Trash-tråden
PrimitivMan skrev 2013-10-23 21:46:53 följande:
Sen är det givetvis skillnad på invandrare och invandrare. Är man av europeisk härkomst så har man mer av samma kulturella bakgrund som svenskar. Det är ju mer av kulturkrock om man man är muslim och kommer från Irak. Håller med vad du säger. Det är lite det jag menar i det jag skriver också. Det hänger rätt mycket på det egna personliga ansvaret. Många invandrarkvinnor verkar ha fattat det och ser sin chans ut ur det liv de har, både den egna förtryckande kulturen och en chans att få en bättre situation i övrigt.
Men jag tycker att det är en viktig aspekt. Jag har jättesvårt att prata om sådana här frågor utan att försöka se det större perspektivet.
Varför tar dessa kvinnor i större utsträckning än männen det ansvaret?
Ska vi bara konstatera att det är så och skaka på huvudet åt alla andra?
Vi har alla ett ansvar, som individer, som samhällsmedborgare, så känner jag. No man is an island.
Jag tycker synd om de män som fastnar på den platsen Aynrand skriver om. Inte "aaawww" och klapp på huvudet-synd-om, men de gör sig själv till fångar i ett mentalt fängelse med vaneföreställningar om hur samhället bör se ut och om hur de bör bli respekterade utan att egentligen tillföra något.
Kvinnor från invandrarfamiljer har faktiskt ofta mer press på sig att vara duktiga i skolan osv, medan männen liksom förväntar sig reda sig själva, eftersom de är så "starka" av naturen.
Tro mig jag har bevittnat dessa strukturer många år från första parkett. Och utöver det personliga ansvaret så har samhället ett ansvar att hjälpa där allt annat misslyckats.