• och

Trash-tråden

lille Birger skrev 2011-11-23 13:13:51 följande:
    Jag vill också bli nedpressad, av en stor, tung kvinnorumpa. Drömmer 
    Precis det jag har sagt ju.
    The hard way is the right way.
  • och

Varsågod, Mrs och alla andra som har god smak angående armar. Han ser lite väl snäll ut, dock:

• och
    Aynrand skrev 2011-11-23 15:33:53 följande:
    Hmmm looks more like a pool guy rather than a Mr pipe cleaner
    Det var armarna som var intressanta. För övrigt kan man ju blunda med.
  • och
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-23 23:26:09 följande:
    Ja en kvinna är det absolut. Men ordagrant? Nej.  
  • och
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-24 14:28:14 följande:

Förstå dem!?

Är det så vi ska bekämpa rasism och främlingsfientlighet också?
    Genom att helt enkelt skilja folk åt, så de slipper sammandrabbas?

Att segregera pga etnicitet i skolan är så fel på precis alla sätt och vis.     
    Javisst är det fel.

Problemet är att de svenska eleverna försvinner helt i vissa skolor. Deras föräldrar gör aktiva val och skjutsar hellre sina barn en bit för att de ska gå med "svenskar". Till slut blir det bara invandrare kvar, och då får vi plötsligt barn som växer upp utan att ha några "svenska" kompisar alls. Kika på skolorna i de fattigaste områdena i Stockholm så kan man se hur eleverna flyttar runt. Detta orsakar dessutom ekonomiska problem för skolorna, oftast för de kommunala skolorna. De har lokaler och personalstyrka anpassad för ett visst antal elever osv, och så försvinner plötsligt hundra barn från en termin till en annan. Det skapar en stor ekonomisk osäkerhet och gör att det är svårt att upprätthålla en stabil och bra skolverksamhet.

Den andra biten är att folk faktiskt föredrar att umgås med andra som är lika dom själva. Man är ofta vän med de som har liknande drag och som man kan identifiera sig med, vilket i sig kan skapa svårigheter i en klass där man är ensam svensk.   
  • och
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-24 14:46:04 följande:
    Och därför, ska vi segregera eleverna?
    För att stoppa den pågående segregationen, där svenska elever flyr förortsskolorna?

Ang ekonomin, så skulle det lätt lösas om skolan förstatligades lite. Kommunaliseringen har inte endast varit av godo.

Gör de? Föredrar att umgås med folk som är lika dem själva?
    Alltså jag börjar tro att du driver med dig när du skriver... "Man är ofta vän med de som har liknande drag och som man kan identifiera sig med."
    Ser inga likhetstecken där alls. Någon jag kan identifiera mig väl med, kan vara någon som inte har en enda fysisk likhet med mig.

Men alright, du säger alltså lika barn leka bäst och därför (bl a) förstår du att man delar in klasser efter etnicitet?       
    Friskolorna förstör hur mycket som helst, och jag har personligen oerhört svårt att se att det är etiskt rätt att tjäna pengar på en skola.

Ja, faktiskt. Kikar man på kompiskretsar kan man ofta se liknande drag, liknande näsor, kindben osv. Samma vid val av partner. Sannolikt för att man omedvetet har större förtroende för de som liknar en då risken för att bli skadad av någon som man är nära släkt med är lägre. Självfallet finns det alltid undantag.

Mig veterligen har jag sagt att jag förstår att de gör så för att undvika att också de eleverna lämnar skolan. Inte någonstans har jag skrivit att jag anser att det är en bra med segregation.
  • och
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-24 15:53:08 följande:

Friskolor har väl inget med detta att göra?

Jag håller fortfarande inte med angående liknande drag.
    Om människor dras till varandra är det oftare för att de har liknande referensramar och intresse, framför liknande utseende.

Ok, du förstår det. Det gör inte jag. Det är ju ett idiotiskt drag. Och jag tror inte alls att det på sikt leder till att de eleverna stannar. Och det leder med all säkerhet till att de med annan etnicitet lämnar skolan. Men jag antar att det är ok, så länge man fått de svenska eleverna att stanna.       
    Friskolereformen torde vara ytterst relevant i den här frågan eftersom man genom det fria skolvalet kan byta skola från en termin till en annan, vilket som jag skrev får stora implikationer för de berörda skolorna. Skolan i artikeln påpekade att indelningen i klasser gjordes av ekonomiska skäl för att hindra ytterligare elevflykt. Huruvida de enbart vill ha norska elever eller inte har jag ingen lust att spekulara i, men jag hoppas förstås att så inte är fallet.
  • och
    I Blackrose I skrev 2011-11-24 16:58:22 följande:
    Jag är klar med seriösa diskussioner här på FL. Tänker bara larva mig sista tiden.

Vill ändå skicka puss och kram till er. {#emotions_dlg.flower}

Hej Rose!

Mår du bättre idag? Solig 
  • och
    Agridulce skrev 2011-11-24 17:04:34 följande:
    Känner mig som en ytlig pajas när jag inte orkar med i andra diskussionen men jag har annat i skallen.

Men däremot kan jag rekommendera en suverän färg de har på rea på H&M nu. Isadoras färg Chelsea red. Bara 39 pix. Dessutom gillar jag färgen pga namnet.

Kan ju inte säga att jag fallit för problemet med att smeka mig när jag målat naglarna. Däremot får jag ju ett enormt behov av att börja leta efter saker i lådor. Detta med ett förödande resultat för nagellacket.
    Glitterlack är lösningen. När jag har sabbat nagellacket målar jag över med ett genomskinligt glitterlack, då syns det inte så bra och så blir alla barn glada när det glittrar med. Solig
Svar på tråden Trash-tråden