Inlägg från: Driftwood |Visa alla inlägg
  • Driftwood

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-31 14:00:45 följande:
    Och så ser jag vuxna människor som liksom bara "ah jag skulle ljuga om jag sa att jag brydde mig".

Wtf?    
    Jag tror att många helt enkelt vänder sig emot ett system med allmosor och mellanhänder. Personligen tycker inte jag det är empati att ta med ena handen och ge med den andra. Tycker att det hade varit bättre om vi i Sverige tex propagerade för att ta bort alla handelshinder(typ strafftullar) som används för att skydda inhemsk industri på bekostand av utveckling i andra länder.

Givetvis är det inte helt okontroversiellt heller ur miljösynpunkt men det hade varit mer juste. Detta hade lett till att vi fått det sämre ekonomiskt och de bättre men om det är rättvisa vi vill ha så borde vi ta hela steget ut. Att tvinga andra att jobba för låga löner och ge dem allmosor känns osympatiskt.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-31 15:33:55 följande:
    Problemet är också att Sverige är en sådan liten del i det hela. Det behövs liksom något världsomvälvande för att jämna ut saker.
    Det har du rätt i. Hade varit intressant dock om någon resonerade utifrån denna ståndpunkten i media. Om det redan görs så görs det inte högt nog.
  • Driftwood
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 08:49:51 följande:
    Varför skulle man? DEt lönar sig mer att hålla Afrika så som den ser ut idag? 
    Så tror inte jag att det är. Jag tror att det hade "lönat" sig för oss också om tredje världen fått det bättre. Problemet är väl att det i ett kortsiktigt perspektiv inte ser ut som det "lönar" sig.

Sverige hade inte varit det det var idag om resten av Europa levde på svältgränden tex.
  • Driftwood
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 09:05:38 följande:
    Hur skulle det löna sig?! 
    Handel kräver minst två parter tex.
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 09:05:38 följande:
    Shahen började bygga landet, vi hade en fungerande samhälle. Okej att han var en grym diktatur men landet började se ut som vilket annat europeisk land men så började han bli girig ochgapade för mycket. Såg du hur lätt det var för "väst"/USA  plocka bort honom och ersätta honom med en fullstäöndig idiot, starta en meningslös krig och få dom två största länderna i mellanöster att backa flera tusen år i utvecklingen.
    Saudi var bara en piss i mellanöster på den tiden och kolla hur mycket makt dom har idag. TACK vare USA som hålla ME i schack så denne kan pumpa ut oljan i lug och ro.
    Samma sak med Afrika. Exakt samma sak med Afrika. Sen ska vi inte glömma Sovjet.
    Ledsen men jag kan inte följa din tankegång här
  • Driftwood
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 09:15:55 följande:
    Inte är det afrikas befolkning som står som ena partner.
    Det är det som är poängen, att det hade varit bättre om de gjorde det på ett jämbördigt vis, för alla i längden.
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 09:15:55 följande:
    Det började bli någorlunda västerländsk i Iran och kolla vad som hände?
    Bara för att det gick åt pepparen en gång betyder inte det att potentialen för att det skall kunna gå inte finns. Nu var det inte det som var frågan heller utan att det faktiskt hade varit bättre för alla om de hade fått en starkare ekonomi. Vi i sverige har ju tex glädje av att USA producerar produkter vi vill ha som förbättrar vårt liv. På samma sätt har tredje världen en enorm outnyttjad potential.
  • Driftwood
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 09:23:59 följande:
    Iran, Irak, Jugoslavien, Afghanistan, Sovjetunionen......

Men det går helt utmåärkt att pumpa ur "potentialen" så som den ser ut idag i dom länderna diskussionen handlar om. Varför anstränga sig och försöka ge dom självstyre? Det låter ju oerhört korkad att försvåra för sig själv när man utan några som helst problem får det man vill ha från länderna ifrågan.
    Du resonerar som att de nått sin fulla potental redan.
  • Driftwood
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 09:29:51 följande:
    Jag tror inte väst/USA är särskilt intresserad av andra potentialer än det dom redan får från dessa länder. Faktiskt. 
    Det är möjligt. Men det betyder inte att det är bäst, eller ens bra. Som jag ser det är det kortsiktigt tänkande som förstör.
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 09:29:51 följande:
    Olja, guld, ädelstenar, koppar m.fl. till sjuka låga priser. Priserna skulle mångdubblas om Afrikas befolkning skulle få självstyre och ha något att säga till om något väst/USA redan har fått smaka på så varför anstränga sig?
    Det är möjligt. Men det betyder inte heller att det skulle vara något dåligt om de länder som har resurserna förädlade dem själva.

För oss gör det ju ingen skillnad om vi köper iPods från Uganda istället för USA.
  • Driftwood
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 09:41:57 följande:
    Dessutom ska vi inte glömma att länderna har sjukt höga landsskulder till väst. Något jag aldrig har förstått hur det gick till. Vill någon förklara så är jag intresserad. 
    Det är inte så konstigt. När ett land behöver pengar ger det ut obligationer, vem som helst kan köpa dessa i spekulationssyfte. Svenska staten är "skyldig" sin egen befolkning pengar i den meningen, alla som äger obligationer har en skuld ett erfordra från staten.

Har du köpt obligationer utgivna av stat i tredje världen är de skyldig dig pengar. Stora institut i väst köper obligationer i länder där de tycker sig få bra ränta. USA är skyldig Kina en massa pengar eftersom kina köpt obligationer utgivna av USA för att täcka upp budgetunderskott bla.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 09:48:16 följande:
    Jo men ta coltan som exempel. Vi behöver det för tillverkning av mobiltelefoner. Är direkt beroende av det. Malmen utvinns ur gruvor i Kongo av barn som tjänar i stort sett nada och så snart malmen når Europa, blir den värdefull.
    Ja, idag köper väst billiga råmatrial. Men det betyder inte att det är det optimala i det långa loppet.

Som tankeeperiment.

Om USA hade ekomoni som tredje världen hade det varit bättre för oss i Europa?
    Förmodligen inte eftersom nyinnovation och produktion blir bättre ju fler som håller på med det. För mänskligheten är det bättre om fler kan fokusera på innovtion.
  • Driftwood
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 22:12:03 följande:
    Jaha,  jävligt smart om man vill hålla vissa länder under kontroll.
    Tack för informationen. Detta har jag alltid undrat över.
    Fast dom kan ju strunta i att betala sina skulder men precis som i privatekonomi blir det svårare att låna nästa gång, de måste lova än högre ränta på sina obligationer för att någon ska vilja köpa.
Svar på tråden Trash-tråden