Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-24 14:46:04 följande:
Och därför, ska vi segregera eleverna?
För att stoppa den pågående segregationen, där svenska elever flyr förortsskolorna?
Ang ekonomin, så skulle det lätt lösas om skolan förstatligades lite. Kommunaliseringen har inte endast varit av godo.
Gör de? Föredrar att umgås med folk som är lika dem själva?
Alltså jag börjar tro att du driver med dig när du skriver... "Man är ofta vän med de som har liknande drag och som man kan identifiera sig med."
Ser inga likhetstecken där alls. Någon jag kan identifiera mig väl med, kan vara någon som inte har en enda fysisk likhet med mig.
Men alright, du säger alltså lika barn leka bäst och därför (bl a) förstår du att man delar in klasser efter etnicitet?
Friskolorna förstör hur mycket som helst, och jag har personligen oerhört svårt att se att det är etiskt rätt att tjäna pengar på en skola.
Ja, faktiskt. Kikar man på kompiskretsar kan man ofta se liknande drag, liknande näsor, kindben osv. Samma vid val av partner. Sannolikt för att man omedvetet har större förtroende för de som liknar en då risken för att bli skadad av någon som man är nära släkt med är lägre. Självfallet finns det alltid undantag.
Mig veterligen har jag sagt att jag förstår att de gör så för att undvika att också de eleverna lämnar skolan. Inte någonstans har jag skrivit att jag anser att det är en bra med segregation.