Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Jag måste lämna in min dator för lagning eller något...

Jag hatar när sådant kostar pengar!

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-10-22 12:33:18 följande:
    Vad har hänt och hur gammal är datorn(iblan är det inte lönt att lägga pengar på att fixa) ?

Den är inte jättegammal, snart 2 år. En HP. Den blir vaaaarm, alltså jättevarm. Och fläkten går hela tiden. Den har blivit så högljudd att jag knappt orkar ha på datorn. Och den var ganska dyr, datorn alltså, med mina mått mätt. Nästan 6000.

Ska lämna in den och se om endast rengöring krävs eller om det är något mer något...blablablakort eller något.

Ringer runt och kollar hur mkt felsökning kostar på olika ställen.

Känns som att detta blir billigare än att köpa en ny.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-10-22 12:42:15 följande:
    Är det en bärbar dator? I så fall är de lite knepiga att själv försöka göra något med. Att den blir varm och fläkten får jobba hårt är ett tecken på att kylningen inte funkar som det skall. Kan vara så enkelt att luftinsug/utsug är blockerade med damm och du kanske kan testa att dammsuga lite försiktigt. Eller så kanske någon av de andra fläktarna i datorn har pajat så att de återstående får jobba hårdare.

Ja en bärbar.

Jag har försökt dammsuga en gång, det blev liiiiite bättre men inte mkt.

Försökte även skruva av baksidan . Gick inte lika bra. Jag har ingen emot DIY men jag vill inte sabba något haha!

Vi får väl se helt enkelt...
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-10-22 12:52:18 följande:
    Har du ett eller två års garanti på den? Är väl antagligen ett år gissar jag på.

Nej bärbara skall man undvika att meck amed. Jag som har byggt ihop ett antal datorer själv undviker att pilla med bärbara. De är väldigt kompakta och ofta knepiga att få siär (och ihop).

Har du för den delen märkt ifall datorn går trögare? Det kan vara så att det är något som gör att datorn får jobba hårdare hela tiden. När pdet är hårdare belastning så fpr processorn jobba hårdare och drar mer ström och alstrar mer värme. Du kan se det genom att aktivera "Task Manager" (torr det heter aktivitetshanterraen om du har svenskt windows. Hhögerklicka längst nere där aktiva program ligger eller tryck ctrl-alt-del och väj task manager därifrån. Se vad det står på "CPU usage".

Ok ska kolla. Har inte ens datorn på nu. Saken är den att fläkten låter helt konstig från att jag bara sätter på datorn. Den går inte trögare. Tycker den är lika snabb nu som när jag köpte den, men jag kanske bara blivit "van" vid att den går långsammare. Det är verkligen inget jag reagerat på.
  • Nice Girl Wrong Place

Alltså CPU-anv varierar ju från 12-28% på sekunder. Men nu har jag just startat datorn. Är inte ens inne på fl på datorn. Bara startsida. Om det är relevant.

• Nice Girl Wrong Place
    Agridulce skrev 2012-10-22 13:01:39 följande:
    Vilket virusprogram kör du?

Erhm...

Jag hade Norton. Sedan gick det ut. Hade inte råd att förnya så jag har typ...Panda cloud antivirus. Gratisversionen. Och sedan något medföljande krafs. Tror jag.

Men som sagt, fläkten låter ju helt överdrivet mycket från att jag trycker på knappen och startar datorn. Och sedan blir den väldigt varm väldigt snabbt. Och fläkten tjuter nästan efter ett tag. Helt ohållbart.
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-10-22 13:04:40 följande:
    Är antagligen fläkten som är på väg att ge sig. Det är mekaniska delar som kan slitas ut eller kanske komma i obalans eller något och inte längre kyla så bra och datorn försöker då öka varvtalet.

Vet inte vad fläktar kostar till bärbara dock men borde inte vara så dyrt.

Hade faktiskt något strul med FL för ett tag sedan. Varje gång jag var inne så jobbade datorn tungt och det fick fläkten att jobba hårdare. Fast det löste sig.

Låter definitivt som det är någon fläkt som inte är som den skall. Borde iaf vara billigare än att köpa en ny dator,

Ja det är så jag tänker.

Men 300 för en felsökning låter väl ok, eller?

Jag ska dra i lite fler trådar, tror jag känner en "snubbe"...
  • Nice Girl Wrong Place

Jag hatar att lämna in datorn.

Min är så full av snusk! Ska försöka gömma i mappar som heter "bilder från föreläsning om almsjukan".

• Nice Girl Wrong Place

Ja det löser sig nog

Svar på tråden Trash-tråden