Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Aynrand skrev 2012-04-29 21:52:30 följande:
    Vem skall leta efter min fjärrkontroll?

Jag finner den med slutna ögon.
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    och skrev 2012-04-29 21:56:50 följande:
    Jag hade kunnat tänka mig att leta efter den med ögonbindel och bakbundna händer till och med.

Precis.
    Finna den i blindo och greppa den med munnen.
    (Vilken passande avatar jag har!) 
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Aynrand skrev 2012-04-30 08:25:47 följande:
    Trevligt att ni ställer upp med att hitta min fjärrkontroll. NG du får ta bort pappre t från din mun.... Jag är kåt.....det är lite synd om mig just nu
    What's new?

Papper borta! 
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place

"Dem" upprörde mig.
    Har jag fel nu kommer jag att skämmas lite, men "dem som promenerar" låter väldigt mycket mer fel än "de som promenerar".

Men ju mer jag tänker på det, desto mer börjar jag tro att detta är ett fall där båda kanske är rätt? För valet är väl fritt i "de som-konstruktioner" som står efter prep eller som är obj?

Som är väl även "som" subjektet i bisatsen här? Det skulle stärka tesen.

Men gud, jag borde vara bättre på det här på riktigt. Skamligt vad man glömmer saker.       

Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-05-02 19:13:56 följande:
    Jag tyckte också dem såg lite märkligt ut där, men jag tror att efter 'för' skall det vara dem. Men i det fallet så är det ok att ha 'de' också även om 'dem' är det korrekta. Man kan byta ut mot du och dig också om dig passar bäst skall det vara dem, som i detta fallet, eller vad säger du?
    Jag har "lärt mig" att man ska byta ut mot vi/oss där vi blir de. Men det funkar ju dåligt här. Har aldrig hört du/dig, men det stämmer säkert.
    Jag tror inte att "de" är fel. Om något så funkar båda.

http://quiz.svd.se/?sTid=871
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Bye baby Bunting skrev 2012-05-04 03:09:17 följande:
    *host* får bara hålla med. Jag har fått lära mig att byta ut mot "hon -henne" efter "och" följer en ny huvudsats...
    Självklart handlar det om språkutveckling och förenkling och det kanske är en given utveckling att subjekt och objekt slås samman. Det verkar råda en extrem förvirring över hur de och dem ska användas. Förlåt att jag våldgästat er tråd Skäms

Så länge du håller med mig är du mycket välkommen

Jag har för övrigt hört at when in doubt, använd "de" eftersom det oftast är rätt och felanvändning av "de" sticker mindre i ögonen än "dem". 
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2012-05-04 09:03:55 följande:
    Har du läst The Hunger Games än ???

Min kära MARIA.... 

Nej och jag har absolut inga intentioner att göra så.

Min RIKTIGA sommarläsning har kommit med posten. 
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2012-05-04 10:03:57 följande:
    Jag har faktiskt tittat på Lil-Ez & co.

Frågan är om du vill ha en recension !!! 
    Med tanke på vilken utförlig recension jag gav (med bilder och allt) så låter jag dig fundera lite på saken
    Aynrand - besudla mig!
Svar på tråden Trash-tråden