterna liksom.
Det är ett samhällsproblem, inget invandrarproblem.
De invndrare som begår brott är sällan, extremt sällan asylsökande. Begår man brott som asylsökande är det inte lätt att få asyl i Sverige. Har man asyl, uppehållstillstånd samt medborgarskap, är man en del av samhället och bör behandlas som det.
Vad är SD's argument här liksom? Stoppa invandring = stoppa brottslighet?
Bullshit. Jag förstår inte hur man kan se detta som lösningen.
Det är typ som att stänga ner alla skolor som redovisar dåliga resultat och skicka hem eleverna, istället för att finna roten till problemet och arbeta för en lösning.
Invandring kommer alltid finnas, invandrare kommer aldrig skulle vandra hit och dit, SD's lösning är inget mer än ett plåster på en punktering, om ens det.