Inlägg från: Driftwood |Visa alla inlägg
  • Driftwood

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 15:32:12 följande:
    Hmm.
    Jag är väldigt osäker på vilken skola du relaterar till när du tänker i dessa banor. Att se och framför allt utgå från individen, somt utveckla kritiskt tänkande och använda olikheter till något positivt där alla kan bidra på sitt sätt är något som skolor verkligen försöker fokusera på och skulle vilja kunna fokusera ännu mer på.

Jag vet inte varför du har den uppfattningen du har. Det är snarare bristen på utbildning som är vingkapande och gör en människa begränsad. Utbildning och skola handlar inte om att lära ut rätt eller fel. Det handlar just om att kunna förhålla sig till information, fakta och bilda egna uppfattningar, tänka kritiskt.

Har du läst på universitetet? Där presenteras få sanningar i min mening och då har jag läst mycket mer än lärarutbildningen. Jag ser inte att skolans mål är annat än att utveckla individer. Givetvis ska man kunna fungera i grupp. Precis som att man ska kunna arbeta självständigt.
    Allt annat vore konstigt. 
    Jag har inga invändningar mot vad du säger mer än att även läraren måste kunna vara kritisk och inte begränsa sig.
    Most gulls don?t bother to learn more than the simplest facts of flight
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 15:42:03 följande:
    Fast det där är ju luddigt. Självklart ska läraren vara kritisk och inte begränsa sig, MEN, man har en läroplan samt kursplan att följa och kan heller inte köpa in vilka läroböcker man vill.
    Skillnaden här är att du kanske ser det som en begränsning i negativ mening, men de rekommenderade böckerna och den rekommenderade litteraturen snarare är utvald just för att stimulera kritiskt tänkande och egna initiativ.
    Helt opåverkad är aldrig människan. Och jag tror fortfarande att ingen utbildning är det största våldet mot människans sinne.
    Ja, jag ser det som ett potentiellt problem att literatur och undervisningsmetoder bestäms från statligt håll.

Det jag efterlyser är att lärare borde vara medvetna om detta problem. Du ser inte paradoxen i att välja literatur för att stimulera egna initiativ?

Du behöver inte referera till alternativet ingen utbildning eftersom ingen pratar om att inte ha någon utbildning.  
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 16:01:40 följande:
    Vem ska bestämma då? Enskilda lärare?

Nej jag anser inte att det nödvändigtvis är en paradox.

Ok. 
    Jag säger inte att jag har en lösning, jag säger att det finns ett potentiellt problem som lärare borde känna till och förhålla sig till. 

Inte nödvändigtvis, men potentiellt? Föreligger det inte ett potentiellt problem då? 
    Hur reagerar en student på att få en bok sig tilldelad? Är det stimulerande för hens initiativförmåga?

• Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 16:17:28 följande:
    Jag förstår vad du säger men ser inte detta som ett av skolans största problem.
    Nej, men det är ett problem, fine
  • Driftwood
    reflections skrev 2012-11-13 16:18:48 följande:
    Jag blev tilldelad ett antal böcker i en svenskakurs en gång. Bland annat Tristan & Isolde. Skulle aldrig ha läst den, och definitivt aldrig gjort en textanays av den på eget bevåg. Men nu gjorde jag det - och såhär i efterhand är jag jätteglad att så skedde, jag lärde mig mycket, jag kunde uppskatta ett stort litterärt verk som jag annars inte skulle upptäckt. Så ja, jag tror det kan vara av godo att tilldela studenter böcker. (ett exempel av många)
    Jag tänker inte specifikt på någon bok eller något ämne. Det jag tycker är olustigt är att staten potentiellt kan styra våra barns uppfattning om världen. Om det görs eller inte är ytterligare en fråga. Men personligen tror jag det, speciellt eftersom så många inte lär sig kritiskt tänkande idag. De reagerar med ryggmärgen efter mönster de lärt sig, någonstans, jag tror det är skolan. Hur skolan är uppbyggd, inte så mycket vad som lärs ut faktiskt utan hur det lärs ut.
  • Driftwood
    reflections skrev 2012-11-13 16:19:53 följande:
    "Staten" är väl inte ngt "ont" per se? 
    Inte per se, men vi har exempel på det eller hur
    Vi har fri press av en anledning, varför inte fri skola? 
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 16:25:54 följande:
    Nej - jag är helt övertygad om att det är slappa föräldrar och dataspel.
    Det är snarare i skolan många ens får chansen att närma sig något annat än det man är van vid. 
    Fair enough

Orsaken kan verkligen debatteras. Vi har alla rätt til vår uppfattning.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 16:27:08 följande:
    Varför inte?
    Hur många anledningar behöver du ?

Vad menar du när du säger "fri skola"?
    Vad ska reglera den och hur?

Fri skola = icke statlig skola
    Fri press = icke statlig press
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 16:27:08 följande: