Inlägg från: en rund boll |Visa alla inlägg
  • en rund boll

Kan du lita på en rökare?

Magnux skrev 2011-08-26 13:17:26 följande:

Sambandet rökning -låg intelligens är det lätt att skaffa sig en genrell uppfattning om genom att studer några större arbetsplatser och skolor. Exempel:

Sjukhus - undersköterskor och städpersonal röker. Inte en enda läkare.

Kommunhuset - städpersonal och vaktmästare röker. Inga högre tjänstemän.

Gymnasieskola - IV-programmet röker, inte en enda naturvetare eller teknisk linje.

Men jag tror ändå inte att det är intelligensen som har störst betydelse, utan graden av självkontroll. Det är självkontrollen som avgör om du är svag nog att börja röka, eller stark nog att sluta.

Jag är läkare OCH rökare.
    Dessutom är det ganska vanligt att läkare röker... 
  • en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 12:12:10 följande:
    Det tror jag inte på. Skulle det vara sant hoppas jag du slutar röka eller byter jobb.
    Vad är det du inte tror på? Att jag röker eller eller på mitt yrke?

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 12:45:03 följande:
    Kombinationen. Träffade jag en läkare som rökte skulle jag utan tvekan be att få byta läkare. 

Skulle du anlita en elektriker som hade ledningar ihopvirade med eltejp hemma i sovrummet?

Du har nog träffat ganska många läkare i ditt liv som röker, utan att veta om det.

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 12:53:11 följande:
    Naturligtvis, men OM jag visste om det skulla jag byta. Jag ska fråga nästa gång jag träffar en läkare: "Jag har hört att inga läkare röker - stämmer det?"

Var har du hittat det där påståendet? 
    Eller har du hittat på det själv?
    Vem har du "hört" det av? 

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 12:59:04 följande:
    Hittat på själv. Jag kommer att fråga just så.
    Men du skrev tidigare i tråden:
    "Sambandet rökning -låg intelligens är det lätt att skaffa sig en genrell uppfattning om genom att studer några större arbetsplatser och skolor. Exempel:

Sjukhus - undersköterskor och städpersonal röker. Inte en enda läkare.

Kommunhuset - städpersonal och vaktmästare röker. Inga högre tjänstemän.

Gymnasieskola - IV-programmet röker, inte en enda naturvetare eller teknisk linje."

Vart får du den här informationen ifrån? Vilken källa har du använt dig av? 
    För de  påstående du kommer med presenteras ju som fakta av dig i detta inlägg.
  • en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 13:03:41 följande:
    Detta är mina egna observationer från arbetsplatser.
    Du har då varit på alla sjukhus i landet?
    Alla kommunhus?
    Alla gymnasieskolor?

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 13:11:35 följande:
    Nej. Ett sjukhus, ett kommunalhus och två gymniseskolor. Du då?
    Så alltså är dina observationer helt otillförlitliga och kan enkelt förkastas som fördomar.

Några fler sjukhus och faktiskt inte räknat kommunhus men har varit ute i ett 20-tal gymnasieskolor och pratat om organisationen jag arbetar för.
    Fast jag förstår inte varför det är relevant. 
    Min poäng var att ditt tidigare inlägg presenteras som fakta (i och med dina ordval), när det sedan visar sig att du inte har några som helst belägg för det du skriver.

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 13:22:45 följande:
    Bra. Jag har nu möjlighet att debattera med en läkare som röker och som enbart sätter tilltro till vetenskapen.

Säg mig - har du sett någon statistik över samband mellan rökning och utbildning och socialklass?
    Absolut,  du kan t ex läsa folkhälsoinstitutet rapport från 2009. 

Grupper som använder mest tobak dagligen
    -Arbetslösa män (49 procent)
    -Män med sjuk/aktivitetsersättning (49 procent)
    -Män med dålig ekonomi (40 procent)

Grupper som använder minst tobak dagligen
    -Kvinnor med lång utbildning (10 procent)
    -Kvinnor med god ekonomi (12 procent)
    -Äldre män (65-84 år) (12 procent)

Däremot så vänder jag mig stark mot ditt sätt att dra alla över en kam. Det finns många rökare som är ytterst kompetenta i sina yrkesroller.

• en rund boll

Tex:
     Barack Obama, Albert Einstein, Thomas Edison,
    Alexander Graham Bell,Robert Oppenheimer , Edwin Hubble, Winston Churchill, , Franklin D Roosevelt, Bill Clinton Helmut Schmidt, Gerhard Schröder, Drottning Margrethe II, John F Kennedy, president Gerald Ford, George Orwell, Oscar Wilde ,Jean-Paul Sartre, JR Tolkien
    För att nämna några..
    Eller var/är alla de här personerna opålitliga och lågutbildade enligt dig?

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 13:37:06 följande:

Dra alla över en kam? Om jag säger att flest abetslösa män röker så stämmer det ju?

Absolut inte, vet du hur många arbetslösa akademiker det finns?
    Alla utan jobb är inte lågutbildade...tänk längre än näsan räcker nästa gång :) 
  • en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 13:45:35 följande:
    Det har jag inte heller sagt.
    Magnux skrev 2011-08-28 13:42:39 följande:
     Lägre sociaklasser röker mest.
    Inte?
  • en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 13:49:16 följande:
    Är egna observationer "Inga som helst belägg"?

Om jag ser en person som slår sig när han spinger in i en vägg så har jag inga som helst belägg för att det kan göra ont om jag gör det? Jag måste hitta en vetenskaplig undersökning som visar det?
    När du skriver ett sånt inlägg med de ordvalen, ja då måste du presentera belägg för det.
    HADE du skrivit "enligt mina observationer" så hade jag inte anmärkt på det.
    Men nu presenterade du det som fakta, och gör man det så kommer man med källor.
    Ivf om man ska diskutera på en högre nivå.
    Du vet, sånt man får lära sig på universitetet... 
  • en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 13:55:12 följande:
    Detta är en debatt. Jag utrycker mina åsikter. Självklart har jag studerat statistiken. Jag tycker trots allt att egna observationer är inressantare än andras. 

Men vi ska hålla hårt på den vetenskapliga korrektheten från nu så att debatten inte spårar ur.
    Du förstår ju fortfarande inte vad jag menar med dina ordval.

Gör du så, själv ska jag ta mig en kopp kaffe och en cigg och sedan bege mig till jobbet.
    Ha en bra dag

• en rund boll

Helt sanslöst poänglös tråd.
    TS litar inte på rökare. Okej...so? 

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-31 09:10:11 följande:
    Förstår inte riktigt vad du skriver.
    H*n skriver; att om du kan döma rökare, varför dömer du då inte dessa personer?
  • en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-31 10:18:57 följande:
    Empatilös - hur menar du? Menar du att du litar på folk som kan ställa sig utanför sina värderingar? Det låter väldigt konstigt. Det är väl personer som står för sina värderingar och principer som är pålitliga?

Jag litar inte på knarkare heller. Men övriga exempel är inte odiskutabla.
    Lever du ALLTID som du lär?
    Har du aldrig någonsin fallit för en enda frestelse?  Aldrig tänkt att du inte borde äta den där godisbiten men gjort det ändå? Seriöst? 

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-31 11:52:43 följande:

Jag har inte utfärdat några livsregler för andra människor. Jag har sagt att jag inte litar på rökare, därför att dom saknar en förmåga att inse oundvikliga och odiskutabla konsekvenser av sitt eget agerande.

Så du har aldrig gjort något du vet att du inte borde göra?
  • en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-31 12:04:58 följande:
    Jo. Misstag kan man göra, och lära sig av. Dumma saker upprepar man inte. Men en rökare fortsätter att upprepa samma dumma misstag flera gånger varje dag, utan förmåga att se konsekvenser av detta.
    Vad är det som säger att man inte ser konsekvenserna?
  • en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-31 12:20:57 följande:
    Jag är helt säker på att du ser konsekvenserna. Det är din oförmåga att koppla ihop oundvikliga konsekvenser med ditt eget agerande som är skälet att jag inte litar på rökare.
    Vad vet du om min förmåga?
  • en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-31 12:29:38 följande:
    Den förmåga jag beskrev saknar du.
    Inte alls.
    Jag är mycket väl medveten om riskerna och vad jag utsätter min kropp för. 

Svar på tråden Kan du lita på en rökare?