Inlägg från: en rund boll |Visa alla inlägg
  • en rund boll

Kan du lita på en rökare?

Magnux skrev 2011-08-26 13:17:26 följande:

Sambandet rökning -låg intelligens är det lätt att skaffa sig en genrell uppfattning om genom att studer några större arbetsplatser och skolor. Exempel:

Sjukhus - undersköterskor och städpersonal röker. Inte en enda läkare.

Kommunhuset - städpersonal och vaktmästare röker. Inga högre tjänstemän.

Gymnasieskola - IV-programmet röker, inte en enda naturvetare eller teknisk linje.

Men jag tror ändå inte att det är intelligensen som har störst betydelse, utan graden av självkontroll. Det är självkontrollen som avgör om du är svag nog att börja röka, eller stark nog att sluta.

Jag är läkare OCH rökare.
    Dessutom är det ganska vanligt att läkare röker... 
  • en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 12:12:10 följande:
    Det tror jag inte på. Skulle det vara sant hoppas jag du slutar röka eller byter jobb.
    Vad är det du inte tror på? Att jag röker eller eller på mitt yrke?

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 12:45:03 följande:
    Kombinationen. Träffade jag en läkare som rökte skulle jag utan tvekan be att få byta läkare. 

Skulle du anlita en elektriker som hade ledningar ihopvirade med eltejp hemma i sovrummet?

Du har nog träffat ganska många läkare i ditt liv som röker, utan att veta om det.

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 12:53:11 följande:
    Naturligtvis, men OM jag visste om det skulla jag byta. Jag ska fråga nästa gång jag träffar en läkare: "Jag har hört att inga läkare röker - stämmer det?"

Var har du hittat det där påståendet? 
    Eller har du hittat på det själv?
    Vem har du "hört" det av? 

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 12:59:04 följande:
    Hittat på själv. Jag kommer att fråga just så.
    Men du skrev tidigare i tråden: