Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

och skrev 2012-05-08 22:56:37 följande:
    Ni skulle kunna sätta in Agri istället?

Förvånad
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2012-05-10 08:33:17 följande:
    Maria, MARIA !!!

Jag tog mig igenom La Haine igår kväll och det kommer en recension så småningom. Du kommer inte gilla den recensionen. Men den kommer. 

Jag tittade i ett  helt jävla svep. Borde va värt en tapperhetsmedalj bara det.

Ha en underbar dag, min kära Maria. Solig

Du förstår dig inte på skönhet och lidande Anton.
    Jag ska hjälpa dig med recensionen;

"Heard about the guy who fell off a skyscraper?

On his way down past each floor, he kept saying, to reassure himself, so far so good... so far so good... so far so good…'

How you fall doesn't matter. It's how you land."

Oswald State Correctional Facility. Det är den första tanke jag får i huvudet. Oz är de senaste årens bästa tv-serie för er som lyckats missa den. Den handlar om livet för de interner som finns där. Vad de heter är oväsentligt. På Oz talar man inte i termer som människor. På Oz finns det inget hopp. På Oz finns bara mörker. Och det enda som betyder något är var du har din lojalitet. Du kan skrika, men ingen bryr sig. Allt försvinner in i Oz ogenomträngliga väggar. Eller spolas ner i avloppen. Det enda sättet att komma ut är i en bodybag.
    Möt Mathieu Kassovitz, videogeni. Hans användning av svartvita filter och kamerapositioner är helt geniala ur cineastisk synpunkt. Samtidigt är perspektivet väldigt likt det distanserade, avmätta förhållande Kubricks kameror alltid haft till känslosamma scener. Fast La Haines storhet ligger inte i filmens kvalitativa aspekter. Inte främst i alla fall.
    Vinz, Saïd och Hubert vaknar upp och finner det parisiska ghettot de lever i totalt sönderslaget efter att ett upplopp under natten kämpats tillbaka av militärunderstödda polisstyrkor. Abdel, deras vän, har misshandlats så svårt av övermakten att han just nu ligger och pendlar mellan liv och död på ett sjukhus. En polis blev i samband med upploppen av med sitt tjänstevapen. Vinz inser det symboliska värdet i vapnet så fort han finner det. Han svär att hämnas om Abdel dör. Det går upp för honom att ingen hämnd kan bli mer fullkomlig än att döda en polis med hans eget vapen.
    De tre tonåringarnas liv knyts samman kring just detta vapen. Det tar dem från sina hemkvarter till andra delar av stan, får dem nästan fängslade, ger dem erkännande och status och räddar livet på dem ett par gånger. Det är samma vapen som till slut ger filmen den enda utgång som är möjlig på Oz: tragedi.
    La Haine har säkerligen betytt mer för behovet av realiseringen av samhällets bieffekter och för fransk hiphop än den kommer att göra för filmskapandet. Kassovitz verk är en smältdegel för en rad individuella prestationer i toppklass som skapar en okrossbar enhet. Vincent Cassel gör en fenomenal roll, soundtracket - inte minst med Cutkillers tvåminutersscratch från sitt sovrumsfönster - är allt man kan önska sig av hiphopen 1995 och fotot är otäckt bra. Man behöver inte den stora budgeten för att skapa en bra film. Man behöver bara de rätta referenserna. Och den punkten prickskjuter Kassovitz i sömnen.
    Franska myndigheter tvingade fram totalrevisioner av samtliga polisstationer benägna i Parisområdet efter att La Haine hade chockat landet med sina nakna, svartvita skildringar av polisbrutalitet och dess effekter. Många filmskapare drömmer om att förändra saker, men få lyckas på riktigt. Kassovitz klarade det redan på andra försöket. Det är lätt att förstå Lukas Moodysson som satt i SVT förra sommaren och pratade om hur Medan Vi Faller - som filmens svenska översättning heter, för övrigt en fantastisk titel - var en av de tre bästa filmer han sett. För likt Moodyssons filmade människoöden är det det riktigt svarta i den här filmen som ger den dess kontrast mot omvärlden och definierar dess existens. Den är länge både streetsmart och gripande, men det nattsvarta slutet är oundvikligt. För i La Haine finns inget hopp. Bara mörker. Och när det kommer till kritan är det bara en sak som är värd att ta fasta på.

Hur du faller spelar ingen roll. Det är hur du landar."                  
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2012-05-10 08:33:17 följande:
    Maria, MARIA !!!

Jag tog mig igenom La Haine igår kväll och det kommer en recension så småningom. Du kommer inte gilla den recensionen. Men den kommer. 

Jag tittade i ett  helt jävla svep. Borde va värt en tapperhetsmedalj bara det.

Ha en underbar dag, min kära Maria. Solig

Dessutom är den flerfaldigt prisbeönad och har skapat stor uppståndelse, hur kan du inte tycka att den är vacker?

Jag är för övrigt på skitdåligt humör så jag borde nog se "din" film och skriva en dräpande recension om töntiga vapen.

Död  
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    lille Birger skrev 2012-05-10 14:55:46 följande:
    Jag tycker om när kvinnor sitter på knä sådär, så att skinkorna nuddar fötterna. Tomte

Ja visst är det gulligt ?
    Aynrand - besudla mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-05-10 10:31:46 följande:
    Jag har eh införskattat  filmen, men inte sett den ännu. Fast jag tror jag har sett den. Eller så finns det någon annan fransk film som liknar den.
    Ser fram emot din goda smak!
    Aynrand - besudla mig!
Svar på tråden Trash-tråden