Inlägg från: giftgrodan |Visa alla inlägg
  • giftgrodan

ts, jag frågar återigen: hur definierar du rökare? Jag röker _ibland_, kanske en gång i månaden, gör det mig till en av dem du inte litar på?

• giftgrodan
    Magnux skrev 2011-08-24 23:22:04 följande:
    En gång i månaden? Verkar helt onödigt.
    Nej, det är inte onödigt, det ger mig en kick och är väldigt skönt.
  • giftgrodan

och jag undrar fortfarande hur du definierar rökare... vill gärna veta om jag är möjlig att lita på eller inte.

• giftgrodan
    Magnux skrev 2011-08-25 00:03:00 följande:
    Om du slutar att röka kan du vara en pålitlig person.
    Kan du då vara snäll och definiera "rökare"? *fråga för fjärde gången*
  • giftgrodan

Alltså, jag fattar inte. Varför vägrar du ens svara på hur du definierar rökare? För mig har rökningen stora positiva effekter, just eftersom jag gör det så sällan.

• giftgrodan
    Magnux skrev 2011-08-30 20:58:30 följande:
    Det verkar som att nästan alla som svarar i den här tråden själva är rökare eller snusare, eller försvarar någon närstående som är det.
    Det är svårt att veta, eftersom du vägrar att definiera ordet rökare. Märkligt, eftersom du verkar kräva ordentliga definitioner och redovisningar från alla andra som skriver i tråden.
  • giftgrodan
    Magnux skrev 2011-08-30 21:10:10 följande:
    Rökare = den som inte slutat röka.
    Så man är en rökare även om man bara gör det nån gång i månaden?
  • giftgrodan
    Magnux skrev 2011-08-31 11:52:43 följande:

Jag har inte utfärdat några livsregler för andra människor. Jag har sagt att jag inte litar på rökare, därför att dom saknar en förmåga att inse oundvikliga och odiskutabla konsekvenser av sitt eget agerande.

Inte alls. Jag röker någon gång i månaden för att det är otroligt skönt och ger mig en kick. Jag förstår att det rent hälsomässigt inte är bra för mig, men fördelarna överväger nackdelarna. Varför kan du inte inse att det kan vara så för en del?
  • giftgrodan
    Magnux skrev 2011-08-31 12:03:28 följande:
    Nästan allt vi gör i livet är ett val mellan en fördel, en risk och en kostnad. Det är bra att träna, men innebär en risk för skador. Att inte träna är en risk. Att cykla till jobbet är bra, men en stor risk. Att ta bilen en mindre risk, men en större kostnad. Vilken kost som är bäst är högst diskutabelt. Och så vidare. Det handlar i dom flesta fall om val man måste göra, och vilket som är bäst är ingalunda självklart.

Men inte rökning. Det är allmänt känt att rökning är endast skadligt och helt utan positiva effekter.

Men varför påstår du att det är helt utan positiva effekter? Det ÄR det ju inte. Det är skönt och ger en kick = positiva effekter!
  • giftgrodan

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=3498560 Rökning minskar risken för Parkinson = positiv effekt. Rökning minskar också risken för essentiell tremor = positiv effekt.

(Och nej, jag försöker inte rättfärdiga rökande, det har ju extremt mkt negativa effekter, men uppenbarligen FINNS det en del positiva effekter också!)

• giftgrodan
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-08-31 11:59:46 följande:
    Anser man att fördelarna med rökning överväger nackdelarna kan jag bara beklaga.
    Läste du resten jag skrev?
  • giftgrodan
    Magnux skrev 2011-08-31 12:55:44 följande:
    Måttlig alkoholkonsumtion ger inga skador, och är möjligen nyttigt. Det är diskutabelt. Samma gäller koffein. Avgaser är skadliga, men en oundviklig konsekvens av bilkörning, vilken har positiva effekter i samhället.

Rökning är odiskutabelt skadligt utan positiva effekter.

Med den logiken gäller ju samma sak alkohol, det vore ju möjligt att få de ämnen som är positiva utan att dricka alkohol precis som det är möjligt att göra nikotinläkemedel.
  • giftgrodan
    Magnux skrev 2011-08-31 13:04:36 följande:
    En hårddragen jämförelse. Men om en rökare påverkades på samma sätt så skulle det vara självklart oacceptabelt att röka under arbetstid. (Observera att jag inte menar rökning PÅ arbetstid, utan under arbetsdagen).

Men märkligt nog så kan många alkoholister klara sig hela dagen utan alkohol, men krökar till på kvällen. Och dom tar sällan en hutt på morgonen innan jobbet. Men mycket få rökare röker endast hemma på kvällen efter jobbet.

På så sätt visar ju rökare på ett större beroende är alkoholisterna.

Det är nog snarare för att det är socialt accepterat att ta rökpauser men inte att ta alkoholpauser. _Det_ tycker jag definitivt är märkligt, att det är så accepterat att ta en såpass stark drog på arbetet. Men det blir väl mindre och mindre accepterat nu, tycker jag mig märka.
Svar på tråden Kan du lita på en rökare?