Medusan skrev 2011-08-26 09:59:54 följande:
Det beror väl ändå på vad det är som är problemet? I vårt fall handlar det om att det finns massor med brister som inte kommer att försvinna och att vi inte någon gång känt förtroende för denna förskola. Jag tänker definitivt inte låta mitt barn gå kvar på en dålig förskola "till vilket pris som helst" som du skriver

Nej, jag skrev inte att DU skulle låta ditt barn gå kvar på förskolan till vilket pris som helst utan att VI som föräldrar bör lösa problemet till vilket pris som helst. Det är en väldans stor skillnad. Jag skrev också att
jag personligen tycker att man bör göra så och det betyder inte att det varken är rätt eller fel utan min egen personliga åsikt och den står jag fast vid. Jag tror att vi föräldrar i 99 fall av 100 kan lösa problemet precis som TS försöker med. Det finns massor av olika saker som går att testa, allt från kortare dagar till att du är med långa stunder.
Även om det jag skriver är personliga åsikter så är däremot den neuropsykologiska modellen bevisad sann. Dvs att skapa det som kallas negativ betingelse gör det extra svårt när du eller ditt barn ställs inför samma situation igen. Människans primitiva hjärna kommer med automatik att framkalla "flykt" känslor när du en gång har gett vika för det. Det är av dessa fakta som jag anser att TS bör försöka göra allt i sin makt för att lösa problemet och inte fly från det. Om det sedan visar sig vara omöjligt så bör en flytt ske men det är nått helt annat. Det bör enligt min mening också ske kontrollerat och inte med flera månader uppehåll tills han/hon startar på nästa förskola. Att bara plocka ur barnet ut förskolan för att han/hon alltid säger att han/hon inte vill gå utan att försöka reda ut problemet är ingen lösning. Är problemen/bristerna så pass stora att det inte går att åtgärda så finns det andra vägar att gå som t.ex. rektorn, barnomsorgschefen, ansvariga politiker och skolinspektionen.
Jag säger däremot ingenting om ert beslut. Det kanske var det enda alternativet men i 99 fall av 100 anser jag att det går att lösa. Överhuvudtaget så svarade jag inte på din tråd utan gav en generell kommentar om vad jag tycker om att plocka ur dem ur förskolan och detta pga att flera nu har kommenterat just det.