Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:19:19 följande:
    Jag tycker att väldigt få begrepp är meningslösa. Begrepp gör saker mer konkreta att prata om, inte problemet i sig men företeelsen i en diskussion eller problemlösning. 
    Men just överbefolkningsbegreppet används som ett rött skynke för at skapa rädsla.

Populationsstorlek är så mycket mer komplext än vad som ryms inom det begreppet så att prata om det på det sättet du gjorde skapar bara förvirring. Ett sådant begrepp passar endast för retoriska poönger. 
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:21:52 följande:
    Det skulle sköt sig själv om det var naturens gång. Det som sker nu är inte naturens gång. Det är kapitalismens och människans.
    Allt är naturens gång, vi är en del av naturen.
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:19:19 följande:
    Jag tycker inte att man kan säga att döden liksom sätter stopp för verklig överbefolkning.
    Men så är det ju. 'Överbefolkning' inträder aldrig eftersom de som inte klarar sig dör.
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:27:27 följande:
    Jag använde det inte för någon retorisk poäng. De flesta begrepp är enklare än företeelsen i sig.
    Jag håller inte riktigt med, jag tycker att det är ett enkelt begrepp som gör en komplex situation lättare att greppa. Och där måste man börja.
    Nej, det är ett begrepp som förenklar en komplex situation till något den inte är. 

Som du sade, att ojämn resursfördelning skulle leda till överbefolkning. Det är bara retorik eftersom det inte leder till att det blir fler människor än vad området kan försörja. Området kommer försörja precis så många människor som lever där oavsett. 

Det du gör är att retoriskt försöker säga att ojämn resursfördelning är något dåligt. 
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:34:38 följande:
    Jag tycker att du bortser från mycket av det jag försökt problematisera. 
    Det tycker jag inte. Jag tycker att jag visar att det du problematiserar inte är något problem map 'överbefolkning'.

Men visa du tydligare hur ojämn resursfördelning verkligen leder till något dåligt så köper jag det. 
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:40:19 följande:
    Fast nu syftade jag på att områden på landsbygden negligeras och att människor söker sig till städer som sedan inte kan försörja dem (för här kan vi t ex snacka om när en människa egentligen är försörjd). 
    Klarar inte staden av att försörja dem dör de, det må vara ett problem men det leder inte till överbefolkning.
    Är man fortfarande försörjd vid tiggeri? 
    Ja, det är klart.
    När barn inte kan gå i skolan utan överlever genom att bosätta sig på soptippar (som i Manilla t ex). Är det inte då dags att ta till begrepp som överbefolkning, med målet att alla ska ha ett drägligt liv? Inte "bara" överleva och anses försörjda av kriminalitet, soptippen eller lera?
    Drägligt liv har inte med antalet människor att göra. Finns det ingen mat är det inget drägligt liv även om du är ensam.

• oOOo  oOOo
    lille Birger skrev 2012-10-28 11:52:13 följande:
    Lille Birger och nallen läser och försöker hänga med i diskussionen. Nalle
    Hoppas inte nallen blir bekymrad nu då det pratas om död och elände
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:55:34 följande:
    Hur leder det till något bra (ojämn resursfördelning).
    De rika 20% på jorden använder sig av 80% av jordens resurser. De fattiga 80% använder sig av 20%.
    Många av våra resurser tas från platser där de skulle behövas. Där lokalbefolkningen inte har elektricitet.
    Vi köper metaller (coltan t ex) som bryts av barn i Kongos gruvor och tjänar knappt en svensk timlön på en månad. Den utvecklade världen tjänar på den fattiga världen. Skuldsätter den. Mycket av detta tog fart tillsammans med kapitalismen.
    Det är alltså ingen "naturlig utveckling" eller "circle of life" vi snackar om.
    Det finns så många exempel. Och många av dem är roten till konflikter.
    Darfur i Sudan är ett mycket bra exempel på att ojämn resursfördelning inte är varken är naturlig eller positiv.
    Khartoum blommar, trots växande slumområden, medan Darfur totalt åsidosatts av regeringen. På 60-talet fanns ett sjukhus med tillhörande mödravård. I en region stor som Frankrike. Man började bygga en asfalterad väg på 80-talet, sedan slutade man. Pengarna "tog slut". Medan huvudstaden i norr fortsätter blomma.
    Vad som sedan hände i Darfur vet vi alla.

Ja vad mer... Vatten och den rika världens totala slöseri med detta livselixir som det råder total brist på i många delar av världen. På grund av "naturliga skäl"?
    Nej. På grund av att länderna är så utsugna och förstörda av politik och konflikter att det varken finns kunskap eller resurser att borra brunnar.
    Torka är inte den största anledningen till avsaknaden av rent vatten, globalt.
    Och även om den vore det kan vi ju leka med det riktigt stora perspektivet och fråga vilken del av världen som står för den globala uppvärmingen.

Angående orättvis resursfördelning alltså.
    Intressant. Men varför är det inte 'circle of life'?
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:58:01 följande:
    Nej dräglig liv har inte NÖDVÄNDIGTVIS med hur stor befolkningen är att göra.
    Jag känner att du lite missar min tankegång, eller så missar jag din.
    Jag pratade om definitioner av saker och hur dessa kan utmana din definition av överbefolkning.

Men nu måste jag snart fixa med lunchen... Puh!
    Du vill väga in drägligt liv i begreppet överbefolkning? Som jag ser det är det moving the goalpost eftersom drägligt liv inte har med överbefolkning att göra, inte ens enligt din egen definition ovan.

Svält är ett naturligt ont. Jämvikt kommer inträda oavsett vi vill det eller inte. Det är naturens gång.
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 12:01:09 följande:
    Enligt mig är det inte det eftersom jag anser att människan är lite vilseledd. Jag tror inte det som sker i världen hör till människans natur.
    Om jag trodde det så skulle det vara a circle of life.
    Tror man det, så kan man absolut definiera det som naturens gång osv.
    Människan gör vad som ligger i dess natur såklart. Låter faktiskt mest som religion det du pratar om. Att människan skulle stå över naturen på något sätt.
Svar på tråden Trash-tråden