Inlägg från: PrimitivMan |Visa alla inlägg
  • PrimitivMan

Trash-tråden

För att ta ett sidospår: Någon som har någon rekommendation på någon bra film (OBS! Nu menade jag vanlig film ). Tycker det var länge sedan jag såg något riktigt bra och tycker det inte varit så mycket spännande heller på ett tag. Gärna någon udda, mindre känd film. Gör inget om den har några år på nacken.

Is sex dirty? Only if it's done right
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-02-07 22:22:33 följande:
    Snor ett tips från Aynrand.
    "La Haine"
    (Medan vi faller)

En av de bästa filmer jag sett. Vi har ju alla olika smak, men denna känns som ett enda långt konstverk. 
    Ah den lät intressant. Slog upp den på IMDB. Tack!
  • PrimitivMan

Försöker komma på några egna favoriter.

För att ta några, "Guds stad", "De andras liv" ("Das Leben der Anderen"), "Withnail and I" (underbar uppsjö av one-liners),  "Det Untergang", "Down by Law"

för att nämna några som poppar upp. Jo och givetvis "Dr Strangelove". Det är ju en av mina absoluta favoritkomedier.

Kanske inte så okända dock.

• PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-02-07 22:54:54 följande:
    Tänkte rekommendera just City of God faktiskt...
    Ja det är en höjdare. Våldsam, obehaglig men väldigt bra och intressant. Med lite humor i allt eländet
  • PrimitivMan
    Agridulce skrev 2012-02-07 23:05:16 följande:
    In Brügge.
    Ah ja den är briljant
  • PrimitivMan
    Agridulce skrev 2012-02-07 23:10:58 följande:
    ...Och Burn after reading. Underbart rubbad.
    Allt med bröderna Coen är bra helt enkelt
  • PrimitivMan

NG,

Funderar lite på om jag har sett "Medan vi faller". Känner inte helt igen storyn men har en minnesbild av en fransk film jag har sett som utspelar sig i Paris arabiska förortsghetton med unga människor på glid. Har för mig att slutscenen utspelar sig på en strand. Typ att de har kört en bil ända ut på stranden.

Men det är kanske en helt annan film.

Kom på några andra favoriter "Himmel över Berlin" (tyska originalet). "Paris, Texas", "Diva"

• PrimitivMan
    Anton Chigurh skrev 2012-02-07 23:18:07 följande:
    Nu skäms jag lite, på riktigt. Har den utbränd. Jag ska. LOVAR. Förlåt, min kära Maria. FÖRLÅT.
    Se den. Du kommer inte ångra dig
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-02-08 10:29:59 följande:
    Slutscenen innehåller en bil ja, men ingen strand och det är inte de som kört den.

Denna film är heller inte så "arabiskt ghetto" specifik. Mer allmänt invandrar- och ghettospecifik.
    Filmen är helt i svartvitt och huvudpersonerna (detta har du säkert redan läst) är en arab, en jude och en svart afrikan.

Slutscenen är för övrigt en av de bästa jag någonsin sett. Älskar hur filmen liksom hänger samman och knyts ihop...jag måste se den snart igen känner jag.
    Lite kul är det också att det känns så aktuell. Spelades in typ 95 men skulle kunnat haft premiär i morgon.      
    Undrar vilken film jag tänker på, den var bra i alla fall. Kan klart blandat ihop olika filmer också. Har dock inte något minne av att den jag tänker på var i svartvitt.
Svar på tråden Trash-tråden