Min 3-åring vill inte gå till förskolan längre!
Jag har en son som precis fyllt 3 år och har haft ett 8 veckor långt sommarlov från dagis. Han började för exakt ett år sedan och har gått 15 timmar i veckan sedan dess, vi har en son på 1 år, som jag är hemma med.
Nu är det andra veckan på dagis igen (ny avdelning med två nya fröknar och en som han känner sedan förut). Även hälften av barnen är nya. Sonen säger hemma flera gånger att han inte vill gå till dagis plus när vi är på väg dit. Han är ledsen och säger att han vill vara hemma. Sen när vi är framme är det dock inga problem att stanna. Han har bara gråtit en gång när jag lämnat, under ett år på dagis. Har innan sommaren trivts rätt så bra förutom att vi i våras märkte att han var "nedstämd". När jag lämnar honom nu är det dock inga problem utan han springer och ska leka ute med en gång. Ibland vill han att jag ska säga till fröken t.ex. att han inte tycker om att leka monster för de är läskiga. Jag har talat om för fröknarna om detta oc att han inte vill komma. Den här veckan kom hans "bästis" tillbaks från semestern och jag tycker att det känns som att han trivs bättre till viss del.
Personalen säger att det har gått jättebra på dagarna; han äter bra och leker bra. Men när jag hämtar sonen, säger han på vägen hem att han inte vill gå nästa dag utan vara hemma med oss. Jag kan tänka mig att det är en omställning med ny avdelning och nya fröknar fast han känner igen vissa. Han berättar även att han tycker att det är läskigt att de andra barnen (främst pojkar) leker monster, tiger och hoppar på varandra. Han är själv ganska försiktig, inte alls någon "med hårda tag" utan föredrar att bygga tågbana, läsa böcker, leka kökslekar och på sin höjd leka kull.
Jag märker ju att han är ledsen/nedstämd trots att personalen menar på att det går bra. Vet inte hur jag ska göra? Det gör så ont i mitt mammahjärta att se att han inte är nöjd med situationen men jag vet inte riktigt hur vi ska göra nu!