Inlägg från: Medusan |Visa alla inlägg
  • Medusan

Min 3-åring vill inte gå till förskolan längre!

Jag har en 4-åring som inte heller vill gå till förskolan och är väldigt ledsen vid lämningar. Efter mycket om och men bestämde vi oss för att byta förskola då vi aldrig kände något större förtroende för denna och sonen trivdes aldrig riktigt (han har visserligen bara gått där sedan April pga flytt men det kändes inte bra för någon av oss). Hoppas verkligen att det blir bättre på nästa förskola. Han får vara hemma med mig och lillebror tills det är dags att börja.

• Medusan
    Jonte76 skrev 2011-08-26 09:57:53 följande:
    Jag personligen tror inte på att ta barnen ur förskolan när det blir problem utan att till vilket pris som helst lösa problemet. Anledningen är att vi då sänder ut signaler till barnet som gör att det kan bli svårare. När vi löser problem genom att "fly" så betingas rädslan/obehaget i vår primitiva hjärna och det blir sju resor värre nästa gång barnet upplever samma sak. Risken är att du får mängder av problem när barnet måste gå till dagis när ni båda jobbar.

Jag tycker att det låter som om det är en kombination av lång ledighet samt byte av personal/kompisar som ger de här reaktionerna. Sonen var i samma sits förra hösten enligt pedagogerna tog det lång tid innan han kom in i gruppen, detta trots att han hade med sig 4-5 barn från småbarnsavdelningen. I början så sa han ofta att en viss kille var dum men i våras så släppte det så pass att de nu är bästa vänner trots att killen är två år äldre.

Det finns mycket du kan göra, jag antar att barnen ofta är ute eller på väg ut när du lämnar. Stanna kvar en timme och sitt och prata med personalen och lek med ditt barn. Sedan är det tyvärr så att de äldre inte tycker att de mindre är särskillt intressanta på ett bra tag (om ens någon gång). På vår avdelning har 07:orna nu blivit äldst och de är bara tre killar i den åldern och de håller ihop. Jag tror faktiskt att de yngre har sig svår att slå sig in i den väldigt tajta gruppen... Fröknarna sa tom att sonen hade det lite tråkigt när de andra två hade gått hem tidigare en dag men förmodligen så kommer "småttingarna" att släppas in så småningom när de har lärt sig spelreglerna som gäller på den större avdelningen.

Sammafattningsvis så tror jag att det kommer att lösa sig
    Det beror väl ändå på vad det är som är problemet? I vårt fall handlar det om att det finns massor med brister som inte kommer att försvinna och att vi inte någon gång känt förtroende för denna förskola. Jag tänker definitivt inte låta mitt barn gå kvar på en dålig förskola "till vilket pris som helst" som du skriver
Svar på tråden Min 3-åring vill inte gå till förskolan längre!