Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Trust me skrev 2012-12-20 10:32:22 följande:

Samma som rödvinsvänster?
    Ja, bara lite förfinat.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Aynrand skrev 2012-12-20 11:46:15 följande:
    Birger, detta är den absolut finaste bild du postat på FL, fräsch och fin uppsyn
    Mm jag visste att du skulle tycka om den!
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Aynrand skrev 2012-12-20 14:09:04 följande:
    det gulligt
    Ja.
    Det där hade kunnat vara jag med en power point  
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-12-20 14:35:07 följande:
    Haha...eller hur!?
  • Nice Girl Wrong Place
    Aynrand skrev 2012-12-21 18:52:27 följande:
    är det fredagsbön?

Jag vet vad jag skulle be för...
  • Nice Girl Wrong Place
    Agridulce skrev 2012-12-25 16:30:58 följande:
    God fortsättning på julen på er.
    Är lite nere just nu så jag är lite frånvarande.

• Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-12-28 12:44:15 följande:
    Hej Rose! Allt bra med dig?

Menar du just ordet "begå" om abort? Det har jag nog aldrig tänkt på skulle framkalla en bister stämning. Men det är väl att abort har förskönats från vad det egentligen är och blivit en symbol för kvinnlig frigörelse och inte vad det egentligen är, att avsluta ett liv (el en början på liv). Moralistisk tycker jag att abort är en svår fråga.

Var börjar och var slutar livet? är det så att vi i demokratisk ordning (dvs via ett beslut i riksdagen) kan bestämma att mänskligt liv börjar efter 8 veckor (även om abort utföras senare än så). Innan dess är det inte ett liv? Ett människofoster och ett grisfoster tex är mycket lika väldigt långt vilket talar för att gränsen för när det  är en människa kanske är i ett långt senare stadium. Samtidigt så kan man rädda ett för tidigt fött barn längre och längre ned i fosterstadiet. Är det då att räkna som mänskligt liv eftersom vi med teknologins hjälp kan göra att fostret överlever och utvecklas. Är vårt begrepp då vad som är mänskligt liv avhängigt hur avancerad vår teknologi är? Om vi med teknologins hjälp kan få ett foster att utvecklas utanför kvinnans livmoder vid 6 veckor bör räkna det som mänskligt liv och förbjuda abort efter 6 veckor?

Nu låter det kanske som jag är emot abort, vilket jag inte är. Det finns massor av anledningar att tillåta abort . Men jag förstår de som är abortmotståndare.
    Typ 60% av de som föda efter v 23 överlever. Man har räddat barn tidigare än så men det handlar om extrema fåtal i världen och det har väl handlat om typ v 21-22. Chansen att dessa barn överlever är jättesmå och om de överlever får de inte sällan handikapp. Hjärtproblem, problem med syn och hörsel eller andra problem. Frågan är inte hur tidigt födda man kan rädda utan vad som är humant. Det handlar ju om lungornas utveckling bland annat och att barn innan en viss vecka inte alls kan andas eller överleva utanför livmodern, det finns medicin (well kortison) som kan utveckla lungorna snabbare, men med de skador som många för tidigt födda faktiskt får, ställer jag mig frågan om vad som är humant.

Samma vad gäller abort. Men där handlar det både om mamman och barnet.
    Kvinnor blir gravida genom allt från brutala våldtäkter till övergrepp av familjemedlemmar och för mig är abort en självklar rättighet. Jag tycker gränsen för abort som den är nu är helt ok. Det handlar inte om foster som kan överleva av sig själva utanför livmodern. Det är enligt mig varken mord eller fel.
    Fel blir det om någon börjar använda det som rent preventivmedel, men om en kvinna känner så starkt att hon inte vill föda ett barn (av olika anledningar) så vinner varken hon eller ett framtida barn på att hon ska förnekas abort och tvingas föda ett barn hon inte vill ha.

Och dessa åsikter har jag med stor erfarenhet av både det ena och det andra.

Svar på tråden Trash-tråden