PrimitivMan skrev 2012-04-26 21:37:42 följande:
Vilket får mig att misstänka (om man nu skall vara konspirationsteoretiker en smula) att Khadaffi hade rätt när han sa att upproret i iaf Libyen så låg Al Qaida bakom. Det finns en logik i det hela. Orsaka instabilitet och se till att man är mer organiserad än övriga. I Libyens fall kan det mycket väl vara så då Khadaffi hade tagit många steg att förbättra relationerna (uppgörelse ang Lockerbie etc) med väst vilket kanske inte uppskattats.
Förklarar iof inte alla andra revolter, men det är lagen om oförutsedda händelser. Det är som med Honeckers fall där KGB lär ha haft fingrarna med i spelet. För att DDR inte följde tankarna om perestroika. Fick som sagt oförutsedda händelser. Ge folk lite hopp och de tar chansen.
Vet du, jag tänkte just på Khadaffi, Ghadaffi whatever-affi när jag skrev inlägget.
Men jag var för trött för att spinna vidare på det.
Det finns många fler än han som tror på den teorin. Och Khadaffi gick ju verkligen ut stenhårt med att det var så det var.
Han hade ju dessvärre egna motiv han också, inte speciellt mer ärbara. Hans önskan om ett "arabiskt bälte" (tänker på t ex kriget i Tchad på 80-talet) och hans lite halvkoloniala tankar kring Afrika. Kolonialism, något han själv givetvis fördömde.
Men han körde väl sitt eget race.