Min 3-åring vill inte gå till förskolan längre!
Har haft exakt samma problem som nu löst sig med min 3-åring. Svarar dig på fredag, jag har tyvärr ej möjlighet innan. Har många bra råd hur du kan göra.
Återkommer!
Har haft exakt samma problem som nu löst sig med min 3-åring. Svarar dig på fredag, jag har tyvärr ej möjlighet innan. Har många bra råd hur du kan göra.
Återkommer!
Kort svar: det är en stor omställning att byta från småbarnsavd till storabarn svd. Det ställs mkt mer krav på barnet. De blir yngst igen. Det viktiga är att det finns jänåriga kompisar som barnet trivs med samt TRYGGA pedagoger som kan HANDLEDA barnet!
Min son mådde så dåligt i 1/" år at jag rörde upp himmel och jord på hans förskola. Jag pratade med rektorn och pedagogerna och krävde att hans kompisar från småbarn skulle få komma till hans avd efter hösten.
I hans grupp fanns det nämligen inga andra 3 åringar och de större barnen var jättetaskiga mot honom..(skit-ungar!!!) Därtill var personalen instabil, det avr flera sjuka och värdelsöa vikarier som betedde sig som UFON. Stackars barnen reagerade ju med att bråka och retas och min lille började bitas och slåss hemma. Men nu efter sommaren då jag såg till att han fick 6 veckors ledighet så har gruppen lugnat sig och nya pedagoger som är REJÄLA har börjat där-plus min sons kompisar.
Det gick så långt att en specialpedagod fick komma till avd och handleda personalen.
Så_ märker du att ditt barn inte trivs så kolla av : vem leker han med? Har han kompisar där? är han trygg med pedagogerna? Observera och känn av stämningen. Märker du ngt så ta tag i det genast! Jag stannade kvar lite extra vi lämning och hämtning just för att kolla av läget.
Lösningen kan vara att ta en rejäl diskussion med pedagogerna omgående och då kanske det löser sig. Om inte -tala med rektorn. I sista hand kan man behöva byta förskola helt.
Men: det brukar ta tid innan de små anpassar till de nya kraven som stor-barns avd ställer så ge det först ett par veckor. MEN var observant på hur gruppen fungerar och om ditt barn har kompisar där.